mountainbike.be
03/08/2020
Onderdelen

Gemini vindt het stuur opnieuw uit: vederlicht en comfortabel

Elke fiets heeft een stuur en een stuurpen. De meeste merken proberen de prijs van hun fietsen te drukken door hier voor goedkope materialen te kiezen. Sommige high-end merken integreren stuur en pen met het oog op gewichtswinst en een verhoogde stijfheid. Gemini doet hetzelfde, maar stijfheid was niet hun voornaamste doel. Op sommige plaatsen moet een fiets stijf zijn, op andere plaatsen kan hij beter comfortabel zijn. We hadden er nooit eerder bij stil gestaan maar het bleek veel aangenamer fietsen met een vergevingsgezinde dan met een beenharde cockpit.
De lijnen van het Gemini stuur zijn zeer strak
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Met deze cockpit val je op
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Het stuur staat vrij diep, ideaal voor wie wil vlammen
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Stuur en stuurpen uit één stuk, een zeer lichte combinatie
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Topcap en titanium bout
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
De Gemini cockpit met de bijhorende topcap
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Ter vergelijking: een standaard aluminium stuur en -pen op de weegschaal
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
De Garmin houder kleef je op het stuur
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Tijd om te gaan fietsen in de bergen
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Zelfs de doos waarin je het stuur ontvangt is mooi
© Michiel Van Aelbroeck - Mountainbike.be
Gemini

Gemini betekent in meerdere talen hetzelfde: tweelingen. De merknaam verwijst naar twee Spaanse broers die als ‘tweelingen’ de handen in elkaar slaan om fietsen van de beste sturen te voorzien. Jose is de expert wat carbon betreft en Roland heeft zeer veel ervaring wat betreft het ontwerpen van onderdelen voor fietsen en motorfietsen. De productie is gevestigd in Barcelona en op die manier kan het hele proces nauwkeurig opgevolgd, gecorrigeerd en geoptimaliseerd worden.

Cockpit

Gemini integreert stuur en pen tot een geheel. Dat laat toe om gewicht te besparen en de gehele constructie te optimaliseren zonder stresspunten waar stuurpen en stuur met elkaar verbonden zijn. Alle sturen zijn ontwikkeld om vele jaren mee te gaan.

Gebruikservaring

Wanneer je dit stuur in je handen krijgt is het liefde op het eerste gezicht. Het is prachtig en onwezenlijk licht. De eerste indruk op de fiets was echter verrassend. Het gebrek aan stijfheid voelt onwennig wanneer je je op gang trekt op asfalt. Van zodra je echter het bos induikt, weet je niet wat je voelt. Je fiets is op slag een stuk vergevingsgezinder geworden. Het voelt niet echt als extra veerweg, maar de demping zorgt ervoor dat je onderarmen en schouders veel minder afzien dan met een ‘normaal’ stuur. Dit is geen marketingpraat, je voelt het verschil meteen als je over een pad vol wortels rijdt en nog veel meer na een lange slopende afdaling in het bikepark.

Minder vermoeidheid, meer snelheid

Compliance of vergevingsgezindheid is al lang een trend: meer veerweg, bredere velgen, bredere banden op lagere druk... De lijst is lang en dit stuur sluit hier perfect bij aan.

Setup

Alvorens een Gemini stuur aan te schaffen moet je 100% zeker zijn van de maat van de stuurpen. De breedte van het stuur is niet zozeer een probleem. Standaard is het stuur 74 centimeter breed en er zijn snijlijnen getekend zodat je de uiteinden naar wens kan inkorten. Qua stuurpenlengte kan je kiezen uit zes maten: 50, 60, 70, 80, 90 en 100 mm.

Klik hier om op de website een duidelijke tekening te zien van de ‘geometrie’ van de cockpit.

Het stuur zit heel laag en is bijgevolg geschikt voor rijders die een sportieve houding willen aannemen. Wie laag wil zitten zal geen spacers onder het stuur plaatsen. Wie zijn stuur net iets hoger wil, kan kiezen hoeveel spacers hij onder het stuur plaatst.

Cijfers

Voor de liefhebbers:

Breedte: 740 mm
Rise: 0 mm
Offset: -12mm
Backsweep: 7°
Upsweep: 5°

Momentsleutel

Wanneer je schakelaars, remgrepen en handvatten op het stuur monteert, klem deze dan niet nodeloos hard. Het stuur is voorzien van antislip zones zodat je slechts 2 Nm klemkracht nodig hebt.

Oog voor detail: afdekkapje

Het afdekkapje waarmee je de kopserie aanspant volgt perfect de vorm en het design van het stuur. Ook hier werd voor de lichtste materialen gekozen. Net zoals de bouten die het stuur rond de vorkbuis klemmen is ook dit boutje uit titanium vervaardigd.

Wanneer je het specifieke afdekkapje wenst te gebruiken kan je geen spacers bovenop de stuurpen plaatsen. Wil je toch één of enkele spacers bovenop je stuurpen dan kan je probleemloos met een standaard topcap werken.

Klik hier om de handleiding online te bekijken.

Gewicht

Afhankelijk van de stuurpenlengte weegt de stuur-stuurpencombinatie 149 tot 159 gram.  Ons stuur zat met 154 gram precies in het midden tussen de opgegeven gewichten.

De sturen zijn ontworpen voor rijders tot 90 kilogram. Als je zwaarder bent is het sowieso niet verstandig om met de lichtste onderdelen te rijden.

Vergelijking

Het geïntegreerde Syncros stuur van Nino Schurter weegt in een vergelijkbare maat 238 gram. Dat is maarliefst 84 gram of 55% meer. Wanneer je vergelijkt met een standaard combinatie van een carbon stuur en Syntace stuurpen stuurpen (346 gram) dan is het gewichtsverschil ronduit ongelofelijk, want de Gemini cockpit weegt minder dan de helft. Het verschil met een standaard aluminium stuur-stuurpen combinatie van Specialized (374 gram) is nog groter, dat spreekt voor zich. Bovendien voelen alle andere sturen hierboven vele malen harder aan dan het Gemini stuur, de demping valt niet te vergelijken. 

Handige extra: GPS houder

De cockpit kan gecombineerd worden met een specifieke GPS houder. Deze Gemini Vöstok carbon houder kleef je op de voorzijde van het stuur zodat je GPS zich voor het stuur bevindt. De tape is tegelijk krachtig en flexibel. De houder kost 90 euro en is er in twee maten. De maat wordt bepaald door de grootte van je GPS toestel. De houder is compatibel met Garmin, Wahoo, Polar en TwoNav toestellen.

Varianten voor DH en Enduro

Je zou kunnen denken dat een zeer licht stuur enkel zinvol is voor de grammenjagers onder de wedstrijdrijders. Niets is minder waar. De sturen van Gemini zijn dankzij hun vergevingsgezindheid uitermate geliefd bij downhillers en endurorijders. Bekijk op www.ridegemini.com zeker het Pollux stuur (downhill) en het Kästor stuur (enduro).

Conclusie

De Gemini Pröpus cockpit staat eenzaam aan de top. De zeer hoogwaardige afwerking zorgt ervoor dat het stuur niet alleen qua prestaties, maar ook qua uitzicht opvalt. Het stuur is ongelofelijk licht en vergevingsgezind. Het spreekt voor zich dat zo een staaltje vakmanschap zijn prijs heeft.

Peperduur, maar zijn prijs waard

De cockpit kost 650 euro en dat is dus allerminst goedkoop. Maar er zijn dure sturen op de markt die nauwelijks innovatief zijn en nog minder meerwaarde bieden in het terrein. Bij Gemini gebruiken ze de allerbeste materialen en slagen ze er in om een stuur te brengen dat niet alleen lichter, maar ook zeer comfortabel is. Bijgevolg durven we stellen dat dit stuur zijn geld waard is. Als je met een fiets van ‘slechts’ 1.000 euro rondfietst, zijn er zeker andere upgrades die prioritair zullen zijn om het rijgedrag van je fiets te verbeteren. Deze cockpit hoort thuis op high-end fietsen.

Website

Als je een materiaalfreak bent, neem zeker een kijkje op de website waar de visie en het productieproces toegelicht worden. Ook op de sociale media van Gemini passeren veel mooie foto's.

https://ridegemini.com/en
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags weight weenie Cockpit Stuur Gemini Pröpus Carbon stuur Comfort
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy