mountainbike.be
17/04/2018
Fietsen

Duurtest: Trek Top Fuel 9.8 SL, een comfortabele racemachine

De slotrit van de Cape Epic werd gewonnen door een Italiaans duo van het team Trek - Selle San Marco. Zij piloteerden hun kleurrijke Trek Top Fuel voor het oog van duizenden toeschouwers over heel de wereld naar de meest prestigieuze dagzege die je in een meerdaagse kan behalen. De voorbije maanden hebben wij deze fully aan een uitgebreide test onderworpen.
De Top Fuel 9.8 SL werd ook in wedstrijd getest tijdens de Mediterranean Epic
© Canofotosports.com - Mediterranean Epic
Standaardkleur van onze Top Fuel 9.8 SL testfiets: Matte Anthracite
© Trek Bikes
Tweede standaardkleur voor de Top Fuel 9.8 SL: Viper Red
© Trek Bikes
Een meerprijs van 600€ voor de Top Fuel 9.8 SL in dit 'Project One in Box' ontwerp
© Trek Bikes
Knallen tussen de appelsienen met de Top Fuel!
© Canofotosports.com - Mediterranean Epic
Een perfecte fiets voor lange dagtochten in de bergen
© Mountainbike.be
SRAM GX Eagle 12 speed liet ons niet in de steek
© Trek Bikes
Het zadel van Bontrager is erg comfortabel
© Trek Bikes
De dubbele Fox push-to-unlock is aanvankelijk onwennig, maar werkt zeer goed
© Trek Bikes
De kabels zitten elegant in het frame weggewerkt
© Trek Bikes
In 2016 verving de Top Fuel zijn succesvolle voorganger, de Superfly FS. Sindsdien is deze fiets niet meer weg te houden uit het wereldje van de cross-country en marathon. Trek heeft drie carbon Top Fuel fietsen in zijn gamma. De Top Fuel 9.7 heeft een carbon hoofdframe en aluminium achtertrein. Bij de Top Fuel 9.8 SL is ook de schuine achtervork van carbon. Bij de Top Fuel 9.9 Race tot slot is ook de liggende achtertrein van carbon. Van de Top Fuel 9.8 SL bestaat er ook een damesversie. De Top Fuel 8 is de goedkopere variant gebaseerd op een Alpha Aluminium frame.



Testcondities

Wij hebben de fiets in de wintermaanden getest op uitdagende parkoersen aan de Middellandse Zee. Rotsen, steile beklimmingen, nog veel steilere afdalingen, singletracks, worteltapijten en zelfs modder. Het kwam allemaal aan bod.

Afmontage

De vork en demper komen van bij Fox. Beide bedien je met één hendel die zich links onder het stuur bevindt. Het is wennen aan het push-to-unlock principe. Je duwt de remotehendel in om de vork in te schakelen. Door de kabel te ontspannen gaat de vork terug naar geblokkeerde toestand. De demper blokkeert niet muurvast maar werkt volgens het RE:aktiv XC principe. In gesloten modus pompt hij zeker niet, maar hij filtert oneffenheden wel weg.

In de vork bevindt zich een air reducer. Voor zwaardere rijders die hun vering tot het uiterste willen duwen, is dat een geweldige meerwaarde. Maar lichte gebruikers die hun vork zelden aan extreme impacten blootstellen, kunnen de reducers beter verwijderen zodat ze de hele veerweg kunnen benutten.

Om onze vork en demper af te stellen gebruikten we de eenvoudige webtoepassing van Trek: http://suspension.trekbikes.com/be/nl

Het is opmerkelijk dat de schacht van de demper veel langer is dan het deel dat effectief kan inveren. De schacht is namelijk 55 mm lang, maar kan slechts 38 mm inveren. Wanneer je na een grote sprong ziet dat de O-ring zich op twee derden van de demperschacht bevindt, ben je eigenlijk al aan het einde van de veerweg.

De carbon Bontrager Kovee Elite 23 Tubeless Ready wielen komen zeer goed tot hun recht in deze fiets. Ze zijn robuust en stijf, wat een geweldige meerwaarde is voor een dubbelgeveerde fiets. Eerder dit jaar hebben we ze uitgebreid getest. Hetzelfde geldt voor de lichte en polyvalente Bontrager XR2 Team Issue banden.

Het Trek Factory Racing team is dit jaar overgestapt van Shimano naar SRAM en ook deze fiets is met SRAM-onderdelen uitgerust. De SRAM GX Eagle 12 speed groep doet wat hij moet doen. Het bereik van deze 1x12 groepset bedraagt 500% en dat is gigantisch. Met de kleinste versnelling (32x50) kom je overal boven en met de grootste versnelling (32x10) zal je niet uit de wielen moeten wanneer het snel gaat.

Het SRAM Level TLM remsysteem met 160 mm schijven voor en achter is betrouwbaar. De remkracht is niet eindeloos, maar wel voldoende voor een fiets in deze categorie.

Verder komen er heel wat onderdelen uit eigen huis, zoals het comfortabele Bontrager Montrose Elite zadel met titanium rails. De padding geeft voldoende comfort en de lange neus van het zadel zorgt ervoor dat je in het klimmen je gewicht steeds mooi kan verplaatsen. Ook zadel- en stuurpen komen van bij Bontrager, net als het OCLV Carbon stuur. De ESI Chunky handvatten zijn uitermate comfortabel.

De afmontage is over heel de lijn consequent en goed. Dat resulteert in een uitgebalanceerde fiets. Er zitten geen tekortkomingen op, geen enkel onderdeel dient vervangen te worden om hem in wedstrijden te kunnen inzetten. Een dropper zadelpen is de enige upgrade die we kunnen aanbevelen voor trailgerichte rijders of mensen die meer veiligheid willen op moeilijke parkoersen. Als je een dropper wil installeren, kan de kabel mooi weggewerkt worden in het frame.

Zeer goed compromis

Wij hebben enorm genoten van deze fiets, zowel op training als in wedstrijd. Hij is niet de lichtste, snelste of meest comfortabele, maar het gaat om een zeer goed compromis. Misschien is het wel juist daarom dat de Italianen na acht dagen afzien in de Cape Epic dat tikkeltje overschot hadden om de Grand Finale naar hun hand te zetten? Wij kunnen deze fiets alvast warm aanbevelen voor marathon- en cross-countrygebruik. Wie harde enduro-afdalingen wil doen, maar ook vlot wil klimmen, kan deze fiets ombouwen door te kiezen voor iets bredere banden en een dropper.

Heeft deze fiets ook nadelen? Jammer genoeg kan je slechts één bidonhouder op het frame monteren. Als je meer drinken wil vervoeren, moet je dus een bidonhouder op de zadelpen plaatsen of een rugzak voorzien.

Prijs, kleuren en maten

De adviesprijs voor deze ready-to-race fiets bedraagt 4.999 euro. De fiets is te verkrijgen in grijs-zwart (matte anthracite) en rood-wit (viper red). Tegen een meerprijs van 600 euro is hij ook in een exclusieve 'Project One in Box' kleurencombinatie te krijgen (zie foto bovenaan). De kleinste maat (15,5") heeft 27,5" wielen. De vier grotere maten hebben 29" wielen. De maten liggen vrij dicht bij elkaar, dus iedereen zal zijn gading vinden. Middelgrote gebruikers zullen zelfs tussen twee maten kunnen kiezen.

Meer info en de maattabellen: https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fietsen/mountainbikes/xc-mountainbikes/top-fuel/top-fuel-9-8-sl/p/21903
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Trek Selle San Marco-Trek Top Fuel Bontrager Sram Eagle
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy