mountainbike.be
06/11/2018
Onderdelen

Lauf Trail Racer Boost: de meest Vlaamse van alle verende voorvorken?

Een voorvork ziet af en vereist onderhoud. We zien vaak bikers rondrijden met verende voorvorken die slecht afgesteld staan of nauwelijks nog werken door een gebrek aan onderhoud. De gemiddelde Vlaamse toertocht vereist niet zo veel vering en dus worden de voorvorken bikkelhard opgepompt. In IJsland ontwikkelde men een verende voorvork die onderhoudsvrij en licht is. Bovendien springt ze in het oog!
De Lauf Trail Racer Boost voorvork in Naked Black
© Mountainbike.be
De Lauf vork filtert kleine oneffenheden perfect weg
© Laufforks.com
Je kan er ook mee springen als je over een goede landingstechniek beschikt
© Laufforks.com
Met de stuurbuis op volledige lengte weegt de vork net iets meer dan 1 kilogram
© Mountainbike.be
De as weegt op haar beurt 50 gram
© Mountainbike.be
Op grindpaden komt deze vork zeer goed tot haar recht
© Laufforks.com
Op de verpakking staan enkele belangrijke specificaties vermeld
© Mountainbike.be
Oog voor detail!
© Mountainbike.be
Opvallende looks

De Lauf voorvork valt meteen op door haar uiterlijk. Twaalf bladveren zorgen ervoor dat je van zes centimeter veerweg kan genieten. De meeste cross-country en marathonfietsen hebben tien centimeter veerweg. Op de bladveren na, is de voorvork volledig uit Carbon vervaardigd. De fijne afwerking valt meteen op. Tijdens de eerste testritten werden we regelmatig aangespoken door nieuwsgierige fietsers.

Onderhoudsvrij

Deze vering heeft geen glijbussen, olie, dichtingen of luchtkamers, maar gewoon zeer gevoelige bladveren. Vergeet dus het jaarlijks onderhoud. De bladveren zorgen voor comfort zonder dat ze enig onderhoud vragen.

Twee gewichtsklassen

Aangezien je de vork niet op druk kan pompen, worden er twee versies op de markt gebracht. Eentje voor rijders onder de 70 kilogram en eentje voor rijders boven de 65 kilogram. Er is dus een grijze zone van vijf kilogram waarin de rijder kan kiezen voor een zachtere of hardere variant.

Laag gewicht

Eens de vork uit de doos was, ging ze op onze weegschaal. Met de vorkbuis op volle lengte weegt de vork iets meer dan één kilogram. Na het inkorten van de vorkbuis, gingen we net onder de magische grens van 1 kg. De meegeleverde steekas was op haar beurt goed voor een vijftigtal gram. Ter verglijking: een 'normale' verende voorvork weegt inclusief stuurbediening al snel tussen de anderhalve en de twee kilogram. De vorkbuis is uit carbon en de expander wordt meegeleverd om de kopserie veilig vast te zetten.

Boost

De vork bestond eerder al in een klassieke non-Boost versie. Ondertussen is er ook een Boost-versie toegevoegd. Wij testen de Boost versie. Er is erg veel ruimte en dus kan je in de 29er vork ook 27+ wielen steken met zeer dikke banden. Als je met 29" wielen rijdt, mogen de banden 2.8" breed zijn. Als je voor 27,5" wielen kiest, mogen de plus banden zelfs 3.0" breed zijn.

Eerste indruk

De vork filtert kleine oneffenheden zeer goed weg. Op grindwegen of hobbelige veldwegen is dit een plezier. Het lijkt alvast de ideale vork voor toertochten, vlotte marathons en snelle cross-country parkoersen.

Ken je grenzen

We hebben sprongen en drops genomen met deze vork om de limieten ervan te testen. Hier is de vork niet voor gemaakt tenzij je beschikt over een zeer zachte landingstechniek. Een klassieke voorvering is weliswaar meer vergevingsgezind wanneer de landingen harder worden of het terrein heel ruw wordt. We gaan de Lauf vork de komende maanden uitgebreid voor jullie testen en mishandelen. Het resultaat zal je vervolgens kunnen lezen op de website.

Lauf videomateriaal

In een eerste Tech Talk video wordt uitgelegd hoe het idee tot stand kwam.



In een tweede video wordt de het voorafgaande denkwerk stap voor stap doorlopen en de opbouw van de vork besproken.



In een derde Tech Talk video wordt uitgelegd waarom er aan beide kanten twee sets van drie bladveren nodig zijn. Ook het verschil met 'concurrerende' lichtverende voorvorken wordt verduidelijkt.



Hier zien we de Lauf vork in actie.



Een laatste video toont in close-up hoe gevoelig de Lauf vork is voor de kleine oneffenheden die we constant tegenkomen op de Vlaamse toertochten. Op de video zie je de Grit versie van de Lauf vork. Dit is een variant voor gravelfietsen.



Website

http://www.laufforks.com

Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Sören Nissen Carbon Lauf Verende voorvork Vering
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy