mountainbike.be
08/10/2020
Onderdelen

Schwalbe lanceert revolutionaire Aerothan binnenband

Vandaag introduceert Schwalbe een nieuwe generatie binnenband: de Schwalbe Aerothan binnenband. Aerothan is een materiaal dat de fietsbinnenband volledig opnieuw definieert: extreem licht, hoogwaardige lekbescherming en een geringe rolweerstand. De revolutionaire binnenband Aerothan heeft ongeëvenaarde eigenschappen in elasticiteit, gewicht en lekbestendigheid. Speciaal voor racefietsen, mountainbikes en trekkingfietsen – en dat allemaal zonder butyl.
© Schwalbe
© Schwalbe
© Schwalbe
Bij de ontwikkeling van Aerothan binnenbanden zijn ze bij Schwalbe vanaf het begin nieuwe wegen ingeslagen. Het resultaat is een hoogwaardig alternatief voor conventionele fietsbinnenbanden. De Aerothan tube is een binnenband van de volgende generatie die een compleet nieuwe standaard vormt op het gebied van gewicht, lekbestendigheid, rijeigenschappen, montagegemak en verpakkingsgrootte. Speciaal ontwikkeld voor racefietsen, MTB's en allround gebruik.

DE PLUSPUNTEN VOLGENS SCHWALBE:

• Consequent licht tot en met het ventiel – ongeveer 40% lichter dan een vergelijkbare Schwalbe Extralight binnenband
• De nieuwe definitie van lekbestendigheid – het nieuwe materiaal voorkomt plotselinge luchtverliezen
• Minimale rolweerstand – maximale rijdynamiek
• Extreem hittebestendig – goedgekeurd voor velgremmen Stabiele rijeigenschappen – zelfs bij lage bandenspanning
• Eenvoudige montage – zonder te verschuiven of bekneld te raken
• Volledig 'Made in Germany'
 
100 % RECYCLEBAAR
Aerothan binnenbanden zijn gemaakt van 100 % thermoplastisch polyurethaan (TPU) (inclusief het ventiel) en zijn daardoor volledig recyclebaar. Zoals alle binnenbanden van Schwalbe kunnen Aerothan Tubes kosteloos en eenvoudig via het recyclingprogramma voor binnenbanden aan Schwalbe worden geretourneerd. Dit kan via fietsdetaillisten die bij het recyclingprogramma zijn aangesloten. Het materiaal van de gebruikte binnenbanden wordt gerecycled en vervolgens hergebruikt als afdichtings- of isolatiemateriaal.

AEROTHAN. HET WONDERMATERIAAL VAN DE SCHWALBE INNOVATION HUB
Schwalbe wil voor elke fietser het optimale product aanbieden. Wat high-end tubes betreft is dat een spannende uitdaging. De ingenieurs moeten de schijnbare tegenstellingen tussen minimaal gewicht en maximale lekbestendigheid met elkaar zien te combineren. Typisch een geval voor de Schwalbe Innovation Hub, waar materiaalsamenstellingen en designprincipes vanaf de basis worden ontwikkeld om ongeëvenaarde producten te creëren. "De Aerothan Tube is ontstaan uit een samenwerking met BASF en deskundigen uit de Duitse kunststofverwerkende industrie en voldoet niet alleen aan de verwachtingen die aan een hoogwaardige fietsbinnenband mogen worden gesteld, maar overtreft deze zelfs" 

AEROTHAN VERLEGT GRENZEN,OOK OP DE TESTBANK.
Voordat innovaties van Schwalbe klaar zijn voor de markt, onderwerpen zij deze aan talrijke intensieve tests. De testwaarden van de Aerothan Tube spreken voor zich.

PLUNGERTEST
Bij de zogenoemde plungertest wordt een doorn met een bolvormige punt (1 mm diameter) onder toenemende druk in de binnenband gestoken totdat deze niet langer bestand is tegen de druk. De Aerothan Tube presteert hierbij beter dan alle andere geteste binnenbanden en is bestand tegen een krachtuitoefening die 47 Newton hoger ligt. In termen van rek komt de Aerothan Tube uit op 18 mm, gelijk aan de rekbestendigheid van latex binnenbanden.

SNAKEBITE-TEST (WEGFIETS)
Bij de snakebite-test wordt de band blootgesteld aan een valbijl die van steeds grotere hoogte op de band valt, totdat de binnenband lucht verliest door een snakebite. De Aerothan Tube is bestand tegen grotere valhoogtes dan latex of kunststof binnenbanden en biedt daarmee een aanzienlijk grotere bescherming tegen lekrijden.

GEWICHT
Als referentiegewicht wordt steeds het gemiddelde gewicht van tien binnenbanden per uitvoering gewogen. In vergelijking met de Schwalbe Extralight levert de Aerothan Tube meer dan 50 gram aan gewichtsbesparing op, en dat bij een aanmerkelijk betere lekbescherming.

ROLWEERSTAND
Bij de rolweerstandtest rolt de band met een snelheid van 40 km/u. Hierbij wordt het vermogen gemeten dat moet worden toegepast om deze snelheid te handhaven. De rolweerstand met de Aerothan Tube is ongeveer gelijk aan die van een band met een latex binnenband. Maar dan wel bij een beduidend lager gewicht.

DYNAMISCHE HITTEBESTENDIGHEID
Voor de hittebestendigheidstest wordt een starttemperatuur van 30°C geselecteerd en wordt de band getest bij 78 km/u met een remkracht van 30 %. Daarnaast wordt bepaald hoeveel noodstops de binnenband kan weerstaan. In de dynamische test komt de Aerothan Tube als winnaar uit de bus. Het is de enige binnenband waarmee zeven noodremmanoeuvres achter elkaar kunnen worden uitgevoerd. Alle Aerothan Tubes zijn goedgekeurd voor gebruik met velgremmen. Goed om te weten: Aerothan Tubes barsten niet plotseling. In het ergste geval verliest de band langzaam lucht en blijft het wiel meestal controleerbaar.

 

 

Auteur: Peter Deconinck
tags Schwalbe Aerothan
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy