mountainbike.be
18/06/2020
Fietsen

Trek Supercaliber: het wachten was de moeite waard

In mei 2019 gingen de eerste foto’s al de ronde. De atleten van Trek Factory Racing reden op nieuwe fully’s waarvan de demper weggewerkt zat in een soort kous rond de bovenbuis. Het speculeren kon beginnen. Het zou nog tot september 2019 duren alvorens de kous verwijderd kon worden. De Supercaliber zag het daglicht. Maar de beschikbaarheid van de nieuwe fiets van Jolanda Neff bleef beperkt. Pas begin 2020 kwamen de fietsen in de winkels binnen. Ondertussen hebben we de fiets getest in Vlaanderen en in de Ardennen. Een hardtail? Een fully? Lees het hieronder.
Jolanda vliegt rond op de nieuwe Supercaliber
© Trek
Vlammen, daarvoor is deze fiets gemaakt
© Mountainbike.be - Michiel Van Aelbroeck
De Supercaliber 9.9 XX1 Eagle
© Mountainbike.be - Michiel Van Aelbroeck
Twee drinkflessen binnenin het frame
© Mountainbike.be - Michiel Van Aelbroeck
Actie
© Mountainbike.be - Michiel Van Aelbroeck
Bontrager XXX wielset
© Mountainbike.be - Michiel Van Aelbroeck
Bontrager XR1 banden
© Mountainbike.be - Michiel Van Aelbroeck
SRAM Eagle XX1 Gold
© Mountainbike.be - Michiel Van Aelbroeck
Let's go!
© Mountainbike.be - Michiel Van Aelbroeck
Knock Block bescherming
© Mountainbike.be - Michiel Van Aelbroeck
Ook andere kleuren en afmontages beschikbaar
© Trek
Hardtail? Fully? Racefully!
© Trek
Supercaliber: een klasse apart

De Supercaliber is niet zomaar een nieuwe fiets. Hij behoort als enige tot een nieuwe categorie. Deze racefully heeft 100mm veerweg vooraan en beschikt over 60mm veerweg achteraan.

In deze ludieke video zie je waarom Jolanda voor de Supercaliber kiest.



Trek gamma 2020

Een klassieke fully heeft een veerweg van 100 mm voor- en achteraan. Bij Trek zit er geen klassieke fully in het gamma. De Top Fuel heeft meer veerweg, de Supercaliber minder. Klik hier om het volledige overzicht van het Trek MTB gamma te bekijken.

In de prijzen

Nog voor ook maar één consument op de fiets gereden had, stond de prijzenkast van de Supercaliber al vol. In februari werd de fiets ook al door de vakjury van de fiets van het jaar uitgeroepen tot winnaar. Klik hier om dit artikel na te lezen.

Supercaliber 9.9 XX1: top afmontage

Wij hebben één van de topmodellen aan de tand gevoeld, afgemonteerd met de mechanische versie van de SRAM XX1 Eagle. Er is nog één duurder exemplaar met SRAM AXS. De afmontage van onze fiets klopt helemaal, maar dat mag natuurlijk wel voor een fiets die bijna tienduizend euro kost. We gaan eerst in op de essentie: het rijgedrag van deze innovatieve fiets. Lager in dit artikel lees je alles over de afmontage.

Rijgedrag: 60mm veerweg

Bij een fully met 100mm achteraan zou je graag over een tussenstand beschikken die je dan 75% van de tijd zou gebruiken. De veerweg van de Supercaliber komt precies overeen met die tussenstand. Af en toe heb je eens de indruk: nu zou ik wel iets meer veerweg willen, maar zelfs in onze Ardennen zijn die stroken zo kort dat je dat gevoel al snel weer vergeten bent. Het snelheidsgevoel van deze fiets overheerst. We hebben op geen enkel moment het gevoel gehad dat de vering tegen een harde eindgrens aanknalde.

Geen hardtail

Eerder werd er twijfel gezaaid of deze fiets nu als een hardtail of als een fully zou aanvoelen. Wanneer de veringen geblokkeerd zijn, accelereert hij vinnig als een hardtail. Laat er echter geen twijfel over bestaan. Dit is zeker geen hardtail, maar wel een fully, een racefully.

Waar en wanneer zet je dit wapen in?

Hier wil ik eerst en vooral een onderscheid maken tussen amateurs en wedstrijdrijders. Over dezelfde marathon doen amateurs minstens één à twee uur langer dan wedstrijdrijders. Hierdoor loopt de vermoeidheid tijdens de rit veel hoger op en zakt ook de concentratie. Bovendien is de gemiddelde amateur technisch minder verfijnd dan de gemiddelde racer.

Klik hier om het gamma van Trek nog eens in detail te bekijken zodat je weet waarover we hieronder spreken.

Voor Vlaamse parkoersen en toertochten kies je binnen het gamma van Trek tussen de Procaliber en de Supercaliber. Als je naar de Ardennen trekt zal de Supercaliber altijd de beste keuze zijn, zowel voor wedstrijdrijders als amateurs. Op de moeilijkste cross-country parkoersen zal een dropper een meerwaarde zijn. Ga je van start in een meerdaagse, bvb de BEMC of de Mountainbike van Vlaanderen, dan zal je erg blij zijn met het extra comfort dat de Supercaliber weet te bieden. De Top Fuel is voor deze parkoersen overkill, tenzij je comfort verkiest boven snelheid.

Trek je echter naar Duitsland of naar de Alpen om er aan een vlot bollende klimmarathon deel te nemen, dan is het weer kiezen tussen de Procaliber en de Supercaliber.

Een ander verhaal krijgen we wanneer je naar de Swiss Epic, BC Bike Race of Cape Epic gaat. In de Swiss Epic zijn de afdalingen lang en in de BC Bike Race en de Cape Epic is het terrein continu hobbelig. Een wedstrijdrijder zal in deze wedstrijden voor de Supercaliber kiezen. De amateur raden we echter aan om voor de Top Fuel te kiezen. De extra demping en extra veiligheid bergaf zullen naarmate de race vordert een enorm voordeel zijn. In die mate zelfs dat voor amateurs de Top Fuel de snellere keuze zal blijken dan de Supercaliber.

Als je met je marathonfiets enkele enduro trails wil meenemen, dan voel je je met een Top Fuel meteen in je element. De echte enduro rijders heb je bergop ver achter je gelaten en bergaf moet je niet veel toegeven. Met een Supercaliber is dat een heel ander verhaal. Eens je de fiets te ver uit zijn comfortzone trekt, zal je je handigheid moeten boven halen om veilig beneden te geraken op extreme paden. Logisch, dit is een wedstrijdfiets.

Hopelijk hebben we aan de hand van de reviews van de Supercaliber, Top Fuel en Fuel EX duidelijkheid kunnen scheppen binnen dit compleet vernieuwd gamma. We durven ons hardop af te vragen of Trek ons binnenkort zal verrassen met een fiets die zich tussen de Supercaliber en de Top Fuel in positionneert, precies waar de klassieke marathonfietsen zoals de oude Top Fuel zich situeerden.

Klik hier om de review van de andere marathonfiets, de nieuwe Top Fuel, nog eens na te lezen.

Afmontage: SRAM

De SRAM XX1 Eagle aandrijving heeft een voorblad met 34 tanden en blijkt een voortreffelijke keuze. Je moet niet nadenken of de batterij opgeladen is en de fiets staat steeds klaar om te knallen. De SRAM Level Ultimate remmen bieden een combinatie van een zeer laag gewicht en voldoende remprestaties. Een piek in remkracht ontbreekt en als je langdurig moet afremmen gaan de remprestaties snel bergaf door oververhitting. Bij intensief gebruik verslijten de remblokken zeer snel. Persoonlijk zou ik wat meergewicht over hebben voor een krachtiger remsysteem. Een alternatief is het opteren voor straffere remblokken, bijvoorbeeld de SwissStop blokken uit de E-serie. Deze zijn duidelijk krachtiger dan de originele blokken van SRAM. Klik hier om er meer over te lezen.

Bontrager XXX wielset en XR1 banden

De Bontrager XXX wielset is licht en stijf. De binnenbreedte van de velgen bedraagt 30mm. Hierdoor vallen de Bontrager XR1 29x2.2” banden mooi breed uit. De banden rollen licht en hebben een goed stootvolume. We hebben afgewisseld met de Bontrager XR3 29x2.2” banden die verrassend smal uitvielen in vergelijking met de XR1. Eerder hadden we de XR3 in 29x2.4” getest op andere fietsen. Een 2.4” brede band past binnen de achtertrein van de Supercaliber, maar je moet opletten wanneer er veel klei of modder aan de banden hangt. Deze vuiligheid zou dan tegen het frame aan kunnen schuren. Dit prachtige frame wilden we absoluut niet beschadigen, daarom kozen we voor een 2.2” exemplaar. De smallere XR3 rolt heel goed en haalt grip uit zijn lage stabiele noppen. Je kan de bandendruk vrij laag laten zakken zonder door te stoten, het karkas is stevig. Het is een band die heel goed bij de Supercaliber pas. Bovendien is hij meer dan honderd gram lichter dan zijn bredere naamgenoot en voelt hij bijgevolg veel vinniger aan.

Bontrager

De Bontrager componenten doen het prima. Het XXX carbonstuur is stijf, licht en stuurt scherp. De stuurpen heeft hetzelfde Knock Block systeem als de Top Fuel en Fuel EX. De carbon zadelpen laat enige demping toe en het ingenieuze klemsysteem voor het zadel houdt alles mooi op zijn plaats. Het Montrose Pro zadel met carbon rails heeft een lange neus zodat je naar voor kan schuiven in steile klimmen. Achteraan is het smal waardoor je in steile afdalingen vlot achter het zadel kan gaan hangen. Zoek je meer extreme cross-country parkoersen op dan kan je maar beter een dropper installeren. De kabel hiervoor kan door het frame lopen, maar je zal de pressfit trapas even moeten verwijderen om de kabel te plaatsen.

De Trek Factory Racing rijders zijn het niet eens. Jolanda Neff en Evie Richards kiezen voor een dropper. Emily Batty en de mannelijke rijders Stéphane Tempier en Anton Cooper gaan met een vaste zadelpen de arena in.

Klik hier om het door ons geteste model op de website van Trek te bekijken.

Twee bidonhouders

De twee bidonhouders zijn een grote troef. Binnen het frame van onze testfiets in maat Medium/Large zouden er misschien heel nipt twee grote bidons van 750ml kunnen, maar met de bidons uit eigen huis lukt het net niet. De bidons van Trek zijn vrij hoog en dus kan je één grote bidon plaatsen op de schuine buis en een kleinere bidon op de zadelbuis. Wanneer je twee bidons wil gebruiken, moet je met sideloader bidonhouders werken.

Derailleurpad

In dit eerder gepubliceerd artikel, halen we het belang aan van de reservederailleurpad. Groot was onze verbazing toen we de kloeke reservepad van deze fiets zagen. Voor het losmaken en vastzetten van de pad heb je namelijk een 20mm schroef- of conussleutel nodig. Aangezien we deze nog op geen enkele multitool hebben zien zitten, lijkt ons dit een erg vreemde keuze. Met de derailleurpad hebben we op zich geen enkel probleem gehad, deze bleef mooi recht.

Adviesprijs

De adviesprijs van de door ons geteste fiets bedraagt 9.499 euro. De fiets is er in drie kleuren en alsof dat nog niet genoeg was kan je de fiets ook tegen een meerprijs personaliseren via Project One. Klik hier om de prachtige Project One opties te bekijken. Let op, eens je dit gezien hebt, is er geen weg terug.

Conclusie

We hebben lang moeten wachten op de Supercaliber, maar het wachten was de moeite waard. Dit is een racefully die hier bij ons zeer goed tot zijn recht zal komen. Wanneer je twijfelt tussen een fully en een hardtail, kan je best gewoon voor de Supercaliber kiezen. We kunnen voor eens en voor altijd de discussie sluiten: dit is echt geen hardtail.

Website Trek

Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Trek Jolanda Neff Anton Cooper Stéphane Tempier Emily Batty Top Fuel Bontrager Evie Richards Full suspension Trek Top Fuel Supercaliber
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy