mountainbike.be
09/12/2017
Onderdelen

De fietsband, een wonder

Een fietsband. Wat is het? Waaruit bestaat het? Hoe kan deze informatie ons helpen in de zoektocht naar de optimale band voor jouw gebruik?
De drie onderdelen van een buitenband
© www.mavic.com
Onze fietsbanden zijn het contactpunt tussen de ondergrond en de fiets. Ze zorgen voor schokdemping, grip en rolweerstand. Ook dragen ze krachten over: zijdelings bij sturen en longitudinale krachten bij remmen of versnellen. Om deze krachten over te dragen moet er vervorming kunnen optreden. Onder andere om deze reden rijden we niet met volle rubberen fietsbanden, maar zijn de banden gevuld met lucht. De luchtkamer kan een binnenband zijn, of de combinatie van een tubeless band en de velg.

Zoals je kan zien op de afbeelding, worden de meeste banden samengesteld uit drie verschillende delen: de hieldraden (C), het karkas (B) en het loopvlak (A).

De hieldraden moeten sterk en niet uitrekbaar zijn. Mochten ze kunnen uitrekken, dan zou de band van de velg springen. Bij tubeless banden moeten de hieldraden mooi luchtdicht met de velg aansluiten om plots luchtverlies, ook wel burping genoemd, te voorkomen.

Het karkas loopt van hieldraad tot hieldraad. Waar het contact maakt met de grond ligt het loopvlak erover heen. Ter hoogte van de flanken van de band ligt het bloot. Af en toe komt het daar in contact met scherpe stenen en dus moet het sterk genoeg zijn.

Het loopvlak bestaat uit rubber. De eigenschappen van dit rubbermengsel bepalen sterk het gedrag van de band. Een zachter rubber geeft meer grip, maar ook rolweerstand en slijt sneller. Harder rubber heeft dan weer minder grip, maar rolt beter op effen terrein en is slijtvast. Een dikkere rubberlaag is moeilijker te doorboren en geeft dus meer lekbescherming, maar is stug en rolt minder snel.  Een flinterdunne buitenband rolt dan weer heerlijk en kan best veel grip geven, maar zet je misschien al bij de eerste scherpe steen te voet en zal geen lang leven leiden.

Als niet lekrijden de topprioriteit was, zou je dus kiezen voor vrij dikke en stevige banden die gemaakt zijn uit slijtvast en hard rubber. Gelukkig staat de technologie niet stil en moeten we niet zo'n radicale keuze maken. De hedendaagse topbanden combineren namelijk meerdere eigenschappen doordat één band bestaat uit uiteenlopende materialen die op de juiste plaats gebruikt worden. Een vrij hard rubber op het loopvlak, een zachter rubber voor de zijnoppen en een dunne, moeilijk te doorboren beschermingslaag ter hoogte van de flanken of over het hele karkas.

Bergop is de zwaartekracht de allergrootste vijand. Op vlakker terrein echter is, na de luchtweerstand, de rolweerstand de tweede grootste tegenstander van de fietser. Hoe langzamer je gaat, hoe belangrijker de rolweerstand wordt ten opzichte van de luchtweerstand. Het is dus de moeite om over je banden na te denken als mountainbiker, zodat je de band kiest die voldoende beschermt, maar toch zo licht mogelijk is, comfort en grip biedt, maar ook nog eens snel rolt.

Naast het rubbermengsel speelt ook het profiel een belangrijke rol. Het profiel wordt onder andere bepaald door de vorm, de grootte, de spreiding en het aantal noppen op de band. Een strandband heeft nauwelijks noppen, terwijl een modderband vol staat met hoge, vierkante, vrij ver uit elkaar staande noppen .

Wij gaan straks een hele resem fietsbanden voor jullie testen op al deze kwaliteiten. Niet om die ene perfecte band aan te duiden, maar om jou de band te helpen vinden die het best bij jouw gebruik past.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Banden Tubeless Bandendruk Nooit meer lek
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy