mountainbike.be
26/02/2021
Onderdelen

Ere Research gravelassortiment: Tenaci TLR banden en Explorator stuurlint

Ere is een relatief nieuw merk voor high-end fietsonderdelen dat in april 2017 opgericht werd door enkele productontwikkelaars die eerder ook al voor andere grote merken in de fietsindustrie hun diensten bewezen.
Black beauty
© Mountainbike.be
Explorator Bar Tape
© Mountainbike.be
Diamantprofiel op de 32mm brede banden
© Mountainbike.be
© Mountainbike.be
© Mountainbike.be
De banden die wij van Ere hebben kunnen testen zijn de Tenaci’s in de 32mm breedte. Deze banden werden geleverd samen met een stel tubeless ventielen en Notubes tubeless sealant. Handig, zo ben je ineens zeker dat je een sealant gebruikt waartegen de rubber van de Ere banden bestand is.
 
Montage
De tubeless montage van de banden verliep moeiteloos in combinatie met DT Swiss velgen. Ze konden makkelijk opgepompt worden met behulp van een klassieke voetpomp. De eerste impressie was wel dat de banden vrij smal uitvielen op deze velgen met 20mm binnenbreedte.
 
Robuust karkas
Op het terrein hebben we de banden uitgebreid kunnen testen op alle soorten ondergrond van asfalt tot en met echte gravelritten met hoofdzakelijk offroad en modder. Op asfalt rollen de banden enorm efficiënt. Dit is hoofdzakelijk te wijten aan een fijn strookje met lichtlopend diamantprofiel bovenop de band. Wel valt het meteen op dat het karkas van de band vrij hard aanvoelt, zelfs met minder bandendruk voel je duidelijk de oneffenheden in de weg. Dit heeft ongetwijfeld een gunstig effect op de lekprotectie van de banden, zowel op de loop van de band als op de flanken is de band stevig. We hebben een aantal keer een lekke band gehad met de Tenaci’s maar dit had hoofdzakelijk te maken met de geringe bandenbreedte die niet aangepast was voor het terrein met veel losse stenen met snakebite als gevolg.
 
Weinig profiel, meer grip dan verwacht
Wat grip betreft hebben de Tenaci banden ons positief verrast. Door het lichtlopende profiel bovenop de band, was de tractie welliswaar beperkt, zeker op natte of modderige ondergrond. Maar de iets grotere nopjes op de zijkant zijn echt wel efficient vanaf er aan het betere bochtenwerk begonnen wordt. Zelfs op natte ondergrond was er voldoende grip aanwezig, zeker achteraan.
 
Conclusie
De Tenaci banden van Ere in 32mm zijn fijne gravelbanden die ik heel het jaar door kan aanraden voor alles behalve echte modderige omstandigheden. De breedte van de band is ook een beperkende factor voor de stenigere ondergronden. Ere biedt dit profiel echter ook aan op bredere banden dus deze zullen zich ongetwijfeld ook beter gedragen op ruwere ondergrond. Deze breedte zal vooral interessant zijn voor fietsers die hun eerste sporen op gravel willen verdienen en beperkt zijn in tire clearance voor hun frame. Indien je wel over voldoende tire clearance beschikt in je frame zou ik altijd opteren voor een bredere versie van de Tenaci te gaan.
 
Nieuwe versie
Ondertussen hebben ze bij Ere Research niet stilgezeten. Het ‘gravelen’ zit zodanig in de lift ze hun producten een update hebben gegeven. Onder het motto van breder is beter zijn er vanaf nu banden beschikbaar in 34, 38 en 44mm breedte. Ook is er keuze tussen de klassieke zwarte TLR band en de Skinwall versie. We kijken er alvast naar uit om deze banden hun eerste sporen in het grind te laten zetten. Een bijhorende review zal volgen!
 
Ere Explorator stuurlint
Dit stuurlint is speciaal ontworpen om nieuwe wegen te gaan ontdekken. Wij monteerden het op een Zipp Service Course SL stuur in combinatie met Shimano GRX 800 shifters.
 
Montage vergt ervaring
Bij het aanleggen merkten we direct dat het lint vrij breed is. Het stuurlint is zo breed gemaakt zodat je zo min mogelijk overlap hebt tussen de opeenvolgende stukken tape. Op deze manier voelt het stuurlint als één geheel en geeft het dus ook een beter gevoel met de fiets. Dit noemen ze bij Ere Research de Smooth line wrap.  Zelf had ik het stuurlint dus iets dikker aangelegd, wat normaal dus niet de bedoeling is. Dit kan dan voor wat extra comfort zorgen aan de handen maar zorgt er wel voor dat je een minder fijn gevoel met je fiets ervaart.  Een breder lint zorgde bij ons ook wel voor wat plooien in de bocht van het stuur tijdens de montage. Hoe dunner je het dus aanlegt des te vlotter zullen da overgangen zijn en des te minder plooien zal je hebben. 
 
Duurzaamheid
Tijdens de winter heeft het stuurlint een 4-tal maanden gediend in vrij slechte weersomstandigheden. Je merkt na die tijd al wel iets van doordrukken ter hoogte van de shifters in de bovenste bocht. Ook voel je wel dat het lint al wat van zijn dikte heeft verloren en dat het niet meer dezelfde schokdemping heeft als bij het begin. Door de microfiber die gebruikt werd voel je wel een constante goede grip op het stuur. Een silicone strip aan de binnenzijde zorgt ervoor dat het stuurlint zeer goed op zijn plaats blijft de hele tijd.
 
Prijzen
Ere Tenaci TLR - €49.00
Ere Explorator Bar Tape - €35.00

Het hele aanbod kan je bekijken op: https://www.ereresearch.com/
Auteur: Jochen De Vocht
tags gravel Ere Research
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy