mountainbike.be
06/08/2019
Kleding

Specialized ANGi kan uw leven reden

ANGi is de naam van de beschermengel die Specialized in heel wat van zijn nieuwe helmen monteert. Door de samenwerking tussen ANGi en jouw smartphone, kan je vanaf nu zonder zorgen alleen op pad. Naast de innovatieve ANGi introduceerde Specialized eerder dit jaar ook MIPS technologie in hun helmen. Sterker nog, ze hebben de MIPS technologie geoptimaliseerd. MIPS SL was geboren.
Specialized S-Works Prevail II met ANGI
© Mountainbike.be
Close-up ANGI
© Mountainbike.be
Actie!
© Mountainbike.be
Tour de France
 
Mogelijks zijn de rode 'doosjes' je opgevallen aan de linker achterzijde van de helmen van Alaphilippe, Sagan en hun ploegmakkers. Dit zijn ANGi sensoren. De in de winkel verkrijgbare sensoren zijn weliswaar niet rood, maar zwart. Het was er Specialized vooral om te doen om ANGi ook in de Tour in de spotlight te plaatsen, want nuttig is het daar niet voor de renners. De meesten onder hen rijden niet met een smartphone op zak en als je er tegen de grond gaat, heeft half Frankrijk het gezien.
 
Nooit meer alleen op pad
 
Ga je alleen fietsen dan kan het altijd fout lopen. Een put in de weg, een losliggende steen, een tak die je af je fiets slingert... een ongeval komt nooit op bestelling. Als je valt en er is iemand in de buurt, dan weet deze persoon nog niet wie je bent en wie hij moet contacteren. Als je valt en er is niemand in de buurt dan ben je nog veel slechter af... Vraag dit maar aan Steven De Jongh die een vijftal uur in de ravijn lag in Catalonië (artikel Sporza.be). Om een oplossing te bieden voor dit alles ontwierp Specialized ANGi. Het waarom wordt verduidelijkt in deze video.



ANGi
 
ANGi verwijst niet direct naar 'angel' of 'engel'. Het is de afkorting van "Angular and G-Force indicator". De sensor detecteert abnormale versnellingen of krachten die zouden kunnen wijzen op een val. Je zou de ANGi sensor echter wel als een beschermengel kunnen zien. Wanneer de ANGi sensor een val denkt te detecteren gaat je telefoon eerst aftellen. Ben je niet gewond of is het niet ernstig, dan hou je het uitzenden van je locatie tegen.
 
Wat heb je nodig voor optimaal gebruik?
 
- een helm
- een ANGi sensor
- een smartphone
- de Specialized Ride App (iPhone of Android)
- een activeringscode, gratis bij aankoop van de sensor
- GSM ontvangst, let dus op in afgelegen gebieden!
 
De video herhaalt al het bovenstaande.

 

Geen bereik
 
Ook als er geen bereik is tijdens sommige delen van de rit, zijn er mogelijkheden. Je kan namelijk de geschatte rijtijd instellen bij het vertek. Als je na het verlopen van die tijd je rit niet beëindigt hebt, slaat ANGi alarm, ongeacht het feit of je op dat moment bereik hebt of niet. De locatie waar je laatste bereik had, wordt doorgegeven. We hebben dit gelukkig niet meegemaakt.

De ANGi sensor spreekt via een Bluetooth verbinding met smartphone. Het CR2032 batterijtje in de sensor moet ongeveer halfjaarlijks vervangen worden.
 
Aanvankelijk betalend, nu gratis abonnement
 
Aanvankelijk werden de helmen en sensoren geleverd met een gratis abonnement voor één jaar. Nadien zou je moeten betalen om de dienst verder te gebruiken. Zo ver kwam het echter niet. Nog voor de eerste sensor een jaar oud was, werden de abonnementskosten al afgeschaft. Gelukkig, want hoe minder mensen geremd worden door de kost, hoe meer mensen de sensor gaan gebruiken en hoe meer fietsers gered kunnen worden.
 
Live tracker
 
Naast het uitsturen van je locatie wanneer je mogelijks gevallen bent, kan de Specialized app ook jouw rit registreren of tracken zodat anderen je kunnen volgen of updates over jouw rit ontvangen via email. Uiteraard kan je deze functie uitschakelen als je niet gevolgd wil worden.
 
ANGi voor iedereen
 
Eigenlijk zou iedereen met een ANGi sensor op pad moeten. Om deze stelling kracht bij te zetten, schafte Specialized de jaarlijkse kosten af en lanceerden ze volgende video.
 

 
ANGi past op alle helmen
 
Aanvankelijk kon je de ANGi sensor enkel plaatsen op Specialized helmen. Uiteraard zijn alle Specialized helmen vanaf 2019 ANGi compatibel. Maar je kan de ANGi sensor ook op helmen van andere merken kleven. De kleefstrook van de sensor moet voor minstens 75% contact maken met de helm. De sensor mag niet kunnen bewegen ten opzichte van de helm en je moet de richtlijnen volgen over de locatie waar je de sensor wel of niet mag plakken. Als je de sensor op de verkeerde plaats plakt, kan dat leiden tot vals alarm omdat de helm op die plaats te veel beweegt.
 
Garmin
 
Garmin heeft een gelijkaardige functie op hun recentste GPS toestellen. Bij Garmin gaat het om het detecteren van bewegingen van de fiets met daarop het toestel. Dit geeft veel vaker vals positieve meldingen. Specialized plaatst de sensor op de helm en komt zo iets dichter bij de essentie.

Gebruikservaring

ANGi is zeer eenvoudig qua gebruik. Je plaatste een batterijtje in de sensor en installeert de applicatie op jouw smartphone. Vervolgend voeg je minimaal één noodcontact toe en kies je of die persoon enkel bij een noodgeval (SMS) verwittigd moet worden of ook meldingen moet krijgen via email wanneer je een rit start of stopt. Wanneer je vertrekt, start je uw training in de applicatie nadat je even met de helm geschudt hebt om ANGi te activeren.

Prijs

Een ANGi sensor kost los 49,90 euro. De S-Works Prevail II helm kost inclusief ANGi sensor 279,90 euro.
 
Conclusie
 
Waar of wanneer je ook alleen gaat fietsen, je kan maar best steeds je ANGi meenemen als waakhond. De ANGi sensor is zoals een verzekering: je kan er maar beter over beschikken, maar hoopt om hem nooit nodig te hebben. Voor het gewicht moet je het alvast niet laten. De ANGi sensor weegt inclusief 2032 batterij slechts 10 gram.

Nieuw voor 2019: MIPS SL

Eerder hadden we reeds de S-Works Prevail II helm getest. Klik hier om de uitgebreide review na te lezen. Voor 2019 werd de helm uitgerust met MIPS SL kussentjes. De kussentjes maken contact met je hoofd, maar schuiven ten opzichte van de helm. Elk kussentje kan onafhankelijk bewegen. Op deze manier onderscheidt MIPS SL zich van de MIPS binnenschalen waarbij alle kussentjes met elkaar verbonden zijn. Of MIPS SL meer bescherming biedt dan MIPS kunnen we niet inschatten, maar het is zeker lichter en biedt meer verluchting.
 
Klik hier om de antwoorden op een reeks veelgestelde vragen over ANGi door te nemen.
 
Klik hier om de door ons geteste S-Works Prevail II helm met ANGi te bekijken op de website van Specialized.
 
Klik hier om de losse ANGi sensor te bekijken op de website van Specialized.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags crash Specialized Specialized FRT MIPS ANGi Veiligheid

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy