mountainbike.be
19/09/2018
Fietsen

Test: nieuwe Canyon Lux CF SLX van Mathieu Van der Poel

Voor de Cape Epic doken de eerste spyshots op van de langverwachte vernieuwde Canyon Lux fully. Alban Lakata en Kristian Hynek waren er namelijk mee van start gegaan in de Tankwa Trek in Zuid-Afrika. Een paar weken later piloteerden ze hun nieuwe fiets ook naar de tweede plaats in de Cape Epic, het wereldkampioenschap van de meerdaagsen. Toen Mathieu Van der Poel en Pauline Ferrand Prévot er vervolgens mee uitpakten in de wereldbeker in Stellenbosch was het hek van de dam. Ondertussen is de fiets beschikbaar en hebben wij hem voor jullie getest.
Klaar voor één van de ritten van de Swiss Epic
© Mountainbike.be
Met deze fiets geraak je vlot boven en knal je naar beneden
© Mountainbike.be
We namen de Canyon Lux zelfs mee op de helikopter voor Helibiking
© Mountainbike.be
Twee grote bidons is geen overbodige luxe op dagtochten in de Alpen
© Mountainbike.be
De World Cup versie van de RockShox SID vork
© Mountainbike.be
De RockShox demper kan over 55mm inveren en zit heel dicht tegen de bovenbuis
© Mountainbike.be
De binnenbreedte van de velg bedraagt bijna 26mm
© Mountainbike.be
De sublieme Aletsch gletsjer in Bettmeralp
© Mountainbike.be
De Maxxis Ikon EXO 29x2.2 banden bleken heel betrouwbaar
© Mountainbike.be
Where your bike takes you...
© Mountainbike.be
Team Mountainbike.be - Multitask Industries in de Swiss Epic
© Mountainbike.be
De tweede Swiss Epic bike, de Lux CF SL 8.0 Pro Race
© Mountainbike.be
SRAM Level Ultimate remmen en Gripshift schakelaars
© Mountainbike.be
Achteraan geen PostMount remklauw, wel FlatMount
© Mountainbike.be
SRAM XX1 aandrijving werkt foutloos
© Mountainbike.be
De KS Lev remote hendel van de dropper is ergonomisch
© Mountainbike.be
Zadel omhoog
© Mountainbike.be
KS Lev dropper, zadel traploos tot 10cm naar beneden
© Mountainbike.be
De hendel van steekas zit verborgen in de as
© Mountainbike.be
Hier is de hendel zichtbaar
© Mountainbike.be
Het Selle Italia zadel is licht en comfortabel
© Mountainbike.be
De fiets is goedgekeurd en de prijs/kwaliteit verhouding ongezien
© Mountainbike.be
Onze testfiets: de Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race

Lager in de tekst vind je een opsomming van de verschillende modellen. Onze testfiets is de tweede in de ranking. Hij beschikt over het topframe. In tegenstelling tot de XTR groep van het absolute topmodel beschikt deze fiets over een SRAM 1x12 overbrenging.

Klik hier om de fiets te bekijken op de website van Canyon.

RockShox suspension

De fietsen die met Shimano afgemonteerd zijn hebben Fox veringen. De SRAM afgemonteerde fietsen hebben RockShox voor- en achtervering. De demper werkt heel soepel. Sensitief op het eerste deel van de veerweg, vervolgens stabiel en tenslotte progressief. Dit is hoe Canyon de achtervering beschrijft op de website en dit klopt ook in de praktijk: soepel op kleine oneffenheden, maar toch geen 'bottom out' gevoel bij een landing of zware impact. De voorvork is het absolute neusje van de zalm uit de RockShox collectie. De vorkbuis is zelfs uit carbon. Toch werkte onze vork aanvankelijk eerder stug. Eens we de compressie volledig hadden opengedraaid konden we veel meer plezier uit de vork halen. Zowel op demper als vork kan je eenvoudig de rebound instellen naar je eigen wensen. De beide veringen worden met één hendel op het stuur bediend. Je moet weliswaar relatief hard duwen met de duim om de veringen te blokkeren.

SRAM XX1 groepset

De afmontage van deze fiets is gewoonweg top. De Sram XX1 12-speed groepset hoeven we niet meer te introduceren. Single ring en twaalf speed is niet de toekomst maar de referentie van het heden. Bovendien is onze Canyon afgemonteerd met de nieuwste SRAM standaard qua trapas, DUB genaamd. Standaard wordt de fiets geleverd met een voorblad met 34 tanden. Dit is een gulden middenweg en dus een verstandige keuze. Wie veel op de vlakke weg rijdt of over veel power beschikt, kan beter voor een blad met 36 tanden gaan. Wie vaak in het hooggebergte vertoeft, zal kiezen voor een blad 32 tanden.

Gripshift

Schakelen gebeurt niet een klassieke duimschakelaar maar met een draaischakelaar. Gripshift schakelaars waren jaren geleden een vaste waarde, maar hebben terrein verloren ten opzichte van de duimschakelaars. De Gripshift werkt erg goed en de keuze tussen duim- en draaischakelaar is dan ook louter een kwestie van persoonlijke voorkeur.

SRAM Level Ultimate remmen

De SRAM Level remmen zijn gericht op cross-country gebruik en de absolute top in het gamma van SRAM. De remmen en remschijven zijn licht en doen hun werk zeer goed. Toch hebben we ze tot op hun limiet gekregen in zeer lange hevige afdalingen van meer dan 1000 hoogtemeters ineens. Ze zijn hier namelijk niet echt voor gemaakt. Dan wordt het remsysteem warm en moet je de remhendel steeds verder intrekken. Als de afdaling lang genoeg duurt, trek je de hendel tot tegen het stuur of tegen de Gripshift en zo kan je geen remkracht ontwikkelen. De oplossing is eenvoudig. Als je de hendel en dus ook het drukpunt verder van het stuur weg brengt, behoud je de volle remkracht. Voor gebruik in extreme afdalingen moet je voor de SRAM Guide remmen gaan.

KS Lev SI dropper

Dropper zadelpennen zijn de toekomst. Als het gewicht en de prijs verder afnemen, zullen ze weldra standaard op alle fietsen gemonteerd staan. Canyon levert hun topfietsen nu al met dropper zadelpennen. In mijn ogen is dat een fantastische keuze. Wij hebben de testfiets vooral in het hooggebergte gebruikt en daar gedraagt deze cross-country fiets zich bergaf bijna als een trailmonster. De ergonomie van de hendel op het stuur is erg goed, je hebt bijna geen kracht nodig om de kabel op te spannen die een vrije beweging van het zadel toelaat. Ook op de werking van de dropper kunnen we helemaal niets aanmerken.

Overige onderdelen 

Het Selle Italia SLR Lite zadel is vrij minimalistisch en licht, maar biedt voldoende comfort. Er zijn geen verstevigingen ter hoogte van de randen en dus is het eerder kwetsbaar. De Ergon handvatten zijn licht en eenvoudig te monteren. Je draait ze vast met een inbussleutel en ze blijven mooi staan. Bovendien sluiten ze perfect aan op de Gripshift draaischakelaar. Echt comfortabel zijn ze echter niet, zeker niet als je ze vergelijkt met silicone handvatten zoals deze van ESI grips.

Stuur en stuurpen komen uit eigen huis. Het stuur is een carbon stuur van 72cm breed. Bovendien is de kopserie voorzien van een systeem waardoor het stuur niet verder dan nodig kan doordraaien. Dit is uitermate handig bij een valpartij.

Opvallend: twee bidonhouders

Cross-country rijders krijgen tot tweemaal per ronde een verse bidon. Marathonrijders en avonturiers hebben die luxe niet. Zij fietsen vaak uren in de bergen of moeten meer dan anderhalf uur fietsen tussen twee bevoorradingen. De meeste dubbelgeveerde fietsen hebben slechts één bidonhouder. De ingenieurs van Canyon hebben alles in het werk gesteld om het gebruik van twee reuzegrote bidons toe te laten en zijn er in geslaagd. Je kan probleemloos twee Tacx Shiva 750ml bidons meedragen. Weinig andere fully’s kunnen dit aanbieden.

Het vrijwiel breekt de stilte

De Reynolds carbonwielen hebben Industry Nine naven. Dankzij het vrijwiel van deze wielen voel je je nooit alleen. Van zodra je stopt met trappen hoor je een vrij luid geklik. Dit kan heel nuttig zijn om wilde dieren op afstand te houden als je alleen in de Rocky Mountains aan het fietsen bent. In de Benelux stelt dat probleem zich iets minder en kan je het vooral gebruik om tragere medebikers duidelijk te laten horen dat je in hun wiel zit bergaf. De Reynolds wielen zijn minder bekend dan bijvoorbeeld de wielen van DT Swiss. Toch valt er helemaal niets op aan te merken. De kwaliteit van de naven is zeer goed, ze grijpen erg direct aan. Ook de velgen zijn licht en stevig. Met een binnenbreedte van bijna 26 millimeter geven ze een mooie vorm aan de band en zijn ze helemaal mee met hun tijd.

Maxxis Ikon banden

De Maxxis Ikon 29x2.2 banden hebben we eerder getest. Klik hier om het volledige testverslag te lezen. Standaard wordt de fiets met de lichte versie van deze banden geleverd. Deze voldoet voor standaard gebruik, maar wie echt wil knallen op ruw terrein moet voor de EXO versie gaan met versterkte flanken.

Algemeen rijgedrag: stijfheid en demping

De stijfheid van deze fiets zit goed.  De fiets is niet de allerstijfste fully waar we al mee getest hebben, maar slap is hij al zeker niet. Met de veringen in geblokkeerde toestand gaat hij als een raket vooruit op harde ondergrond. Klik je de veringen los, dan geniet je meteen van het comfort van beide veringen. Je voelt de stijfheid ter hoogte van het bracket dus vooral bij het staand aanzetten. Toch is er zelf in geblokkeerde toestand nog een minieme demping en vertikale beweeglijkheid vanuit de zeer fijn uitgevoerde schuine achterbrug. De korte stuurpen zorgt voor een vinnig stuurgedrag op de trails.

Wallis

We namen de fiets mee naar het hooggebergte en stelden hem daar maximaal op de proef. We deden afdalingen en beklimmingen van meer dan 2000 hoogtemeters aan een stuk. De fiets gaf geen krimp. Indrukwekkend. Vervolgens reden we er ook de Swiss Epic mee. Ook daar kenden we geen enkel technisch defect. Ook de Lux CF SL 8.0 Pro Race hebben we daar aan de tand gevoeld. Deze fiets valt natuurlijk iets zwaarder uit, maar beschikt over dezelfde voordelen als zijn duurdere broertjes.

Canyon Lux CF SLX vs Canyon Lux CF SL

Binnen de hiërarchie van de Canyon Lux onderscheiden we twee frametypes. Voor het Lux CF SLX frame wordt een lichter type carbon gebruikt dan voor het Lux CF SL frame. Beide frames zijn uit carbon en hebben dezelfde geometrie. Alle fietsen worden met een dropper zadelpen afgemonteerd, een geweldig voordeel in technisch terrein. De fietsen uit de SL serie hebben een 110 mm voorvork. Alle fietsen hebben één voorblad.

Zes modellen en een framekit

Je hebt de keuze uit zes modellen. Elk model is in twee kleuren verkrijgbaar. Voor wie à la carte wil werken is er ook een framekit.

Lux CF SLX 9.0 Race Team – 5.999 euro
Lux CF SLX 9.0 Pro Race – 5.599 euro (onze testfiets)
Lux CF SLX Frameset – 2.499 euro

Lux CF SL 8.0 Race Team – 4.599 euro
Lux CF SL 8.0 Pro Race – 3.699 euro
Lux CF SL 7.0 Race – 2.999 euro
Lux CF SL 6.0 Pro Race – 2.599 euro

Opvallende prijsbreker als instapmodel

Je leest het goed. Voor 2.599 euro heb je een carbon fully, 1x12 versnellingen en een kwalitatieve afmontage voor gebruik in marathons en toertochten.

Conclusie

Een marathonfully van 10 kilogram met een top afmontage, twee bidonhouders en een dropper. Het is eigenlijk ongelofelijk, maar Canyon heeft het voor elkaar gekregen. Meestal volgt de keerzijde van de medaille dan wanneer je de prijs gaat bekijken. Laat net dat één van de grootste troeven zijn van deze Canyon. In vergelijking met andere kwaliteitsmerken krijg je ongelofelijk veel waar voor je geld.

Keerzijde van de medaille

Waar zit de keerzijde van de medaille dan? Canyon wordt niet verkocht in winkels, maar alleen via online verkoop. Er is wel een service center in Leuven. Hier kunnen de klanten steeds terecht voor onderhoud. Als je de verplaatsing naar Leuven niet kan of wil maken, kan je nog steeds bij het service center terecht. Je fiets wordt namelijk geleverd in een Bikeguard doos. Als je deze doos bijhoudt, kan je de fiets daarin retourneren voor onderhoud. Je geeft aan dat je fiets aan onderhoud toe is, stopt de fiets in de doos en in Leuven wordt hij onder handen genomen. Als dat geen service is. Mocht je dat toch maar niets vinden, dan moet je het onderhoud zelf doen of op zoek gaan naar een betrouwbare technieker in je buurt die het onderhoud voor zijn rekening kan nemen.

Beschikbaarheid

Er is nog een nadeel, namelijk de beschikbaarheid. De 2019 modellen stonden nog maar net te koop op de website of ze waren al uitverkocht in bepaalde kleuren en maten. Toch hebben we een vermoeden dat Canyon niet op zijn lauweren zal rusten en de beschikbaarheid zo snel mogelijk weer zal opkrikken.

Meer info: www.canyon.com
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Kristian Hynek Pauline Ferrand Prevot Canyon Alban Lakata Mathieu van der Poel Sram Eagle Canyon Lux
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy