mountainbike.be
02/10/2007
Toertochten

TT Halle - 30/9/2007

Het is weeral einde september en dus terug tijd om de 7de editie van de Halse MTB toertocht te rijden, voor mij weliswaar de 5de editie en voor mijne bikemaat Koen de 3de. Ondertussen nog een klapke gedaan met mijne Houffamarathon bike partner Doobie aan de gsm, hij was ondertussen al vertrokken en wist te zeggen dat het bijzonder slibber was onderweg ten velde. Start was terug aan de politie gebouwen te Halle natuurlijk, voor 5 € met een drankje of hamburger inclusief waren we vertrokken voor terug 50 of 70 km's.

Ondertussen waren wij dan ook de baan op voor onze eerste km's die vrijwel dezelfde waren als vorig jaar, uiteindelijk na het onder de brug rijden aan de vaart reden we nu naar links wegens wegenwerken maar uiteindelijk kwamen we op dezelfde brug aan een sas uit. Na de oversteek van de vaart reden we dan naar links nu (vorig jaar bij het rechtsaf draaien net over deze brug kregen we daar een tricky klimmeke over uitstekende stenen), dan langs een singletrail klim reden we verder op een wel heel bekend baantje.

Dit smal wegje dat voorzien is van klinkers (en mss nog medeklinkers ook ??) en een serieuze dalingsgraad van om en bij de 20% leidde ons dan verder het veld in, de eerste stukken veldbaan waar het wat gladder begon te worden kwamen eraan en onze achterwielen begonnen ook al es te dansen op de slibberige stenen. Andere bikers schoten zich al tussen ons op de klimmekes die meestal toch goed omhoog schoten op bepaalde momenten, een biker dat tussen ons al zat in de klim en ondertussen ook al de plaat gepoetst was zagen we een eind verderop liggen in de kant. In een boske ergens aan het prison van Klabeek of Glabeek of zoiets heb ik gehoord was deze biker tegen de boom geknald op een redelijke lange singletrail door het bos. Hij kon zich met moeite verzetten, de eerste hulp was intussen al geboden door anderen die het al hadden opgemerkt die dan ook meteen de 100 hebben gebeld en de organisatie om de bike te komen ophalen. Ik hoop dat het ondertussen aan de beterhand is met deze kerel, sterkte en spoedig herstel.

Wij nadien dan verder hier in dezen bos met enkele schuivers natuurlijk en op het einde dan maar te voet naar boven want zo slibber was het iere, boven stond ik dan terug verbaasd van enkele bikers die geen helm ophadden terwijl het uitdrukkelijk op het inschrijving formulier stond dat we moesten handtekenen. Nu ja het is zijn verantwoordelijkheid als hij ook tegen een boom knalt.

Na dees boske dan een schoon afdalingske en zo reden we dan via nog enkele andere trails naar het sas van Ittre waar de eerste bevoorrading ons verwelkomde, fruit, koeken en een bak vol rozijnen en natuurlijk sportdrank, Ondertussen wat op adem komen en nakaarten wat we al hadden gehad. Ik wist nu al wat we nu gingen voor de wielen krijgen, eerst een lang klim over asfalt met t'alven in een vlak stukje en dan een veldbaan in met wederom klimmen, stenen en een gladde toplaag maakte het ons alles behalve makkelijk om in 1 ruk naar boven te rijden. Nadien kregen we dan de passage langs de al bekende zavelput die we nu echter niet moesten induiken, voor de rest kregen we dan voor ons al iets minder bekende wegels en singletrails en anderzijds dan terug meer herkenbare baantjes van de TT uit Tubize.

De hoogtemeters tikten langzaam maar zeker aan tijdens enkele schone passages die goed bergop gingen, een lange trail waar gerust een 4x4 kan rijden kregen we ook voor de wielen maar door de modder was het serieus uitkijken om uit te glijden en qua stuurtechniek bleek het ook niet meteen mijn dagje te zijn. Ondertussen hoorde ik dan het geronk van 5 crossmoto's die hetzelfde aan het doen waren maar met die dikken kloefen van banden waarschijnlijk wat makkelijker dan ons. Het moet ook gezegd worden dat zeer hoffelijk waren en een eind achter ons bleven tot we veilig aan de kant konden staan zodat ze door konden rijden.

Dan kregen we een eind verder een lange klim in een serieuze diepe geul (de vorige keer was het sowieso afstappen omdat ge amper kon rijden), echter deze keer hadden ze het goed uitgegraven zodat we naar boven konden rijden. Nog een andere singletrackklim meldde zich aan waar we meteen de ketting op de binnenplaat moesten zwieren en opletten voor de boomwortels in de ondergrond die voor enkele niveauverschillen zorgden, verder dan nog klimmen in het weiland. Dan reden we terug het gekende Hallerbos in om daar door de brede en smallere dreven te cruisen en de klim naar de tweede bevoorrading aan te vatten, Hier ook genoeg koeken en fruit en rozijnen en sportdrank. Een schone lady biker sprong ook in het oog en ze fietste naar verluid ook de 50 km maar op haar tempo dan.

Het zwaarste hebben we ondertussen wel gehad en reden nog een stukje door de dreven van het Hallerbos, enkele korte singletrails nog en zo richting de gekende klim van de Bruine Put wat dan ook de laatste klim was van deze tocht. Nog wat cruisen door de baantjes van het bos te Buizingen en dan een citytoer door het centrum van Halle tot de start terug. Doobie (Thomas) was ondertussen zijne wagen al aan het laden met de bike toen ik hem opmerkte op de parking, we hebben daar nog wat bij gekletst en afgesproken voor een ander ritje samen.

De conclusie:
De cijfers:
57.96 km (heb enkele pijlkes gemist door onoplettendheid)
16.60 avs / 53.60 max
13.8 ° gemiddeld / 762 hm's

Het Parcours:
Een schoon parcours door de bossen van Lembeek, Hallerbos en andere schone groene passages, de veldwegels langs Braine le Comte en Braine Le Chateau zijn echt schoon om te rijden.

Technische moeilijkheidgraad:
4/5 Door de gladde bovenlaag op sommige stukken was het veelal opletten geblazen om ons recht te kunnen houden.

Bepijling:
4/5 De bepijling was redelijk goed eigenlijk maar anderzijds mogen ze toch iets groter zijn

Natuur:
Schoon onderweg natuurlijk voor wat de streek te bieden heeft en de bossen natuurlijk in de omgeving waar we mochten door rijden.

Bevoorrading:
3/5 2 bevoorradingen met sportdrank, sinaasappels, banaan, koeken en wafels en rozijntjes

David De Bruyn

Auteur: Kenneth Droeshoudt
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy