mountainbike.be
16/10/2020
Fietsen

Duurtest: Specialized Epic Hardtail Expert

In de Lage Landen verkopen hardtail mountainbikes nog steeds als zoete broodjes. Wanneer één van de toonaangevende merken deze fietsen dan grondig herziet, zijn we uiteraard benieuwd. We trokken er op uit met de Epic Hardtail Expert.
De nieuwe Epic HT biedt meer comfort
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Specialized Epic Hardtail Expert 2020
© Specialized
Vlammen door Vlaanderen
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
De S-Works variant
© Specialized
Een hardtail is onderhoudsarm en ideaal voor de Benelux
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Scherp sturen, geen probleem
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
De kleuren matchen over heel de lijn
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Zelfs op zeer ruw terrein kan deze fiets zijn mannetje staan
© Michiel Van Aelbroeck - www.mountainbike.be
Introductie

In een eerder artikel hebben we de nieuwe Specialized Epic Hardtail aan jullie gepresenteerd. Klik hier om dit artikel na te lezen. Je vindt er ook een overzicht met de prijzen van de verschillende modellen terug. Hieronder lees je hoe de Epic Hardtail Expert zich gedraagt in het terrein.

Het goede is aan boord gebleven

De voorganger van deze vernieuwde Epic Hardtail was al zeer goed, maar niet perfect. Om de review van de Epic Hardtail Expert 2019 na te lezen, klik hier.

Van een Brain voorvork moet je houden. Je hoeft nergens over na te denken, de vork werkt goed en je cockpit is clean. De vork van onze testfiets (model 2020) was echter nooit knalhard geblokkeerd zoals een vork met remote bediening. Ondertussen rijden we rond met een Epic fully die uitgerust is met de 2021 voorvork. We kunnen alvast vertellen dat de Brain voorvork op die fiets lichter en vooral strakker geworden is. Op de Epic Hardtail Expert 2021 zit ondertussen de vernieuwde voorvork en dat juichen we toe.

Lichter en duidelijk meer comfort

We kunnen zeker niet spreken van een softtail, maar in vergelijking met zijn voorganger biedt deze fiets duidelijk meer comfort. De achtertrein heeft een zekere vergevingsgezindheid. Wanneer je over onverhard terrein rijdt, maakt dit echt een verschil. De vergelijking met het comfort van een fully gaat echter helemaal niet op.

Sneller bergaf

De geometrie werd gemoderniseerd. Dankzij de vlakkere balhoofdhoek (68,5°) kan je vol vertrouwen steilere afdalingen induiken. Wil je nog een stapje verder gaan, monteer dan net zoals wij een lichte competitieve dropper. Deze vind je bijvoorbeeld bij DT Swiss of BikeYoke.

1x als enige optie

Je kan op dit frame niet langer met een dubbel voorblad rijden. Deze fiets is enkel nog compatibel met 1x aandrijvingen.

SWAT: Storage Water Air Tools

Net zoals zijn voorganger kan je op deze fiets een SWAT kit monteren zodat je steeds het nodige reservemateriaal bij je hebt. Klik hier om er meer over te lezen.

Power zadel en comfortabele handvatten

Het Body Geometry Power Sport zadel uit eigen huis is comfortabel. Het zadel heeft de typische korte smalle neus en iets bredere achterzijde. De opschroefhandvatten die met de fiets geleverd worden zijn duidelijk meer comfortabele dan de vorige generaties. Waar je vroeger de indruk had dat deze handvatten er gewoon op zaten om ze er zo snel mogelijk weer af te gooien, kan je er nu aangenaam mee fietsen.

Vederlicht frame met directe krachtsoverbrenging

Wanneer je op de fiets stapt, merk je meteen dat hij als een speer vooruit schiet. Deze fiets wil vooruit, je energie gaat niet verloren. Op de duurdere modellen van de Epic HT met lichtere afmontage komt dit gevoel ongetwijfeld nog meer bovendrijven. Wij voelden bijvoorbeeld meteen een extra bonus toen we de wielen vervingen door lichtere exemplaren. Het gewicht van het frame is dus zeker belangrijk, maar wie een superlichte fiets wil, zal naar elke gram moeten kijken.

DT Swiss 350 naven

Eindelijk wordt er gekozen voor een DT Swiss 350 naaf voor en achter. Deze naaf kan gezien worden als de gouden standaard qua prijs-kwaliteitsverhouding. In combinatie met de Roval Control Carbon velgen met een binnenbreedte van 25mm levert dat een zeer polyvalent setje op. De Fast Trak Control 29x2.3 banden behoren tot onze favorieten. Ze zijn zeer snel en voldoende lekbestendig.

Lichter schakelen

De voorganger van deze fiets had van ons de opmerking meegekregen dat het schakelen erg moddergevoelig was omdat de gaine te vaak onderbroken werd. Onze opmerking bleef niet zonder gehoor want het nieuwe model is uitergust met een gaine die loopt van schakelaar tot derailleur. Oef! Het schakelen verloopt zeer vlot en blijft ook vlot werken na enkele modderige ritten.

Geen bescherming van de bovenbuis

Het systeem dat het frame beschermt tegen impact wanneer bij een val het stuur overslaat, werd weggelaten. Op deze fiets moet je dus zelf een bescherming aanbrengen op de plaats waar de schakelaars de bovenbuis zouden raken. Het alternatief is voldoende spacers onder je stuurpen plaatsen zodat het stuur over de bovenbuis heen draait zonder er tegenaan te gaan.

Cockpit

De cockpit voldoet aan alle vereisten om te knallen over de singletracks. De bovenbuis is langer en dit resulteert in een grotere reach (430mm voor een Medium frame). Dit wordt gecombineerd met een korte stuurpen en een zeer breed stuur om maximale wendbaarheid en controle te garanderen. Gebruik jij de fiets vooral om tussen de Vlaamse velden te knallen, kies dan voor een langere stuurpen en kort eventueel het brede stuur wat in.

Minpunt: de remmen

De SRAM Level TL remmen zijn licht, maar bieden slechts weinig remkracht. Ben je zelf zeer licht of doe je nooit lange steile afdalingen, dan zal je zeer tevreden zijn met deze remmen. Hou je meer van een krachtige rem, kies dan voor een andere remset. Een tussenoplossing zit in het kiezen voor SwissStop remblokken en/of –schijven. Voor deze fiets kunnen we de Disc 35E remblokken aanbevelen. Deze organische remblokken gaan lang mee en bieden meer remkracht dan de originele blokjes van SRAM.
Er zijn remmen op de markt die nauwelijks zwaarder zijn, niet duurder, maar duidelijk krachtiger en gebruiksvriendelijker.

Specialized Epic Hardtail Expert 2021

Onze Epic HT Expert testfiets behoorde tot het modeljaar 2020 en we hebben hem dan ook grondig aan de tand kunnen voelen tijdens de lockdown. Deze fiets is identiek aan de 2021 fiets, met uitzondering van de kleuren en de voorvork. 

De Epic HT Expert 2021 is er in twee kleuren: rood of zwart. Je kan kiezen tussen vijf maten van XS tot en met XL. De volledige fiets kost 4.599 euro.

Klik hier om de fiets te bekijken op de website van Specialized.

Conclusie

De fiets werd niet gewoon vernieuwd, maar heruitgevonden. We kunnen echt van een serieuze verbetering spreken ten opzichte van het vorige model (2019). Een hardtail is een zeer logische keuze voor gebruik in de Benelux. De fiets is lichter en minder onderhoudsgevoelig dan een dubbelgeveerde fiets.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Specialized Annika Langvad Specialized FRT Simon Andreassen Alan Hatherly Hardtail Specialized Body Geometry
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy