mountainbike.be
23/10/2019
Fietsen

Scott pakt uit met een nieuw downhillmonster

De nieuwe Scott Gambler werd voor maar één ding ontworpen, pure snelheid! Het enige aspect dat je nog zal tegenhouden is, wel, jijzelf! Het carbon Tuned model is hier het perfecte voorbeeld van met zeges afgelopen seizoen tijdens de Wereldbeker downhill van Val di Sole, Lenzerheide en SnowShoe.
© Scott Sports
© Scott Sports
De nieuwe carbon Gambler
© Scott Sports
De stijlvolle aluminium versie
© Scott Sports
'4-way chip'
© Scott Sports
Gepatenteerde bashguard
© Scott Sports
© Scott Sports
Scott Gambler Tuned en MY20 Alloy
 
Naast een nieuw carbon versie werd ook nog een hybride model (carbon/aluminium gemengd) en twee aluminium varianten geproduceerd. Deze nieuwe bike kan opgedeeld worden in vier belangrijke factoren: opbouw, aanpasbaarheid, geometrie en integratie.
 
Opbouw en lichtgewicht
Over de jaren zijn ze bij Scott experts geworden in het lichter maken van hun carbon frames. Deze expertise hebben ze nu gebruikt om hun topmodel van de Gambler tot de beste fiets op de markt te maken. Het carbon Tuned framekit komt op een gewicht van 2650gram. Alles wat ze geleerd hebben bij de ontwikkeling van de Ransom hebben ze geïntegreerd in deze topfiets. Het nieuwe vering ontwerp, de ‘evolap layering’ technologie en de downtube vering constructie zorgen samen voor een framegewicht dat maar zelden gezien is bij een downhillkader.
 
Niet alleen het gewicht van het frame heeft een rol gespeeld tijdens de ontwikkeling. Een belangrijk aspect waar uitvoerig op getest is geweest, is de stijfheid/flex ratio. Zo werden er prototypes ontwikkeld die beiden extremen hebben getest (van heel stijf carbon tot een meer flexibele structuur). De gulden middenweg is dan gekomen tot wat deze nieuwe Gambler nu is.
 
Stijfheid is van uitermate groot belang als het op downhillfietsen aankomt. En niet alleen de carbon frames, ook de aluminiumkaders werden zo ontworpen dat ze kunnen doorgaan als een carbon fiets van de hoogste plank. De aluminium kaders hebben een bijna identieke stijfheid/flex ratio als hun carbon broertje. Doordat de krachten voornamelijk op de gesmede delen van het frame worden overgebracht kan het gewicht verder naar beneden worden gehaald door de seat stay zo fijn mogelijk te houden. Kortweg gezien was het doel om alle overbodige materiaal van het frame achterwege te laten en het volume aan gesmede stukken te beperken wat tot een gewichtsdaling leidt van 600gram vergeleken met de vorige aluminium Gambler.
 
Aanpasbaarheid
De downhillbikes van Scott hebben altijd de grenzen verlegd als het op aanpasbaarheid aankomt. Een rijder moet zich comfortabel voelen op zijn fiets en daarom kan ieder zijn eigen setup kiezen. Zo kan er probleemloos gewisseld worden tussen de stabiele 29” wielen en de meer wendbare 27,5” wielen. Ook de keuze tussen een lucht of coil demper kan gemaakt worden. Naargelang de steiltegraad van het parcours kan ook de balhoofdhoek (62° tot 64°) veranderd worden door het wisselen van balhoofdcups. De hoogte van het bottom bracket kan ingesteld worden door middel van een ‘4-way chip’. Hiermee kan de geometrie worden aangepast naargelang het parcours, soort demper of rijdersvoorkeur.
 
 
Geometrie
Vergeleken met de vorige Gambler modellen zijn er nu vier maten beschikbaar: S, M, L en XL. Ook hier weer zodat iedere rijder zijn optimale maat kan terugvinden en zich comfortabel voelt op de fiets. Op de twee kleinste framematen werd de zitbuishoek steiler gemaakt zodat voor kleinere rijders het zadel nog steeds laag kan gezet worden zonder dat het zadel de band zou raken tijdens een impact. Voor grotere rijders wordt er verzekerd dat het zadel hoog genoeg kan staan zonder moeten in te boeten aan beweeglijkheid op de fiets.
 
Integratie
Het concept integratie speelt tegenwoordig een heel belangrijke rol in het verhaal van Scott. Integratie is sterk aanwezig in de cockpit van de Gambler. Door gebruik te maken van de geïntegreerde stuur en stuurpen (Syncros Hixon IC DH) kan gestreefd worden naar de perfecte stijfheid van het stuur. Ook door een downhill-specifiek zadel (Comox) te monteren heeft men aan drie specifieke noden voldaan: meer clearance aan het achterwiel, een korter profiel van het zadel en een breder zadel voor meer controle.

Scott wil zich niet meer laten beperken in de ontwikkeling door oude standaarden. Dit is waar de gepatenteerde chainguide/bash guard zijn intrede doet. Op het eerste zicht lijkt dit geen grote impact te hebben op de prestatie van een fiets maar toch is dit niet te onderschatten. Doordat deze chainguide enkel voor Scott hoeft te functioneren en niet compatibel hoeft te zijn voor andere merken zoals andere kettingeleiders wel moeten kunnen, kan deze chainguide lichter gemaakt worden en beter aangepast worden aan de persoonlijke voorkeur. Dit draagt bij tot een betere prestatie, voordelen voor de opbouw van het frame en een verhoogde betrouwbaarheid en duurzaamheid.
Waar downhillfietsen heel wat impacten moeten kunnen incasseren kan het wel eens van pas komen dat er een ingebouwde frame protector onderaan te vinden is.

Auteur: Jochen De Vocht
Bron: Scott
tags Downhill Scott Scott Gambler
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy