mountainbike.be
05/04/2018
Onderdelen

Scope O2 off-road Topwielset in primeur getest

Scope heeft ondertussen al naam gemaakt met hun wegwielen. Toen de off-road wielset gepresenteerd werd, stonden we dan ook te popelen om deze te testen. Bovendien kwam de wielset binnen langs de grote poort door de Bike Motion Award 2018 te winnen in de categorie fietsonderdelen.
Test van de Scope O2 Off-Road wielset in de Costa Blanca Bike Race 2018
© Canofotosports - CBBR
De lichte wielset gaat vlot over de hellingen
© Canofotosports - CBBR
De hoge zijdelingse stijfheid draagt bij aan het vinnige stuurgedrag
© Canofotosports - CBBR
Scope O2 wielset in een BMC TeamElite01 fiets
© Canofotosports - CBBR
De Scope O2 wielset is een Off-Road wielset en past dus ook in een gravel bike
© Scope Cycling
Scope O2 wielset met Schwalbe gravel banden
© Scope Cycling
De wielen werden geleverd in een zeer strakke doos met oog voor detail: wielen tot in de puntjes beschermd, beide ventielen mooi bovenaan. Onze 29” wielset had een boost voornaaf en non-boost achternaaf met SRAM XD Body. Direct na aankomst gingen ze op de weegschaal. Het voorwiel kwam uit op 633 gram en het achterwiel woog 780 gram. Dit gewicht van 1.413 gram is inclusief ventielen. Het geclaimde gewicht van 1.380 gram voor de wielset is dus zeer accuraat te noemen.
 
Samenstelling van het wiel
 
De velgen zijn gemaakt uit carbon en zijn 23mm hoog. Belangrijker zijn de buitenbreedte van 31mm en de binnenbreedte van 25mm. Een brede velg draagt bij aan de stijfheid van een wiel en aan het luchtvolume van de band. Bovendien zijn de spaken asymmetrisch ingeplant zodat de spaakspanning zo homogeen mogelijk is. De naaf komt uit eigen huis en de SKF lagers zijn van topkwaliteit. Een upgrade naar CeramicSpeed lagers is mogelijk, maar gezien de kwaliteit van de standaard lagers geen must. Het velglint is heel netjes gemonteerd en is kloek.
 
Bevindingen
 
Bij Scope hebben ze hun huiswerk gemaakt alvorens deze wielset op de markt te brengen. In hun eigen testlab hebben ze de wielen van de concurrenten aan de tand gevoeld en de beste eigenschappen samengevoegd in de O2 wielset. We konden de wielen dan ook niet op zwaktes betrappen. We zijn gewoon om met kwalitatieve wielen te rijden, maar van zodra je deze wielen in je fiets hebt zitten, voel je dat tikkeltje meer. De acceleratie is fantastisch van bij de eerste aanzet en ook als je het wiel vrij in de lucht laat draaien lijkt het wel eindeloos te blijven bollen. Ook na meerdere modderige ritten konden we bij de lagers geen verval vaststellen. De velgen hadden hier en daar een oppervlakkig krasje ten gevolge van contact met losliggende stenen, maar dat is volledig normaal.
 
De remschijven worden gemonteerd via een Centerlock bevestiging. Er is slechts één reden hiervoor: Centerlock is lichter dan de meer courante bevestiging met zes bouten.
 
De vorm van de velg werd geoptimaliseerd in samenwerking met Schwalbe om het monteren van de banden zo eenvoudig mogelijk te maken. Het resultaat mag gezien zijn, want we hebben niet de minste moeite ondervonden om verschillende bandentypes op deze wielset te monteren. Als we dan toch al een nadeel moeten aankaarten, dan is dat het feit dat de band snel in de goot springt wanneer hij zijn lucht verliest. Dit is een logisch gevolg van de keuze voor een eenvoudige montage.
 
Na een testperiode van een tweetal maand met zowel wedstrijden als trainingen op ruig terrein waren de wielen kaarsrecht en was de spaakspanning niet afgenomen.
 
We kunnen stellen dat de wielen bovenal zeer duurzaam zijn in vergelijking tot andere lichte wielsets. Duurzaamheid werd als prioriteit genomen, boven een licht gewicht. Toch blijft het gewicht zeer laag. Wanneer sterk, stijf en licht gecombineerd worden, dan weet je dat het over een high-end product gaat. De adviesverkoopprijs bedraagt 1.398 euro, dat is zeker niet buitensporig. Het uitzicht en de belettering van deze wielset zijn bovendien vrij braaf. Wie onopvallende topkwaliteit wil, zit aan het goede adres.
 
De wielen zijn enkel te verkrijgen in 29”, maar kunnen zowel voor MTB als gravel fietsen gebruikt worden. Het voorwiel heeft een as diameter van 15mm en bij het achterwiel bedraagt deze 12mm. Zowel voor als achter kan je kiezen tussen Boost en non-Boost. Voor het voorwiel zijn er ook endcaps voor Predictive Steering van SRAM en quick-release, alsook voor 12mm assen. Ook voor het achterwiel zijn er endcaps voor quick-release verkrijgbaar. De wielen zijn compatibel met alle dominante standaarden van de markt, behalve Lefty.
 
Het motto van Scope is "No Excuse". Van zodra je met deze wielset op pad bent, heb je geen excuus meer...
 
Meer informatie vind je op de website van Scope.
 
http://www.scopecycling.com/products/o2/
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Schwalbe Carbon wielen Scope Nooit meer lek
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy