mountainbike.be
10/09/2019
Onderdelen

Getest: Bontrager Kovee Pro wielset en XR3 banden

Mountainbikebanden worden steeds breder. En dan spreken we niet over de Plus banden die je veelvuldig terugvindt op e-bikes. Zelfs Nino Schurter werd reeds meermaals met 29x2.4” banden gespot, onder andere in de wereldbeker in Tsjechië. Maar ook Jolanda Neff reed in Nove Mesto op zeer breder banden rond, namelijk de Bontrager XR3 in 29x2.4”. We hebben haar banden op de Bontrager Kovee Pro 30 TLR wielset gemonteerd en gingen er mee testrijden.
In Vlaanderen
© Mountainbike.be
In de Spaanse bergen
© Mountainbike.be
Het opstandje ter hoogte van de achternaaf
© Mountainbike.be
Onopvallende decals
© Mountainbike.be
Breedte in millimeter
© Mountainbike.be
Breedte in inch
© Mountainbike.be
Noppenprofiel
© Mountainbike.be
Bontrager Kovee Pro 30 TLR Boost 29

Bontrager = de merknaam van de accessoires die Trek op de markt brengt
Kovee = cross-country gerichte carbon wielen van het merk Bontrager
Pro = het tweede hoogste kwaliteitsniveau, enkel XXX staat hoger op de ladder
30 = de binnenbreedte van de velgen bedraagt 29mm, buitenbreedte 36mm
TLR = de velgen zijn Tubeless Ready
Boost = de naven hebben de boost afmetingen, namelijk 110mm vooraan en 148 mm achteraan
29 = de wieldiameter is 29”

Klik hier om de wielen op de website van Bontrager te bekijken.
 
Op de weegschaal

Het voorwiel weegt 743 gram, het achterwiel 886 gram. De set weegt dus 1.629 gram. Dit is een prima waarde voor wielen in deze prijsklasse met dergelijke brede velgen. Op de website van Bontrager staat echter te lezen dat de wielen 1.500 gram zouden wegen. Zo licht zijn ze in werkelijkheid niet.

Montage

Tot onze verrassing past het achterwiel niet in een Scott Spark 2019 frame. Het disc uiteinde van de naaf heeft namelijk een opstandje dat niet te matchen viel met de vorm van de grove uitvalpatten van het Spark frame. Uiteraard past het achterwiel in de meeste andere frames. Wij hebben het achterwiel wel kunnen gebruiken op Specialized, Merida en Trek frames. Mits een heel kleine aanpassing kan Bontrager dit wiel vlot compatibel maken met zowat alle frames van de markt.

De remschijven worden met zes bouten op het wiel bevestigd.

Gebruikservaring

Deze wielen doen wat ze moeten doen. Ze hebben vrij veel spaken (28 per wiel), maar veel belangrijker is het feit dat er balans zit in de spaakspanning en bijgevolg in het wiel. Wij ondervonden niet de minste problemen met deze wielen, ze bleven ook na zware Alpenritten met ruwe afdalingen mooi recht lopen. De wielen zijn zijdelings stijf, maar omdat ze ontwikkeld zijn om in combinatie met bredere banden gebruikt te worden, haal je het comfort uit de band. Wij zouden 29x2.2” als minimale bandbreedte aanbevelen. De achternaaf heeft 108 aangrijppunten per omwenteling. De overbrenging is dus zeer efficiënt en direct. De wielen lopen bovendien erg soepel.

Kleur

De wielset is slechts in één onopvallende kleur beschikbaar: de kleur van de velgen is iets minder donker dan het zwart van de stickers. De wielen blinken uit in kwaliteit, maar zijn zeer neutraal qua looks.

Adviesprijs

De adviesprijs van de door ons geteste wielset bedraagt net geen 1.200 euro. Dit is de som van de prijzen voor het voor- en achterwiel, namelijk 579,99 euro en 619,99 euro. Deze prijs is zeer correct en zelfs scherp als je rekening houdt met het buitengewone Carbon Care wielprogramma. Je hebt de keuze tussen een Shimano of SRAM XD body.

Bontrager XR3 Team Issue TLR 29x2.4”

Bij een brede velg hoort een brede band. Maar zijn deze XR3 banden wel zo breed als Bontrager beweert? Wij hebben de banden op de hoger beschreven wielset gemonteerd en op 1.5 bar opgepompt. De bandbreedte bedroeg dan 57,89 mm dit is eerder 2.3” en dus niet de aangekondigde 2.4”. Mogelijks zijn de banden bij het bepalen van de maat nagemeten op een hogere druk. Hiervoor bestaat geen gouden standaard.

In alle geval hoeven de banden niet breder te zijn dan hun huidige formaat. Deze band zit mooi om de velg en de maat is een gulden middenweg tussen grip en rolweerstand.
We hebben ook het gewicht nagewogen. Onze banden wogen respectievelijk 770 en 799 gram. Het vooropgestelde gewicht bedraag 755 gram. De iets smallere versie (29x2.2”) zou aanzienlijk lichter zijn, namelijk 635 gram per band. Wie puur op snelheid mikt, kan misschien beter voor de smallere versie gaan.

De video over de XR3 banden kan je hieronder bekijken.



Gebruikservaring

De XR3 band laat zich heel vlot om de velg monteren en oppompen ging al even snel. Het verhoogje dat het Bontrager Kovee velglint rond het ventiel heeft, helpt hier zeker bij. De band ligt heel mooi op de velg. De 29x2.4” band is als het ware gemaakt voor een velg met een binnenbreedte van ongeveer 30mm.

Bovendien is het een hypermoderne band met veel lage noppen. Dit leidt tot een goed rolvermogen en een voorspelbaar stuurgedrag. We hebben de band getest op droog en vochtig terrein. In diepe kleverige modder hebben we er niet mee gereden. Het lijkt ons alvast geen pure modderband, want de noppen zijn hiervoor niet hoog genoeg.

Het stootvolume van de band is goed en je kan de druk tot minder dan 1.5 bar laten zakken zonder dat de band zijdelings gaat rollen. Op smallere velgen hebben we dit echter niet geprobeerd.
De banden beschikken over een Inner Strength antilekbescherming ter hoogte van de flanken. We hebben op ruw terrein gereden, maar geen lekke banden gehad. Deze banden hebben een goed evenwicht tussen de belangrijke factoren gewicht, rolvermogen, grip, comfort en sterkte.

Prijs

Zowel in 29x2.2” als in 29x2.4” kost deze band 39,99 euro per stuk. Er is ook een 27.5x2.8” versie die 69,99 euro kost.

Klik hier om de XR3 banden op de website van Bontrager te bekijken.

Conclusie

De wielset en banden passen erg goed bij elkaar. Ze zijn onopvallend, maar tegelijk hypermodern. Bovendien zijn ze scherp geprijsd en betrouwbaar. Deze combinatie kan absoluut een verrijking zijn voor jouw fiets, zelfs als dat geen Trek fiets is.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Banden Bontrager Tubeless Carbon wielen Bandendruk Nooit meer lek
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy