mountainbike.be
17/08/2018
Onderdelen

Getest: Michelin Jet XCR en Force XC banden

Wie banden zegt, zegt Michelin. Toch is de Franse bandengigant de voorbije jaren wat naar de achtergrond verdwenen in de mountainbike wereld. Voor 2018 zijn ze helemaal terug met niet alleen het KMC Suntour team, maar ook Absolute Absalon op hun bunden. Wij testten de cross-country en marathon gerichte banden uit hun gamma.
Michelin Force XC
© Mountainbike.be
Michelin Force XC is een allrounder
© Mountainbike.be
Michelin Force XC op onze weegschaal
© Mountainbike.be
De Michelin Jet XCR heeft veel lage uitgeholde noppen
© Mountainbike.be
Ongeveer een jaar geleden trokken we naar Cannes voor een eerste kennismaking met de Michelin MTB banden. Klik hier om dat verslag nog eens door te lezen. Nu hebben we ze uitgebreid getest.

Compact gamma

De meeste bandenfabrikanten hebben een gamma met tientallen verschillende noppenprofielen en nog veel meer maten. Bij Michelin valt dat voorlopig wel mee. Wat competitieve cross-country en marathon bieden ze voorlopig twee modellen aan: de Jet XCR en de Force XC. Daarnaast is er specifieke modderband, de Wild Mud Advanced.

Keuze kan verlammend werken. Bij Michelin ga je recht naar de juiste band. De overzichtstabel op hun website geeft aan om op droog en hard terrein voor een set Jet’s te kiezen. Bij zachte of natte ondergrond kies je voor een set Force XC banden. Bij gevarieerd terrein monteer je de Jet XCR achteraan en de Force XC vooraan.

Klik hier om het bandengamma van Michelin op hun website te bekijken.

Bevindingen Jet XCR

De Jet XCR bestaat in drie versies: 27,5x2.25 , 29x2.1 en 29x2.25. De geclaimde gewichten bedragen 580, 560 en 600 gram. Wij testten de laatste. Het gewicht hebben we nagemeten op 641 gram, een tikkeltje hoger dan wat geclaimd wordt.

Met een nagemeten breedte van 57,83 mm kunnen we stellen dat deze band perfect voldoet aan de eisen van de moderne cross-country: lage talrijke noppen en een hoog luchtvolume. Dat voel je ook meteen als je er mee op pad gaat. De band is snel, razendsnel. Vooraan volstaan de zijnoppen niet echt in de bochten, achteraan voldoet deze band wel. Het rubber is vrij zacht en slijtagegevoelig, maar dat is eigen aan een competitieband in het topsegment.

Bevindingen Force XC

De Force XC bestaat in vijf uitvoeringen: 26x2.1 , 27,5x2.1 , 27,5x2.25 , 29x 2.1 en 29x2.25. De respectievelijke geclaimde gewichten zijn 580, 600, 640, 630 en 670 gram. Onze testbanden in 29x2.25 kwamen uit op 673 gram, nauwelijks 3 gram meer dan aangekondigd.

De breedte van onze testband bedroeg 56,83 mm op een velg met binnenbreedte van 22,5mm. Het volume is een fractie kleiner dan dat van de Jet XCR, maar ruim bovengemiddeld.

De noppen van deze band zijn vrij klein en staan goed gespreid. De band doet op dit vlak denken aan de Vittoria Peyote die we eerder getest hebben. Het gaat niet om een modderband maar wel om een polyvalente band. We zien dit ook aan de keuze van de teamrijders die deze band vrijwel in alle wedstrijden gebruiken. Uitblinken qua snelheid of grip doet deze band niet, maar je kan er wel heel het jaar door op vertrouwen.

Plugbaarheid

Wij hadden met onze Jet XCR een lekke band, meer bepaald een snakebite. Ironisch, want normaal zou je net verwachten dat je met zo een gigantisch luchtvolume vrij safe zit. Tegen de verkeerde steen onder de verkeerde hoek kan je echter niets inbrengen. We konden de band ter plaatse vlot herstellen met twee plugs, één aan de hieldraad en één op het loopvlak. Normaal kan je met zo een geplugde band heel lang verder rijden. Met deze Michelin band ging dat niet, enkele ritten later scheurde het karkas verder open rond de plug. Een primeur voor ons. Het rubber scoort globaal goed, maar eens er een gat in zit, scheurt het blijkbaar nogal gemakkelijk verder uit in lijn met de ribbels die het karkas rijk is. Uiteraard worden banden niet geproduceerd met plugbaarheid als belangrijkste eigenschap.

Prijs en afmetingen

Wij hebben de Jet XCR en Force XC banden getest in maat 29x2.25. Michelin geeft geen adviesprijs aan hun banden, de dealers bepalen de prijs.

Ploeggeheimen

Wanneer we echter de renners van de gesponsorde ploegen in de gaten houden zien we hen hoofdzakelijk met de Force XC banden rijden. Uitzonderlijk zien we achteraan een Jet XCR opduiken.

Bovendien krioelt het van de prototypes bij deze teams. Er wordt getest met versterkte flanken en met nog zachtere rubbermengsels die speciaal voor competitie bedoeld zijn. Michelin zit niet stil en we mogen nog een pak innovaties verwachten. Dit gaat de kwaliteit van de banden in de winkels op middellange termijn alleen ten goede komen.

Nooit meer lek

Deze banden geven een goed compromis, maar kunnen niet als ‘nooit meer lek’ banden omschreven worden. Zoals hoger geschreven ziet het er naar uit dat er een versie komt met versterkte flanken. Die zouden wel in aanmerking kunnen komen voor het label 'nooit meer lek'. We zijn benieuwd wat het meergewicht zal zijn en kijken met veel nieuwsgierigheid uit naar wat Michelin de komende jaren voor ons in petto heeft!

Conclusie

De Jet XCR is een raceband die enkel geschikt is voor zeer snelle parkoersen of zeer ervaren piloten. Het gaat om een moderne cross-country band met hoog volume, veel lage noppen en vrij zacht rubber. De Force XC is een fantastische allrounder die je heel het jaar door op je fiets kan laten liggen.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Michelin Banden Nooit meer lek MTB banden
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy