mountainbike.be
24/09/2007
Toertochten

TT Affligem - 23/9/2007

Affligem om kwart voor negen, ik had met Koen afgesproken om deze 6° Renault Classic te rijden maar door een klein misverstand stond Koen beneden aan het Bellekouter complex te wachten terwijl ik hogerop achter het containerpark aan het wachten was aan de inschrijvingen. Allez uiteindelijk zijn we een 20 minuten later kunnen vertrekken na het betalen en inschrijven met direct het veld in te duiken op een stukje PSV route in omgekeerde richting.

Ik had al vernomen dat we nu in de tegenovergestelde richting van vorig jaar gingen rijden wat natuurlijk een heel ander parcours op de kaart brengt. Vrijwel meteen kregen we een eerste lichte klim voor de wielen om ons te begeven op de eerste kasseistrook, via wat brede en smallere veldbanen begaven we ons richting Essene om verder door te steken naar Sint Katerina Lombeek. Tot hiertoe nog geen onbekende baantjes opgemerkt wat trouwens moeilijk kan als ge al zoveel hier hebt gereden en op een boogscheut van hier woont. We kregen ook vrijwel weinig asfaltstroken voor de wielen wat de tocht natuurlijk heel aantrekkelijk maakt, met een afwisseling van enkele singletrails die we ook kregen tijdens de TT van Sint Martens Bodegem.

We waren ondertussen al ongeveer aangesloten aan een groepje dat we gingen volgen maar die beslisten er anders over en lieten en staken nog een tandje bij natuurlijk, van Katerina Lombeek reden we dan richting Borchtlombeek toe om aan de 3 zwartjes ( nu heet dat den Baroc of zoietske ) over te steken naar Wambeek. Een straat of 3 verder dan rechtsaf om de doodlopende Bollestraat te volgen en via een smal baantje richting brug om dan onder de spoorweg door te rijden, hier waren we iets te rap voorbij en waren we een ander baan ingeslagen. Van Wambeek city reden we dan richting Bodegem over bekende trails en zo naar de eerste bevoorrading net voor de spoorwegbrug. Niet overdreven veel te rapen maar genoeg keus voor allen en blijkbaar viel alles goed in de smaak want in een mum van tijd waren de schotels bijna op.

Allez na wat gedronken en gegeten te hebben wij terug de bike op voor nog wat km's in en door dit glooiend landschap, baantje in en baantje uit en zo naar Sint Ulriks Kapelle. We hadden het geluk om nog eens enkele baantjes te mogen berijden die we indertijd ook hebben gereden met een tocht met het werk toen we nog in Ternat gevestigd waren. Wij hadden na de oversteek van de Brusselstraat en een lichte klim de splitsing voor de 45 en 55 km die naar Groot Bijgaarden opging. Langs hier ben ik natuurlijk nog niet geweest en dus weinig bekende trails buiten enkele natuurlijk van een andere rit in Ganshoren een hele tijd geleden.

Een eerste schone afdaling met spoorvorming en andere schoon stukjes kregen we voor de wielen geschoven, de brug over de E 40 en dan een klein boske door om zo via enkele ander trails terug te keren naar Bekkerzeel en de bikers van de 45 km te vergezellen. Een stukje langs de Kloosterheide naast de E40 en iets verder dan rechts af om een klein luske te maken. Met een kort singletrail afdalingske en klim die nogal zompig lag waren we boven gekomen en een 200 meter verder dan terug naar beneden om een iets langere singletrack te mogen genieten.

Zo waren we dan terug aan de Kloosterheide die ons verder naar boven deed rijden naar de Bloso Manege, Daar een vervolg met een singletrail klim met een kort plat stukje en meteen weer naar boven. Nadien doken we dan weer de diepte in, een breed pad dat overging in een smal en iets technischer pad en nog splitsing waar een klein luske door een boske in verborgen zat. Zo reden we dan richting Koudertaveerne om een tweede bevoorrading te genieten, en Daan stond hier ook en meteen dan raad voor een technisch mankement gesteld.

Wat gedronken en wafelke gegeten. Nog een km of 10 restte ons van het einde en een paar schoon stukjes waaronder de afdaling van de Morette en de kapellekesgang, zo naar de Kruisborreweg waar dan de grote kapel staat zoals op de top van de Morette. Dan de steenweg over wat dan terug bekend terrein was, daar dan enkele andere trails en zo naar het kerkhof van Essene en verder via het PSV (Bloso) parcours naar Affligem waar we gestart zijn.

De conclusie:
De cijfers:
70.19 km waarvan 57.08 van de TT zelve
19.44 avs / 63.00 max
20.6 ° gemiddeld / 687 hm's

Het Parcours:
Vooral veel veldbanen en af en toe es door een klein boske, in het begin redelijk vlak en snel dus wat ge u dan beklaagt als de hoogtemeters beginnen aan te tikken. Had vandaag wel een zeer goede dag en goei beentjes dus kon het tempo goed aanhouden.

Technische moeilijkheidgraad:
3/5 Geen moeilijk parcours uiteraard, enkel waar er sporen waren was het natuurlijk uitkijken.

Bepijling:
5/5 De bepijling was redelijk goed, grote fluo gele pijlen en grote bordjes met de splitsingen op.

Natuur:
Schoon onderweg natuurlijk voor wat de streek te bieden heeft.

Bevoorrading:
3/5 2 bevoorradingen met sportdrank, sinaasappels, banaan, koeken en wafels.

David De Bruyn

Auteur: Kenneth Droeshoudt
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy