mountainbike.be
26/09/2019
Fietsen

Superior stelt nieuw 2020 XC-platform voor

Rock gardens, drops, technische klimmen boordevol wortels en rotsen… Dat zijn de obstakels die in het huidige crosscountry mountainbiken moeten overwonnen worden. Met dit in gedachten verbetert het Tsjechische Superior Bikes jaar na jaar hun producten om zich aan te passen aan deze verhoogde technische uitdagingen. Voor 2020 stelt de Tsjechische producent dan ook graag zijn nieuwste XC full suspension voor waar oa. integratie hét begrip is.
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
© Superior
De nieuwe Superior XC full suspension beschikt over drie modellen. Twee carbonversies: eentje voorzien van 100mm veerweg en eentje om de ruigere trails aan te vallen met 130mm veerweg. Een derde optie is een aluminium frame dat eveneens voor het ruigere werk is weggelegd.

Het gewicht van dit nieuwe frame (1717 gram) wordt met 10% omlaag gehaald door gebruik te maken van de CRB Pro High-Modulus carbonvezels. Desalniettemin wordt er niet geraakt aan de laterale stijfheid.
Het nieuwe XF carbon heeft een hoger hoofddraaipunt van de achtertrein dat optimaal is voor krachtoverbrenging, 1x12 schakelgroepen en een groot voorste tandwiel (tot wel 38 tanden voor de snelheidsduivels onder ons).

Integratie is hét begrip voor 2020. Ook in dit nieuwe frame worden kabels feilloos weggewerkt waardoor de fiets er heel elegant blijft uitzien.
Door gebruik te maken van een horizontale montage van de demper achteraan is er nog steeds ruimte voor een tweede drinkbushouder op de verticale buis en hoeft er dus niet gevreesd te worden om zonder drinken te vallen op lange ritten.

Aan het comfort van de rijder is ook gedacht. Het frame biedt voldoende ruimte om banden te monteren van 2.4” wat ook de tractie ten goede komt. 

In samenwerking met het Superior XC Team werd er gezocht naar de allersnelste crosscountry bolide die moeiteloos de Worldcup tracks aankan. Een lichter frame dat niets moet inleveren aan laterale stijfheid is hier van uiterst belang om snel de berg op te geraken. Een steilere zitbuis verzekert een optimale krachtsoverbrenging.

“What goes up must come down”
Daarvoor wordt er geopteerd voor een meer progressieve geometrie. Een vlakkere balhoofdhoek (68°) en een langere bovenbuis zorgt voor meer stabiliteit in de afdalingen en een betere schokabsorptie. Een kortere chainstay (de achterste driehoek van het frame) maakt van deze fiets een super wendbaar vehikel in korte bochten.




De belangrijkste features nog eens op een rijtje:
  • drie modellen (CRB XF 100mm en 130mm, Alloy XF 130mm)
  • 10% lichter frame
  • progressievere geometrie
  • integratie
  • design
  • extra drinkbushouder
  • brede banden tot 2.4”


Auteur: Jochen De Vocht
tags Superior
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy