mountainbike.be
23/07/2018
Fietsen

Dubbeltest Specialized Epic en Epic Hardtail

Het cross-country gamma van Specialized bestaat uit hardtails en dubbelgeveerde fietsen. De fully's maken al jaren gebruik van het Brain systeem en dragen de naam Epic. Deze succesfiets reed al zowat overal ter wereld als eerste over de finishlijn in zowel cross-country als marathon wedstrijden. Dit jaar werd de Cape Epic zowel bij de mannen als bij de vrouwen gewonnen op een Specialized Epic. Tot enkele jaren terug werden de hardtails Stumpjumper genoemd. Vanaf modeljaar 2017 werd de naam Epic Hardtail ingevoerd.
Prachtige kleuren, super handige SWAT kit
© Mountainbike.be
Deze Brain vork denkt voor zijn meester
© Mountainbike.be
Specialized Epic Hardtail Expert
© Specialized.com
Specialized Epic Expert
© Specialized.com
De SRAM Level TL remmen bleken net niet krachtig genoeg
© Mountainbike.be
Introductie

Wij testten twee cross-country fietsen, namelijk de Epic Expert en de Epic Hardtail Expert. De hardtail en de fully zijn op exact dezelfde manier afgemonteerd.

Voor de details van de door ons geteste EPIC Hardtail Expert, klik hier.

Voor de details van de door ons geteste EPIC Expert, klik hier.

Brain versus de rest

De meeste merken werken met veringen die je kan aanzetten en uitschakelen aan de hand van een hendel op demper of vork, of een hendel op het stuur. Specialized gooit het over een andere boeg met de Brain technologie. Je fiets denkt in jouw plaats. Wanneer je in hobbelig terrein fietst dan werkt de vering. Rij je op geasfalteerde wegen, dan schakelt de vering zichzelf uit. Dit systeem wordt zowel toegepast op vork als demper. Het is niet feilloos, maar een bijna perfect compromis. Sommige rijders klagen dat ze een tik voelen of horen wanneer de vering overgaat van vast naar open en omgekeerd. Hoe sneller je fietst, hoe vlotter de overgang. De Epic fully met Brain voor en achter is een racemachine.

Brain Threshold

Je kan de Brain naar wens afregelen door de drempel in te stellen waar de vering overgaat van vast naar open. Zet je de drempel te hard, dan blijft de vering stug bij kleine trillingen. Zet je de drempel te zacht, dan pompt de vering bij staand klimmen of sprinten. Er zijn niet minder dan 30 posities op de vork en 5 posities op de demper van de fully. Je hebt geen gereedschap nodig om dit te aan te passen. De afregeling gebeurt vlakbij de as van het voorwiel, onderaan de vork, alsook bij de as van het achterwiel, ter hoogte van de Brain unit. Je moet dus wel stoppen om de instelling te wijzigen. In de praktijk bleken vooral de hardste posities het meest nuttig. In de lossere standen ging de vering op geasfalteerde klimmen te veel pompen. Deze standen kunnen wel nuttig zijn als je nauwelijks op verharde wegen rijdt.

Lege cockpit

Een geweldig voordeel van de Brain is het feit dat vork en demper niet vanaf het stuur bediend moeten worden. Hierdoor heb je op je stuur slechts twee remhendels en een shifter in het geval dat je met één voorblad fietst. Als je zonder dropper en fietscomputer op pad gaat, ziet je cockpit er dus volledig leeg uit en dit brengt rust. Je hoeft over niets na te denken en alleen maar te fietsen.

Testterrein

De beide fietsen hebben we getest in de BEMC in La Roche-en-Ardenne op een echt Ardennenparkoers. De Epic hardtail namen we vervolgens mee naar Spanje en de Alpen om hem daar te testen in de rotsen en het hooggebergte.

Afmontage en bevindingen

De beide fietsen zijn op dezelfde manier afgemonteerd. Je merkt duidelijk dat men bij de afmontage gezocht heeft naar een zo goed mogelijk compromis tussen functie, looks, gewicht, maar ook prijs. De Expert is de fiets met de goedkopere afmontage van het hoogwaardige carbon frame.

SRAM Eagle 1x12

We beginnen bij de groepset. De SRAM GX Eagle 12-speed is een prima keuze. We hebben er al eerder kennis mee kunnen maken. Het bereik is enorm en de versnellingsbak blijft zeer minimalistisch: één shifter en één derailleur. De cassette gaat van 10 tot 50 en vooraan heeft het tandblad 32 tanden. Onze achterderailleur kreeg echter sneller dan verwacht te maken met wat lichte speling op de scharnierpunten. Het beïnvloedde het schakelen niet echt, maar moet in de gaten gehouden worden. Speling leidt namelijk meestal tot meer speling.

Kabelrouting

Toch ging het schakelen op de Epic Hardtail duidelijk moeizamer dan op de Fully. Op de hardtail heeft Specialized namelijk geopteerd om maximaal gewicht te sparen en de kabel bloot door het frame en onder de liggende achtervork te laten lopen. Wanneer er vuiligheid aan te pas komt, betaal je de prijs voor de bespaarde grammen. De slotrit van de BEMC was erg modderig. Nog in de rit zelf was er steeds meer kracht nodig om op te schakelen en afschakelen ging minder snel. In onze ogen is dit een verkeerde keuze. Hoe minder onderbrekingen op de gaine tussen shifter en derailleur, hoe vlotter het schakelen, hoe minder vuilgevoelig de aandrijving en hoe langer de kabel meegaat. Wie geen dropper gebruikt, kan de opening voorzien voor de dropperkabel gebruiken om een gaine van shifter tot derailleur te laten doorlopen. Zo zal het schakelen veel lichter verlopen en gaan de kabels langer mee.

Remprestaties

De remset komt ook van bij SRAM. Het gaat om de SRAM Level TL. Deze hebben dezelfde remhendels als de iets duurdere Level TLM. Met de Level TLM konden we eerder al kennismaken. Qua gewicht moeten de Level TL remmen niet onderdoen voor de TLM, maar hun eenvoudiger uitgevoerde remklauwen leveren duidelijk minder remkracht. Zo lang je niet op de limiet rijdt, voel je dit niet. Wanneer je echter in lange steile afdalingen terecht komt, zoals in de Alpen, verliezen de remmen hun bijtkracht.

Accessoires uit eigen huis

Stuur, stuurpen en zadelpen zijn vervaardigd uit aluminium en komen uit eigen huis. Specialized verkiest carbon velgen boven bijvoorbeeld een carbon zadelpen. We kunnen die keuze volgen. De diameter van de zadelpen bedraagt 27,2 mm op de hardtail en 30,9 mm op de fully. Het stuur is op beide fietsen 72 cm breed, maar kan naar wens ingekort worden. De handvatten zijn comfortabel. Op de twee grootste maten zitten iets dikkere handvatten dan op de kleinere maten. Het Body Geometry Phenom Comp zadel is comfortabel. De padding is vrij dik en dempt goed. De breedte bedraagt 143 mm.

Wielen en banden

De wielset is voorzien van Roval Control carbon velgen met een binnenbreedte van 22 mm. Dit zijn prima velgen waar je op kan bouwen. Ze zijn gekoppeld aan naven uit eigen huis. De lagers hebben ons niet teleurgesteld. De achternaaf heeft duidelijk minder aangrijppunten dan de duurdere Roval wielsets. Dat voel je alleen wanneer snel nog even wil bijtrappen in technisch terrein of vaak kort moet optrekken.

De Fast Trak banden zijn een uitstekende keuze. Klik hier als je onze test van deze banden wil nalezen. Vooraan zit telkens een 2.3" band, achteraan de iets smallere 2.1" band. Ook achteraan past een 2.3" band in het frame.

Klik hier om de test van de lichtere pas geïntroduceerde S-Works variant na te lezen.

Advies ter optimalisatie

Wil je de limieten opzoeken, vervang dan de remset voor meer bijtkracht en ga voor een dropperpost. Beide frames zijn alvast voorzien om de kabel van de dropper binnendoor te laten lopen

Extra 1: de SWAT kit

Specialized probeert altijd dat tikkeltje meer te doen dan zijn concurrenten. Met de SWAT MTB XC kit slagen ze daar echt wel in. Deze kit past zowel op hardtail als fully en bestaat uit twee zeer goede bidonhouders. SWAT staat voor Storage Water Air and Tools. Onder de bidonhouder op de schuine buis komt een doosje waarin je binnenband, bandenlichter, reserve derailleurpad, een 25 gram CO2 patroon en de bijhorende inflator kwijt kan. Onder de bidon op de staande buis kan je een multitool vastklikken. Bovendien zit er een kettingpons bij die samen met een reserve quicklink verdwijnt in de vorkbuis. Het leuke aan dit alles is dat je gewoon je fiets kan nemen en weet dat je alles mee hebt, zonder je zakken zwaar te moeten beladen. Het reservemateriaal zit zo ook goed beschermd tegen vuil.

Klik hier voor meer details over de SWAT MTB XC kit.

Klik hier om te zien hoe je de kit monteert.

Extra 2: framebumper op de Epic Hardtail

Hoog op de schuine buis zit een bumper onder het frame. Deze bumper belet dat je stuur te ver overdraait en zo de bovenbuis beschadigt. De bumper is handig geplaatst en biedt heel wat extra bescherming voor het kostbare frame. Wil je hem (tijdelijk) toch verwijderen om wat grammen te sparen, dan kan dat met een inbussleutel.

Extra 3: Autosag

Met de autosag functie kan je vrij snel en eenvoudig de luchtdruk in de demper bepalen. Je pompt de demper op tot 300 PSI, gaat er op zitten en vraagt iemand om op het autosag ventiel te duwen. De demper laat nu lucht af tot de juiste druk bereikt is.

Single of dubbel?

Op de hardtail is de mogelijkheid voorzien om met voorderailleur te rijden. Op de fully kan dit niet meer. De beide fietsen zijn echter 1x12 afgemonteerd en dit systeem staat op punt, hier moet niets aan veranderd worden.

Welke fiets kies ik nu best?

Tenzij je budget twee mountainbikes toelaat zal je moeten kiezen tussen de hardtail en de fully. De Epic hardtail is een prima fiets wanneer het terrein vrij effen is er en veel moet geklommen worden. Ook wanneer je vaak kort moet optrekken, zal je voordeel halen uit de hardtail. Wanneer de oneffenheden groter worden, de ritten langer zijn en je snelheid omhoog gaat, zal de balans in het voordeel van de fully overhellen. Het unieke Brain systeem zorgt ervoor dat de Specialized fully zich continu schikt naar het terrein, je moet gewoon trappen en sturen. Iemand die veel in de Ardennen rijdt, zal meer plezier beleven aan de dubbelgeveerde Epic.

Kleuren

De hardtail hebben we getest in de kleur "Gloss Gold/Candy Red/Cosmic Black". Dit kleur is gewoon prachtig en meermaals kregen we het compliment dat we op een prachtige fiets zaten.
De fully hebben we getest in de neutralere kleur "Satin Charcoal/Black/Rocket Red".
Beide fietsen zijn in beide kleuren te verkrijgen. Het goud-rood-zwart van de fully heeft een glinsterend effect dat je minder hebt op de hardtail.

Maten

De beide fietsen zijn verkrijgbaar in S, M, L en XL. Alle maten zijn voorzien van 29” wielen.

Situering van onze fietsen binnen het gamma en prijzen

Prijzen EPIC Dubbelgeveerde fietsen
 
EPIC S-Works XTR Di2 - 9.999 euro
EPIC S-Works Men/Women XX1 Eagle - 8.999 euro
EPIC Pro - 6.699 euro
EPIC Expert - 4.999 euro
EPIC Comp Carbon Men/Women - 3.999 euro
EPIC Comp Alloy Men/Women - 2.999 euro
 
Prijzen EPIC Hardtails
 
EPIC Hardtail XTR Di2 - 8.999 euro
EPIC Hardtail S-Works XX1 Eagle - 7.799 euro
EPIC Hardtail Pro - 5.199 euro
EPIC Hardtail Expert - 3.899 euro
EPIC Hardtail Comp Carbon Men/Women - 2.699 euro
EPIC Hardtail Comp 2x - 2.699 euro

S-Works versus de rest

De S-Works modellen onderscheiden zich doordat ze een lichtere frameset hebben met de allerbeste afmontage. De XTR Di2 fietsen schakelen elektronisch. De XX1 Eagle fietsen zijn met 1x12 afgemonteerd. De Expert, Pro en Comp versies hebben allen hetzelfde frame, maar verschillende afmontages.

Man versus vrouw

Mannen en vrouwenfietsen hebben exact hetzelfde frame, maar de componenten (tandwiel, zadel, stuurpen) zijn specifiek gekozen voor vrouwen en de veringen werden getuned voor optimale werking bij lichtere rijders. Een 50 kilogram lichte man kan dus beter gaan voor het vrouwenmodel en een 85 kg zware vrouw zal meer hebben aan het mannenmodel.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Jaroslav Kulhavy Christoph Sauser Specialized Samuel Gaze Annika Langvad Specialized Epic Stumpjumper
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy