mountainbike.be
17/08/2019
Onderdelen

Magura Vyron eLECT: de eerste e-dropper

De telescopische zadelpen wint razendsnel terrein. In de enduro wereld zijn ze al niet meer weg te denken. In de cross-country wereldbekers rijden zo goed als alle vrouwen, maar ook heel wat mannen met een dropper. Ook bij marathonrijders en toerfietsers zie je ze steeds vaker opduiken. De installatie van zo een dropper met bekabeling door het frame is vaak een heel gedoe. Magura introduceerde de draadloze dropper enkele jaren geleden. Wij gingen er mee op pad!
Zadel terug omhoog met een druk op de knop, wanneer je dat maar wil
© Mountainbike.be
De remote hendel op het stuur is compact en eenvoudig te monteren
© Mountainbike.be
Onder het zadel zie je de ontvanger ter hoogte van de zadelpen
© Mountainbike.be
De dropper en remote hendel samen op de weegschaal
© Mountainbike.be
Zadel laag, klaar om naar beneden te knallen
© Mountainbike.be
De dropper komt in een mooie verpakking, in gecomprimeerde toestand
© Mountainbike.be
Elektronica

Mechanische kabels hebben heel wat nadelen, maar je weet min of meer wat je er aan hebt eens de complexe installatie voltooid is. Elektronische toestellen durven wel eens hun kuren te hebben. Vermoedelijk zullen de eerste elektronische droppers hier ook wel eens last van gehad hebben. Ondertussen zijn we met Magura’s tweede generatie op gang. In theorie moeten alle kinderziekten dus overboord zijn.

Hydraulische dropper met elektronische remote

Vooreerst moeten we duidelijk stellen dat enkel de afstandsbediening van deze dropper elektronisch en bijgevolg draadloos werkt. De dropper werkt binnenin precies op dezelfde manier als de droppers van andere grote merken, namelijk met een combinatie van olie en lucht. De elektronica zorgt enkel voor de verbinding tussen de afstandsbediening op het stuur en het ontkoppelingsmechanisme op de zadelpen. Er is geen motortje dat je zadel omhoog duwt.

Ontvangst

De dropper zit in een compacte doos en is in gecomprimeerde toestand verpakt. In ons geval gaat het om een zadelpen met tien centimeter drop. Na het uitpakken moet je de luchtkamer eerst oppompen met een vorkpomp. Deze pomp wordt niet meegeleverd maar de meeste fanatieke fietsers en alle fietsenhandelaars hebben er zo eentje in hun bezit. Alle stappen staan heel duidelijk en in verschillende talen uitgeschreven in de handleiding.

Op de weegschaal

Alvorens de dropper te monteren, hebben we hem op de weegschaal gelegd. De zadelpen weegt precies 596 gram inclusief de afstandsbediening en de batterij. Los weegt de pen 581 gram. Een standaard carbon zadelpen weegt ongeveer 220 gram. Een standaard aluminium pen weegt pakweg 300 gram. Naast veiligheid voegt een dropper logischerwijs ook wat gewicht toe.

Montage

Wie al eens een dropper met interne bekabeling gemonteerd heeft weet dat dit een prutswerk is. Bij de meeste droppers moet je namelijk eerst de zadelpen helemaal monteren om vervolgens de juiste lengte te kunnen bepalen voor de gaine. Daarna moet je de zadelpen weer verwijderen om de binnenkabel definitief te bevestigen. We zwijgen dan nog over het feit dat het vaak moeilijk is om de kabel de bocht ter hoogte van het bracket te laten ronden. Bij de meeste frames moet het bracket hiervoor verwijderd worden. Wanneer je frame niet voorzien is voor interne bekabeling moet je ofwel kiezen voor een lelijke externe kabel, ofwel moet je een gat boren in je frame...

Bovenstaande miserie mag je vergeten als je kiest voor de Magura Vyron eLECT. Het monteren ervan vraagt niet veel meer moeite dan het monteren van een klassieke zadelpen.
Je pompt de luchtkamer op de aangegeven druk, je laadt de batterij op, je maakt de afstandsbediening vast op het stuur met de meegeleverde rekker en je bent bijna klaar om te vertrekken. Je moet namelijk nog de afstandsbediening ‘pairen’ met de zadelpen zodat je met jouw afstandsbediening enkel en alleen jouw zadelpen bedient. Dit doe je op een plaats waar geen gelijkaardige zadelpennen aanwezig zijn.

Herlaadbare batterij

Zowel de zadelpen als afstandsbediening op het stuur heeft uiteraard een batterij nodig. In de afstandsbediening zit een kleine CR2032 batterij die eenvoudig te vervangen is wanneer het nodig is. De batterij van de zadelpen is herlaadbaar. De Micro-USB kabel hiervoor wordt meegeleverd. Het opladen van een volledige lege batterij duurt een drietal uur.

Het feit dat je de zadelpen om de vierhonderd bewegingen moet herladen is tot op dit punt van de test ook het grootste nadeel in mijn ogen. Het betekent namelijk dat je moet nadenken of je dropper en bijgevolg je fiets wel rijklaar is... Hoe lang je kan fietsen tussen twee laadbeurten hangt enkel en alleen af van hoe vaak jij je zadel dropt. Toch lijkt het ons aan te raden om de dropper steeds volledig op te laden vooraleer je meerdere ritten gaat doen zonder herlaadmogelijkheden. Op de zadelpen zit er een on/off schakelaar. Door de zadelpen uit te schakelen verhinder je dat er communicatie is tussen zadelpen en afstandsbediening wanneer je fiets opgeborgen staat.

Varianten: drie lengtes en twee diameters

De Magura Vyron eLECT is beschikbaar met een buitendiameter van 30,9 of 31,6 millimeter. Qua drop kan je in beide maten kiezen tussen 100, 125 en 150 millimeter. De keuze van de diameter wordt bepaald door je frame. De keuze van de drop wordt bepaald door de maat van je frame, de lengte van je huidige zadelpen en vooral je gebruik. Enduro of trail gebruik vraagt meer drop dan cross-country.

Adviesprijs

De adviesprijs bedraagt 449,50 euro. Deze prijs is vergelijkbaar met de prijs van de betere droppers met mechanische afstandsbediening. Bovendien kan je momenteel genieten van een 30 euro cashback actie. De details hiervoor vind je op de verpakking van het product. SRAM bracht recent een elektronische dropper op de markt, maar die is aanzienlijk duurder.

First ride: eerste indruk

Over het belang van een dropper zadelpen gaan we niet beginnen. Eens je er van geproefd hebt, is er geen weg terug als je houdt van het technische werk. De extra veiligheid en wendbaarheid in steile afdalingen of scherpe bochten is onmiskenbaar.

De dropper functioneert erg normaal in onze eerste ritten. Hij zakt goed in en komt vlot terug naar boven. De terugkeersnelheid is gemiddeld. Haperen deed hij in deze fase van de test nooit. Als je wil dat hij sneller naar boven komt, moet je de druk in de luchtkamer verhogen.
 
Werking afstandsbediening dropper

De elektronische afstandsbediening werkt anders dan een remote met kabel. De hendel die verbonden is met de kabel kan je namelijk net zo lang induwen als jij dat wil. Van zodra je de hendel induwt bij een dropper met kabelbediening beweegt de zadelpen vrij: omhoog als je er niet op zit en naar beneden als je druk geeft.

Werking Magura eLECT remote

Een druk op de Magura eLECT remote doet precies hetzelfde, maar je kan er niet blijven op duwen. Als je er op duwt dan komt de zadelpen ‘los’ en kan het zadel omhoog of naar beneden, net zoals bij een mechanische bediening. Als je een klassieke dropper gewoon bent, moet je toch wennen aan het feit dat je niet langdurig op de knop kan duwen om de ideale hoogte te bekomen.

Aanvankelijk kwam de zadelpen soms onvolledig omhoog, soms was ze nog niet helemaal beneden wanneer het systeem zich terug afsloot. De zadelpen kan namelijk niet alleen boven of beneden staan, maar ook in elke positie daartussen. Na een drietal ritten ben je hier wel volledig mee weg en staat je coördinatie op punt. Toch vragen we ons af of het niet mogelijk zou zijn om de software zo te herschrijven zodat je ook langer op de knop kan duwen.

Duurtest

De komende maanden gaan we ons testexemplaar blootstellen aan de elementen. Tot op heden heeft de dropper nog niet echt modder gezien. De resultaten van deze duurtest publiceren we eind dit jaar of begin volgend jaar op onze website.

Conclusie

De montage is buitengewoon eenvoudig. Als je vaak wil switchen tussen het wel of niet gebruiken van een dropper dan is dit de ideale zadelpen. Het alternatief, een dropper met externe kabel, ziet er namelijk veel minder strak uit.

We gaan wachten op de resultaten van de duurtest om een finaal oordeel te vellen. Maar we hebben de indruk dat de technologie van de elektronische remote op punt staat en de eerste ervaringen zijn positief. We zijn razend benieuwd of Magura de slogan “Zero wires, 100% performance”, zal kunnen waarmaken.

Online

Klik hier om naar de website van Magura te gaan.

Klik hier om naar de Facebook pagina van Magura te gaan.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Enduro Magura dropper post Remote Vyron eLECT Elektronica Telescopische zadelpen Zadelpen

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy