mountainbike.be
20/04/2020
Onderdelen

SR Suntour Axon-Werx34 getest: de aansluiting met de wereldtop

De marktleiders in het high-end segment, wat voorvorken betreft, zijn ontegensprekelijk Fox en RockShox. SR Suntour en DT Swiss hebben hun plaats daar juist achter, ook al is hun marktaandeel beperkt in vergelijking tot de twee groten. Met de Axon-Werx34 Boost doet SR Suntour een gooi naar de absolute top. Wij hebben de vork uitvoerig getest!
SR Suntour Axon-Werx34 op de weegschaal
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Sobere, maar stijlvolle looks
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
BH - Wallonie kiest voor SR Suntour vorken
© BH - Wallonie MTB Team
In actie in Cyprus
© BH - Wallonie MTB Team
De fietsen van BH - Wallonie MTB Team
© BH - Wallonie MTB Team
De knappe carbon kroon
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Ook de bevestiging van de remkabel is eenvoudig en goed
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
De as is niet superlicht, maar wel razendsnel in gebruik
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Nieuwe trend

Niet zo lang geleden kreeg je op onze website de review van de Trek Top Fuel 9.8 2020 te lezen. Deze voor cross-country en marathon ontwikkelde full-suspension beschikt over een kloeke voorvork met vorkpoten van 34mm diameter. De vorkpoten worden steeds dikker, maar ook de veerweg neemt toe. Zo heeft de Fox vork op de Trek een veerweg van 120mm. In ditzelfde opkomende segment situeert ook de SR Suntour Axon-Werx34 vork zich.

Kloeke vork met veerweg van 100 tot 120mm

De Axon-Werx34 Boost is enkel in 29” te verkrijgen. De inbouwbreedte voor het voorwiel is 110mm, Boost du. Een specialist kan voor jou de veerweg per centimeter instellen van minimaal 100 mm tot maximaal 120 mm. Wij kozen voor een ‘klassieke’ setup met 100mm veerweg en plaatsten de vork in een marathon fully.

Remote

De hendel waarmee je de vork vanaf het stuur bedient ziet er niet super slank of trendy uit, maar hij werkt heel goed. De bediening is zeer soepel. Voorlopig kan je de klem enkel over het stuur schuiven, maar SR Suntour werkt aan een beugel met scharnierpunt zodat je de handvatten niet af het stuur moet halen om de remotehendel te monteren.

Ook met de remote zelf hadden we geen enkel probleem. Het concept is eenvoudig en werkt bovengemiddeld goed. De kabel keert steeds mooi terug en in geblokkeerde toestand blijft de vork vast.

Gewicht

Inclusief de meegeleverde steekas weegt de vork 1.658 gram. Daar gaan nog enkele grammen af wanneer je de stuurbuis op lengte afzaagt. De steekas weegt 72 gram en beschikt over een Q-LOC snelspanner. Van zodra je dit gewoon bent is dit zeker de snelste optie voor een wielwissel. Een as met schroefdraad die vastgezet wordt met een inbussleutel is sowieso iets lichter, maar kan op deze vork niet gebruikt worden. Het gewicht stemt overeen met dat van andere vorken met 34mm vorkbenen uit het high-end segment. De lichtste vorken duiken onder dit gewicht, maar hebben smallere vorkbenen.

Carbon

Stuurbuis en vorkkroon zijn uit carbon. Bijgevolg heb je een expander nodig om het headset vast te zetten. Je kan niet werken met een ster zoals je die gebruikt in een aluminium stuurbuis. De carbon kroon laat de vork alvast wat extra opvallen.

Magnesium

Het onderstuk van de vork is uit magnesium vervaardigd om het gewicht laag te houden. De bevestiging van de voorrem is postmount. Wanneer je geen spacer monteert, heb je een remschijf van 160mm nodig. Met spacer kan je schijven tot 180mm monteren. Het geheel is meer dan stijf genoeg om de bij het remmen ontwikkelde krachten op te vangen. Zelfs bij zwaardere rijders.
De kabel van de voorrem wordt bevestigd aan de linker poot van de vork met een plastic clips. Elegant en licht. Mocht je de meegeleverde clips verliezen kan je gewoon een spanbandje gebruiken.

Spatbord

Er wordt een klein spatbordje meegeleverd dat stevig op het onderstuk van de vork kan geschroefd worden met enkele kleine vijsjes. Met dit spatbordje wordt opspattend vuil heel goed tegengehouden. 

Instellen luchtddruk

De druk in de luchtkamer bepaal je door de SAG te meten wanneer je op de fiets zit, in positie klaar om te fietsen. Met de vering in open stand hoort de vork dan ongeveer 25% in te zakken. Zakt ze meer in, voeg dan lucht toe. Lees je minder SAG af, verlaag dan de druk in de vork. Op die manier heb je alvast een goed vertrekpunt. Verdere finetuning kan je doen door een vorkpompje mee te nemen tijdens de eerste ritten. De luchtdruk wordt automatisch verdeeld tussen de positieve en de negatieve luchtkamer.

Gebruikservaring 

Deze Axon-Werx34 is over heel de lijn de evenknie van de grote merken. De vering werkt soepel in de eerste centimeters, maar is tegelijk voldoende progressief. Je hebt nooit het gevoel dat je tegen een muur aanbotst wanneer je de veerweg maximaal gebruikt. Ook de snelheid van de rebound (terugkeer) kan je naar keuze instellen.

Waar we bij het afstellen van andere vorken vaak moesten spelen met spacers om de luchtkamer te verkleinen, was bij deze vork helemaal niet nodig. Wellicht hadden we geluk dat we direct de juiste setup vonden. Mocht je niet evenveel geluk hebben als wij dan kan je de luchtkamer uiteraard ook bij deze vork tunen met tokens. Standaard zitten er 3 tokens in de vork. Maximaal kan je er zeven plaatsen.

Ook na meerdere modderige ritten bleef de vork soepel werken. We gebruikten ze ook in Spanje, waar je geen modder, maar wel hard fijn stof vindt. Ook dit leverde geen problemen op.

Prijs en kleur

De vork is nu al beschikbaar in het zwart en normaal later dit jaar ook in het grijs. Geen van beide kleuren zijn echt opvallend, maar de logo’s zijn stijlvol.

Met een adviesprijs van 1.199 euro is deze vork iets goedkoper dan haar directe concurrent, de Fox F34SC. RockShox lanceerde recentelijk het vernieuwe SID-gamma met adviesprijzen onder de 1.000 euro voor de topmodellen.

Er is ook een goedkopere variant van deze vork met aluminium vorkkroon en stuurbuis. De prijs voor deze Axon-Elite34 Boost vork bedraagt 739 euro.
 
Geschiedenis

Een duik in ons Mountainbike.be archief bracht ons bij het volgende artikel. In 2013 werd een SR Suntour Axon vork getest, toen nog 26”. Deze vork scoorde zeer goed en bracht zeer veel waar voor haar geld. Als enige nadeel werd het ‘imago van Suntour’ aangehaald.

Klik hier om de review uit 2013 te lezen.

Geschiedenis herhaalt zich

We zouden kunnen stellen dat de geschiedenis zich herhaalt. Deze vork heeft functioneel zeer veel troeven in handen, maar mist een klein beetje ‘bling factor’. Het is nu aan SR Suntour om hier samen met hun gesponsorde teams en de media mee aan de slag te gaan. En dat doen ze!

Wedstrijdrijders aan zet

Om aan populariteit te winnen ging SR Suntour enkele interessante samenwerkingen aan. Zo rijdt het team van Julien Absalon met de door ons geteste vork. Ook Scott-Creuse-Oxygène van Jens Schuermans kiest voor hetzelfde wapen.

In onderstaande video zie je de vork en de profs aan het werk. Met specifieke testapparatuur werd de vork geoptimaliseerd en ook de eindconsumenten plukken de vruchten van dergelijke testprocedures.



Conclusie

Op heden staat vorkenproducent SR Suntour nog in de schaduw van giganten Fox en RockShox, maar hier zou wel eens verandering in kunnen komen. Deze Axon-Werx34 Boost kan probleemloos naast de topvorken geplaatst kunnen worden. De aansluiting is een feit, maar kunnen ze ook de macht overnemen?

Web

Facebook SR Suntour

Instagram SR Suntour

Youtube SR Suntour

De distributie van het merk SR Suntour is in handen van Tehava.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags SR Suntour BH-SR Suntour-KMC voorvork Verende voorvork Vering Absolute Absalon - BMC BH Wallonie
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy