mountainbike.be
06/04/2020
Fietsen

Trek Top Fuel 9.8: een marathonracer en trailmonster in één fiets

Nino Schurter heeft de stap al gezet naar een voorvork met 110 mm veerweg. Op foto’s van Nino’s trainingen zie je duidelijk dat hij dit jaar voor nog meer veerweg en een kloekere voorvork met bredere poten kiest. Met de nieuwe Top Fuel doet Trek precies hetzelfde. Zo gaan ze in tegen de klassieke marathon fiets met 100mm veerweg voor- en achteraan. Meer veerweg, maar ook een zadelpen met meer drop. Overkill of voltreffer? Wij gingen er mee op pad!
De Trek Top Fuel 9.8
© Trek
Trek - Selle San Marco domineerde de Swiss Epic 2019 met de Top Fuel 2020
© Swiss Epic Media
Met twee duo's deelden ze de lakens uit
© Swiss Epic Media
Op de Spaanse trails
© Michiel Van Aelbroeck - mountainbike.be
De kabel van de demper gaat meteen het frame in
© Trek
Fun is fast
© Trek
Met deze fiets kan je knallen
© Trek
SRAM GX Eagle
© Trek
De TwistLoc draaihendel houdt de cockpit clean
© Trek
De Shimano SLX remmen zijn top
© Trek
Bescherming onderbuis
© Trek
De door ons geteste fiets
© Trek
De fiets is ook in het rood te verkrijgen
© Trek
Introductie door Trek

Op de website van Trek lezen we de volgende tekst:

‘De Top Fuel 9.8 is een prestatiegerichte full suspension mountainbike voor marathonrijders en voor bikers die meerdere disciplines willen rijden. Hij combineert de beste kwaliteiten van een XC- en een trailbike met als resultaat een ongelofelijk lekker sturende, efficiënte en veelzijdige machine. Hij is snel op flowtrails, knalt over zware singletracks en overwint tijdens marathonevenementen. De 9.8 heeft een OCLV Mountain Carbon frame en een hele serie upgrades zoals een 120 mm Fox Performance 34 Step-Cast voorvork, SRAM GX Eagle aandrijving, carbon wielen en een carbon stuur.’
 
Lager in dit artikel zullen we bovenstaande uitgebreid toelichten en preciseren!
 
Klik hier om de fiets online te bekijken.

Klik hier om omze eerste introductie van de 2020 Top Fuel na te lezen.
  
Nieuw frame en meer veerweg

Het 2020 frame heeft een achtervering met 115 mm veerweg. Vooraan wordt gekozen voor een extra stijve 120 mm Fox voorvork met 34mm vorkpoten. In tegenstelling tot eerdere jaren beschikken de drie carbonmodellen 9.9 ; 9.8 en 9.7 over hetzelfde full carbon frame. Zowel hoofdframe als achtervorken zijn uit carbon vervaardigd. Uiteraard zijn er verschillen tussen de afmontages van de verschillende types die het prijsverschil rechtvaardigen.

Mino link

Het frame beschikt net als zijn voorganger over een Mino Link. Aan het principe werd niets gewijzigd. Je kan de Mino Link in hoge of lage positie plaatsen en zo wijzig je de frame verhoudingen lichtjes voor een iets meer race of trail gerichte geometrie. De Mino Link wordt echter elk jaar eleganter. Op deze Top Fuel is de link onopvallend en minimalistisch. 
Klik hier om de review van de nieuwste Trek Fuel EX te lezen. Deze fiets is iets meer trail gericht en beschikt over een gelijkaardige Mino Link.

Twistloc bediening van de veringen

De veringen kunnen vanaf het stuur bediend worden. De veringen zijn van Fox, maar de bediening komt van bij SRAM. De Twistloc heeft twee posities, open en full lock. Persoonlijk hebben we een tussenstand echt gemist. Wanneer de vering volledig open staat is dit fantastisch om naar beneden te knallen, maar wanneer je aan het klimmen bent op oneffen terrein dan wil je geen volledige lock-out, maar ook geen al te actieve vering. Het toevoegen van een tussenstand of trail positie zou echt een extra dimensie geven aan deze fiets.

Met behulp van de Trek Suspension Calculator laten de veringen zich heel eenvoudig afstellen. De richtlijnen die we daar kregen, waren erg precies.

2019 vs 2020

De 2019 Top Fuel was een competitieve, maar comfortabele marathonfiets. Het 2020 model kan veel meer. Als je een hardtail of zeer lichte fully gewoon bent, dan zal deze fiets voor jou als een enduro fiets aanvoelen. 

Bovendien is de kabel die van de demper naar het stuur loopt erg mooi weggewerkt op het 2020 model. Waar die eerder nog een lusje maakte, gaat hij nu rechtstreeks de onderbuis in.
In onze review van het 2018 model hadden we een dropper als upgrade geadviseerd. Het 2019 had standaard nog geen dropper. Op de 2020 zit wel een dropper en niet zomaar één. De dropper is buitengewoon lang. Op de kleinste maat wordt de drop beperkt tot 100 mm, maar alle andere fietsen hebben 150 of zelfs 170 mm drop. Dit is best wel slim gezien van Trek, want een dropper met meer drop is niet eens zo veel zwaarder dan een kortere dropper. Wanneer je je zadel 150 mm of 15 centimeter lager kan zetten, voeg je veiligheid en bijgevolg vertrouwen toe. De werking van de Bontrager dropper was correct, maar niet uitmuntend. We hadden er geen problemen mee, maar er zijn droppers die soepeler op en neer gaan dan dit exemplaar.

De Top Fuel heeft een gelijkaardige plaatsing van de demper als zijn voorgangers. Bijgevolg kan je slechts één drinkbus meenemen. Een tweede bidon onder het zadel kan alleen als je zonder dropper rijdt.

Klik hier om de door ons geteste fiets nogmaals online te bekijken.

Klik hier om onze review van het 2018 model (qua frame identiek aan 2019) te bekijken.

Afmontage: aandrijving en remmen

De combinatie van een SRAM GX Eagle 1x12 transmissie en de Shimano SLX remmen is een voltreffer. De Shimano remmen bieden alle remkracht die je maar kan wensen. De SRAM groep heeft zich al meermaals bewezen en liet ook deze keer geen steken vallen.

Bontrager Kovee Elite 30 carbonwielen

Deze Bontrager wielen zijn het goedkopere broertje van de Kovee Pro wielen die we vorig jaar getest hebben. We moeten eerlijk zijn en toegeven dat deze wielen net iets minder vinnig zijn dan hun duurdere tegenhanger. Ze zijn echter wel oersterkt en strak. Als je gewicht wil winnen en je wil snelheid aan de fiets toevoegen, overweeg dan om een lichtere wielset aan te schaffen.

De 2.4” brede XR3 banden hebben we eerder aan jullie voorgesteld. Dat de banden zich zeer aangenaam gedragen, hadden we eerder al mogen ondervinden. Nu hebben we ook de duurzaamheid kunnen testen. In Spanje sleten we de centrale noppen van de achterband bijna helemaal af op de ruwe rotsige trails. Uiteraard is dit niet meer dan normaal aangezien het om een band met vrij lage noppen gaat. Bij ons krijg je vooral met bosgrond te maken en zal de slijtage veel minder snel gaan.

Met de combinatie van de Bontrager Kovee Elite wielen en de XR3 banden zal je nooit lucht verliezen door burping. De hieldraden van de XR3 liggen zo strak om de velg dat je ze er zelfs moeilijk af krijgt wanneer alle druk uit de band is.

Lees hier de eerder gepubliceerde review van de Bontrager Kovee Pro 30 wielset en de XR3 banden. 

Frame bescherming

Trek gaat all-in wat bescherming van het frame betreft. Onder het bracket en een deel van de onderbuis zit bescherming tegen impacten. Ter hoogte van het balhoofd is er ook een bescherming aangebracht zodat de vorkkroon niet tegen het frame kan rammen bij een valpartij. Alsof dat nog niet genoeg was is er in het headset ook een Knock Block systeem geïntegreerd. Het systeem is goed en beperkt je niet op de trails. Er is een klein nadeel: je hebt een stuurpen en spacers van Bontrager nodig. Je kan dus niet om het even welke stuurpen gebruiken met dit systeem. De standaard gemonteerde stuurpen heeft een licht negatieve hoek, maar eigenlijk is dit gewoon een compensatie van de hoogte die verloren wordt met het Knock Block systeem en het dikkere stuur. Wil je je stuur echt laag houden, dan kan je overwegen om het Knock Block systeem weg te laten en met een meer negatieve stuurpen te rijden.

Ook het brede Bontrager stuur heeft een eigenzinnige diameter van 35 millimeter. Dit stuur is bijgevolg extreem stijf. Als je wil wisselen naar een stuur met diameter van 31,8 millimeter, dan heb je een andere pen nodig.



Cockpit

Er lopen niet minder dan zes kabels voor het stuur: één voor de achterversnelling, twee voor de remmen, twee voor de veringen en eentje voor de dropper. Dankzij de Twistloc slaagt Trek er in om alle bedieningen op het stuur te krijgen. De plaatsing is goed en je kan alles intuïtief bedienen.

Control Freak interne kabelvoering

Het Control Freak systeem werkt. De kabels lopen mooi weggewerkt door het frame en rammelen niet.

Marathonfiets van Payson McElveen



Wat ons opvalt bij deze fiets is de mooie kleur van het frame. Maar als we nog net iets beter kijken dan zien we dat dit frame geen extra impact bescherming heeft ter hoogte van bottom bracket en onderbuis. Deze keuze wordt wellicht gemaakt met gewichtswinst in het achterhoofd. Bovendien kiest Payson voor een lange en laag gemonteerde stuurpen. Afhankelijk van het parkoers gaat hij met of zonder dropperpost op pad.

Trailfiets vs Marathonracer

Op een trailfiets wil je iets rechter zitten met het stuur iets verder van de grond weg om wat meer controle te hebben bij het dalen. Op een marathonracer wil je dan weer een iets scherpere geometrie en jouw romp dichter bij de grond wat voor een beter gevoel zorgt voor het klimmen. Met de Top Fuel kan je beide vrij vlot bekomen mits enkele kleine aanpassingen. Als je ook de banden aanpast dan kan je deze fiets in jouw atelier als een cameleon laten overgaan van racer naar trailbike.

Trailfiets

1) Mino Low
2) Hogere cockpit met korte stuurpen
3) Breder stuur
4) Banden met aggressief noppenprofiel

Marathonracer

1) Mino High
2) Langere, maar vooral lagere negatieve stuurpen
3) Smaller stuur
4) Banden met lage rolweerstand

Gebruikservaring

Hoe rijdt deze fiets nu echt? In de standaard setup neigt hij eerder naar een comfortabele fun fiets dan naar een scherpe racer. Maar hij is ongetwijfeld de snelste onder de fun fietsen. Voor de sportieve rijders die willen genieten van uitdagende parkoersen en toch snel willen klimmen, zal dit een ideale fiets zijn. Ook endurorijders die moeilijke trails willen doen, maar vlot willen klimmen, zijn bij de Top Fuel aan het juiste adres. Al zou ik deze bikers adviseren om ook onze review van de Fuel EX even na te lezen. Trek herschrijft de categorieën en produceert fietsen waarmee je vlot kan klimmen en vol vertrouwen hard bergaf kan gaan.

Telt voor jou elke seconde en wil je vooral bergop tijd pakken op je fietsmakkers of tegenstander, dan zal de Top Fuel voor jou wellicht nog iets te vroeg komen. Hou je van marathons maar primeren plezier en veiligheid, probeer deze fiets dan zeker uit. 

Wij hebben genoten van elke minuut op deze fiets. De Top Fuel is geen pure klimmer, maar zeker de beste klimmer onder de top afdalers.

Top Fuel 2020: winnaar van de Swiss Epic 2019

Het Trek-Pirelli team koos voor deze race voor een lichtere voorvork met 100 mm veerweg. Ze lieten ook de dropper zadelpen achterwege om lichtgewicht en comfort te combineren. Met succes want ze domineerden deze meerdaagse. Nu het team ook over de Supercaliber kan beschikken, valt het wel op dat ze deze als vaste wapen verkiezen.

Keuze van de wedstrijdrijders

Momenteel kent vooral de Supercaliber een enorme boost bij de cross-country en marathon wedstrijdrijders. Jolanda Neff en Emily Batty van Trek Factory Racing kiezen steevast voor deze minimalistische fully. De pure wedstrijdrijders zijn technisch zo onderlegd dat zelfs de moeilijkste passages eenvoudig genomen worden. Ze hebben ook de tijd om grondig het parkoers te verkennen. Voor de gemiddelde marathonrijder geldt dit niet. Die kan best wat extra hulp gebruiken om veilig en snel door de verrassende technische stukken te geraken om dan de opgedane adrenaline los te laten op de vlottere stroken. Je leest het al: als je technisch nog maar zelden uitgedaagd wordt, kies dan zeker voor een zo licht mogelijke fiets met beperkte veerweg, bvb een Trek Supercaliber. De meeste mensen zullen in de Top Fuel echter de gulden middenweg vinden tussen snelheid, veiligheid en comfort.

In de Lage Landen was de leverbaarheid van dit model aanvankelijk beperkt, maar alles loopt stilaan los en het ziet er naar uit dat zowel de Supercaliber als de Top Fuel een mooie toekomst tegemoet gaan bij ons.

Klik hier om een overzicht te bekijken van de 2020 mountainbike modellen van Trek.

Kleuren en prijs

Er zijn drie uiteenlopende standaardkleuren. De adviesprijs voor een fiets in één van deze kleuren bedraagt 5.499 euro. Bovendien kan je de fiets met Project One personaliseren. De beschikbare kleurenschema’s zijn gewoonweg prachtig, maar een meerprijs is van toepassing.

Klik hier om de kleuren in detail op de website van Trek te bekijken.

Conclusie

Trek profileerde deze fiets als een prestatiegerichte fiets, maar al snel kwamen ze tot het inzicht dat ‘fun is fast’ er beter bij past. Dit Top Fuel frame gaat als een cameleon van een marathonracer over naar een trailmonster. Mits enkele kleine aanpassingen transformeer je de fiets van de ene in de andere modus.

Onze Top Fuel 9.8 testfiets situeert zich qua afmontage precies op het optimum qua prijs-kwaliteit. Wie de absolute top wil, gaat voor de 9.9 versie. Wil je een goedkopere fiets met hetzelfde carbon frame dan ga je voor de 9.7.

https://www.trekbikes.com
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Trek Marathon Fox Bontrager MTB banden Trek - Selle San Marco Trek Top Fuel Project One
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy