mountainbike.be
01/03/2018
Fietsen

Checkpoint: de nieuwe gravelbike van Trek voor bikepackers

Trek Bikes heeft een nieuwe fiets in zijn gamma: de Checkpoint. Een catchy naam, gericht op een booming discipline: gravelbikes. Maar dan voor avonturiers die houden van een lange trektocht.
De Checkpoint: voor je betere trip over gravelwegen
© Trek Bikes
Agressie en comfort in hetzelfde frame, zo wordt beloofd
© Trek Bikes
De carbon versie is voorzien van Isospeed decoupler
© Trek Bikes
Met de stranglehold dropouts kan je zelf je geometrie voor een stukje aanpassen
© Trek Bikes
De ALR-modellen van de Checkpoint zijn vervaardigd uit aluminium
© Trek Bikes
Gravel is hot en avontuur is in. Voeg dit samen en er is een nieuw platform voor fietsenthousiasten, weet Trek. Bouw een fiets die geschikt is voor lange, zware kilometers op asfalt, zandwegen en uitdagende gravelwegen, zo ontstaat de Checkpoint van de Amerikaanse producent.
 
Wat maakt deze fiets volgens zijn bouwers anders dan die van zijn concurrenten? Hij is standaard uitgerust met een groot aantal zaken die hem geschikt moeten maken voor avonturen in de snelgroeiende gravel-scene: stranglehold dropouts (waarmee je je achtervork 15 mm langer kan maken), de Isospeed decoupler die iets meer comfort geeft aan je carbon frame, een grotere bandenvrijheid en veel extra bevestigingspunten voor je accessoires. Daarmee is de Checkpoint volgens zijn bouwers uiterst veelzijdig en eenvoudig naar eigen wens aanpasbaar.
 
Fast & fun
 
De Checkpoint is verkrijgbaar in zeven verschillende carbon en/of aluminium uitvoeringen die passen bij de wensen van uiteenlopende rijders: SL 6, SL 5, SL 5 Dames, ALR 5, ALR 5 Dames, ALR 4 en ALR 4 Dames. De SL-modellen hebben een 500 Series OCLV Carbon frame en de ALR-modellen zijn gebouwd met lichtgewicht 300 Series Alpha Aluminium.
 
Opvallend aan het carbonframe is de asymmetrische achtervork, meer bandruimte zoals we dit ook op de Stache-modellen terugvinden en de Stranglehold dropouts. De geometrie is volgens Trek comfortabel genoeg voor lange ritten op ruwe wegen, maar ook agressief genoeg voor snelheid en het rijgevoel waar gravelrijders naar op zoek zijn. In vergelijking met de Boone heeft de Checkpoint vrijwel dezelfde reach, een iets grotere stack en een lagere brackethoogte. Dat lagere bottom bracket zorgt voor meer stabiliteit, die nodig is tijdens lange ritten, terwijl de wielbasis relatief compact gehouden is. De verhouding tussen de stack en reach moet ervoor zorgen dat de Checkpoint snel en wendbaar blijft.
 
Met de Stranglehold dropouts kunnen rijders de geometrie en het versnellingssysteem van de fiets aanpassen aan de vereisten voor een bepaalde rit. In de achterste stand is de fiets bijvoorbeeld het meest stabiel voor lange ritten en bikepacking-toeren. Deze dropouts kun je bovendien eenvoudig ombouwen naar singlespeed.
 
Voor extra comfort hebben de carbon modellen dezelfde IsoSpeed decoupler aan de achterzijde als de Boone veldritfiets en enkele softail MTB's van het merk. Verder zien we Control Freak interne kabelgeleiding. Overgenomen van de carbon mountainbikeframes zijn de SL-modellen voorzien van een Carbon Armor onderbuisbeschermer om het frame te beschermen tegen steenslag.
 
Alle modellen zijn uitgerust met 700 x 35 Schwalbe gravelbanden, tubeless-ready Bontrager wielen en 12 mm steekassen voor en achter. De maximale bandenmaat is 45c.
 
Bikepacking
 
De Checkpoint zit bovendien vol met bevestigingspunten voor bikepackers. Je kunt ze vinden op de zitbuis en onderbuis, waardoor je drie bidons kwijt kunt in de voorste framedriehoek. Of je kiest voor twee bidons laag in het frame om ruimte te maken voor een frametas. Er is ook ruimte voor een extra bidon onder de onderbuis. Verder zijn er Lowrider-vorkbevestigingspunten voor een voordrager met tassen.
 
Met de bevestigingspunten voor een achterdrager heb je meer ruimte voor extra bagage terwijl spatborden op verborgen bevestigingspunten je spullen schoonhouden tijdens extreem slecht weer. De SL-modellen hebben een bevestigingspunt op de bovenbuis voor montage van een tas met directe toegang tot belangrijke zaken.
 
Adviesprijzen:
Checkpoint ALR 4 € 1.599,-
Checkpoint ALR 5 € 1.999,-
Checkpoint SL 5 € 2.999,-
Checkpoint SL 6 € 3.799,-

Auteur: Simon Lamon
tags Trek gravelbike Trek Checkpoint
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy