mountainbike.be
30/04/2020
Onderdelen

Amaruq: topwielen, handgemaakt in onze Ardennen

De wielen bepalen voor een aanzienlijk deel het gedrag van een fiets. Wielen die passen bij de rijder en diens rijstijl zijn dan ook erg belangrijk. Dit indachtig en omdat er zo veel ‘slechte’ machinaal gespaakte wielsets op de markt zijn, ontstond het merk Amaruq diep in de Waalse Ardennen.
Het zeer discrete Amaruq label op onze testwielen
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
De wolf als logo
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Aan boord van de Trek Top Fuel konden we de wielen tot het uiterste testen. Ze gaven geen krimp!
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Amaruq
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Machinaal gespaakte wielsets

Het is belangrijk dat de spaakspanning binnen één wiel mooi verdeeld is. Wanneer wielen machinaal gespaakt worden, durft men hier wel eens tegen te zondigen. De wielen moeten licht zijn en ze moeten er goed uitzien. Als ze dan ook nog recht zijn en ze lopen lekker dan is het al voldoende. Voor lichte rijders met niet al te veel kracht in de benen zal dit zeker voldoende zijn. Bij zwaardere, brutere en krachtigere rijders komen er veel grotere krachten op de wielen. Als er dan geen evenwicht in het wiel zit, loopt het fout. Het wiel rijdt gewoon niet lekker of de spaken breken ‘vanzelf’.

Let op, in het topsegment zal je machinaal gespaakte wielen vinden die wel aan een serieuze eindcontrole onderworpen worden. De ene machine is de andere niet en de machines worden met de jaren beter. De kwaliteit van machinaal gespaakte wielen gaat er dan ook jaar na jaar op vooruit.

Handgemaakte wielen

Wanneer je kiest voor handgemaakte wielen wordt de spaakspanning aan je gewicht aangepast. Je kan bovendien kiezen tussen verschillende naven en velgen. Als er nadien nog een fijnregeling nodig is, kan je rekenen op een persoonlijke service.

Amaruq XCM

Wij hebben de XCM wielset getest. De carbon velgen hebben een binnenbreedte van 27,4 millimeter. Er wordt bewust gekozen tussen een tussenmaat tussen de meer frequent gebruikte maten 25 en 30 millimeter. De mogelijkheden van deze lichte velgen beperken zich niet tot marathongebruik (XCM). Je kan er uiteraard toertochten en marathons meer doen, maar ze voldoen ook voor de meest veeleisende cross-country parkoersen en als je ze met enige zachtheid behandelt kan je ze zelfs op de enduro trails inzetten. Het gewicht per velg bedraagt 335 gram en de wielen voelen erg licht en reactief, maar toch stabiel.

Onze wielset was opgebouwd met hoogwaardige DT Swiss 240 naven en 28 SAPIM CX-Ray spaken per wiel. De maximaal toegelaten bandendruk voor deze velg bedraagt 2,5 bar. Als je met meer druk in je MTB banden rondfietst, moet je hier dringend eens over gaan nadenken.

De set weegt 1388 gram. Het voorwiel komt op 647 gram, het achterwiel weegt 741 gram. Deze gewichten hebben we zelf nagewogen, inclusief velglinten, ventielen en dopjes.
Wij hebben deze set op geen enkele fout kunnen betrappen. We hebben al met veel goede en ook duurdere wielsets gereden, maar nooit eerder kwamen we een set tegen die beter presteerde. Als we dan toch een minpunt moeten aanhalen dan is dit het brave onopvallende uiterlijk.

De door ons geteste wielset heeft een adviesprijs van 1449 euro. Met prijsbreker DT Swiss 350 naven kost de set 1249 euro. Wie de nieuwste en lichtste DT Swiss 180 naven wil, moet 1799 euro neertellen. Je bespaart dan nog iets meer dan 100 gram op de wielset en de naven bevatten keramische lagers. 

Amaruq road, CX en gravel

We hebben ook een korte test gedaan met de CX 33 carbon weg- en gravelwielen. Deze wielset werd opgebouwd met DT Swiss 350 naven. Inclusief ventielen en tubeless velglint woog het voorwiel 646 gram, het achterwiel 784 gram. De set komt dus uit op een zeer competitief totaalgewicht van 1430 gram. Het gewicht van een losse velg bedraagt 380 gram. De wielen voelen erg stijf en vinnig en ook het rolvermogen is zeer goed. We beschikken niet over de testmogelijkheden om iets te vertellen over de aerodynamica, maar deze wielset lijkt alvast een prima optie voor dagelijks gebruik. Slijtage zullen de carbonvelgen namelijk niet snel vertonen aangezien het om een disc setje gaat.

De binnenbreedte van deze velg (21 mm) is zeer ruim dus eigenlijk kies je best voor buitenbanden die minimaal 28 millimeter breed zijn. Wij hebben ook met smallere banden gereden, maar dan boet je in qua comfort. De bandendruk moet beneden 6,5 bar blijven wanneer je tubeless rijdt. Met binnenbanden mag de druk tot 8 bar worden opgevoerd.

Custom design

Amaruq is volop bezig met het uitwerken van de opties om het uitzicht van jouw wielen zo goed mogelijk te matchen met de looks van je fiets en outfit.

Jalhay

De wielen worden gespaakt in Jalhay, in het midden van de driehoek Verviers – Eupen – Malmedy. Hier worden alle nieuwe materialen en combinaties grondig getest op de trails van onder andere de Raid des Hautes Fagnes. Op afspraak kan je bij Amaruq terecht voor het binnenbrengen of afhalen van jouw wielen.

BAMS

Amaruq was als een van de partners van de BAMS 2020 aangekondigd. Jammergenoeg ziet het er naar uit dat een groot deel van het BAMS 2020 seizoen in het water zal vallen. Van uitstel komt uiteraard geen afstel dus kijk bij de eerstvolgende BAMS wedstrijd die je rijdt, zeker even rond. Normaal zal je de Amaruq tent zien opduiken.

Klik hier om de website van de BAMS wedstrijden te bezoeken.

Conclusie

Wil je wielen die voldoen aan jouw budget en vereisten, overweeg dan zeker een handgemaakte wielset. Wij hebben de wielen getest en de mensen achter de schermen ontmoet. Bij Amaruq ben je in goede handen. Ook de verhouding prijs-kwaliteit is zeer goed.

Web

Website Amaruq

Klik hier om de Facebook pagina te bekijken.

Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Wielen Carbon wielen DT Swiss Amaruq Handgespaakte wielen
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy