mountainbike.be
07/10/2021
Fietsen

Trek Top Fuel, snel op de trails

Door de jaren heen heeft de Trek Top Fuel een hele metamorfose ondergaan. In de vroegere jaren fungeerde deze full suspension MTB als crosscountry race machine. Later zou die enkele jaren als marathon fiets of lichte trailbike door het leven gaan. De nieuwe Top Fuel gaat vol voor het kenmerk van Trail monster.
Trek Top Fuel 9.9 XTR
© Trek Bikes
De Top Fuel in zijn natuurlijke habitat
© Trek Bikes
Voldoende verborgen opbergruimte
© Trek Bikes
© Trek Bikes
Mino Link
© Trek Bikes
Knickblock 2.0 kan tot 72° radius
© Trek Bikes
Trek Top Fuel 9.8 XT
© Trek Bikes
Meer veerweg is meer fun
Met zijn 120mm krijgt de nieuwe Trek Top Fuel een upgrade die meer stabiliteit biedt op de trails. Daarbij kan je nog een tikkeltje verder gaan en opteren voor een voorvork van 130mm om nog meer rendement uit de fiets te halen. Achteraan blijft de demper sowieso op 120mm zitten. De trail georiënteerde vering zal in drie posities kunnen gezet worden: bij Fox zal dit onder open, medium en firm vermeld worden. Rockshox hanteert een dubbele demper positie waarbij de open modus naar eigen keuze is in te stellen.
 
Progressieve trail geometrie
Wie progressieve geometrie zegt, zegt ‘slackere’ balhoofdhoek. Het 2022 model zal een balhoofdhoek van 66° hebben met een 120mm vork. Monteer je een 130mm voorvork zal de hoek met zijn 65,5° nog een halve graad lager liggen. Ook zal de reach met 10mm verlengd worden ten opzichte van zijn voorganger. De Mino Link aan de achterdemper kan in een hoge of lage positie gezet worden. Dit heeft een effect van 0,5° op de balhoofdhoek en geeft een verschil van 8mm op de bottom bracket.
 
Enkele handige specs
Onder de drinkbushouder zal een opbergruimte te vinden zijn waar je allerhande reservemateriaal kan wegstoppen. Altijd handig dat je de achterzakken van je fietstrui niet moet volproppen met binnenbandjes en pompjes. De Knickblock 2.0 zal vooral bij de carbonframes heel goed van pas komen. Bij een val of het plots zijwaarts vallen van het stuur voorkomt de Knickblock dat er schade wordt gemaakt aan de bovenste buis. De draairadius van de 2.0 versie vergroot van 58 naar 72 graden. Hierdoor krijg je heel wat meer vrijheid en kan je fiets makkelijker op een shuttlebusje of truck geplaatst worden zonder te beschadigen.
Een dropper seat post zal voortaan een diameter van 34,9mm bedragen voor de Top Fuel. Het grote voordeel hiervan is dat langere dropper posts kunnen worden gemonteerd en dat deze verstelbare zadelpennen betrouwbaarder zullen functioneren.
 
De nieuwe Trek Top Fuel zal beschikbaar zijn in zowel aluminium als carbon frames. De Top Fuel 9.7, 9.8 en 9.9 zullen in carbon te verkrijgen zijn met elk hun eigen specificaties. De Top Fuel 5, 7 en 8 zullen aluminium versies zijn. In tussentijd hebben wij al een Trek Top Fuel 8 vastgekregen om aan een test te onderwerpen. Een testverslag en eerste rijervaring zal binnenkort verschijnen.
 
Prijzen
Top Fuel 5 - €2499
Top Fuel 7 - €3299
Top Fuel 8 - €3999
Top Fuel 9.7 - €4999
Top Fuel 9.8 XT - €6499
Top Fuel 9.8 GX P1 - €7099
Top Fuel 9.8 XT P1 - €7099
Top Fuel 9.8 GX AXS P1 - €7799
Top Fuel 9.9 XTR P1 - €9999
Top Fuel 9.9 XX1 AXS P1 - €11 999
Top Fuel Alu Frameset - €2299
Top Fuel C Frameset - €3999
Auteur: Jochen De Vocht
tags Trek Trailbike Trek Top Fuel
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy