mountainbike.be
17/01/2018
Fietsen

Getest: Trek Procaliber 8, de IsoSpeed prijsbreker

Verwijzen de hoogtechnologische dubbelgeveerde fietsen de hardtails binnen de kortste keren naar het museum? Bij Trek is men daar niet van overtuigd en zetten ze vol in op de Procaliber ‘softail’. De IsoSpeed-technologie werd ontwikkeld in 2012 door Trek en zorgt voor comfort, zonder dat de fiets hierdoor aan stijfheid gaat inboeten. Er zouden geen nadelen zijn. Maar is dat ook zo? Wat kan deze aluminium variant van de carbon Procaliber SL? Wij gingen er mee op pad in de meest uiteenlopende omstandigheden!
Trek Procaliber 8 Matte Metallic Gunmetal
© Trek
Trek Procaliber 8 Matte Trek Black
© Trek
Een hardtail heeft geen volwaardige demper voor de achterzijde van de fiets. De demping haal je uit de voorvork, de banden en de bandendruk. IsoSpeed voegt hier iets aan toe, maar benadert het comfort van een dubbelgeveerde fiets niet. Eigenaardig genoeg merk je het verschil niet meteen wanneer je ermee gaat fietsen. Maar toen we na het testen van de Procaliber met een normale hardtail op pad gingen, voelden we direct het verschil wanneer we zittend over hobbelig terrein reden. De IsoSpeed werkt en doet in stilte wat beloofd wordt. Je voelt geen enkel krachtverlies en toch is de achterzijde van de fiets zachter. Op een lange rit worden rug en benen gespaard.
 
Niemand is beter geplaatst dan Emily Batty (Trek Factory Racing) om ons wegwijs te maken wat betreft de Procaliber-fietsen.



Het frame van onze testfiets is gemaakt uit Alpha Platinum Aluminium en dat vraagt om een Boost-achterwiel van 148mm breed. De achtervork is kort, maar er is voldoende ruimte voorzien zodat je vlot brede banden kan monteren. Standaard komt de fiets met polyvalente banden die een breedte van 2.2 hebben, maar zowel velgen als frame zouden vlot gecombineerd kunnen worden met 2.4 banden voor zeer ruige ritten. De versnellingskabels lopen door het frame, de kabel van de achterrem extern.

Afmontage
 
De testfiets is voorzien van een kwalitatieve RockShox Reba RL voorvork met 100 millimeter veerweg. Ons testexemplaar werkte eerder stug in de eerste centimeters, vermoedelijk wegens een gebrek aan smering vanuit de fabriek dat eenvoudig te verhelpen valt. De remote doet zijn werk uitstekend.
 
Ook de 2x11 aandrijving staat op punt. Hiermee overwin je de langste beklimmingen in de Alpen, maar kan je ook op volle snelheid over het afsfalt vlammen. De fiets is uitgerust met een Shimano XT achterderailleur, een SLX 11-42 cassette, een SLX voorderailleur en SLX shifters. De ketting komt van bij KMC. Het RaceFace Next R crankstel is van carbon en maakt het plaatje compleet. De relatief goedkope Shimano MT500 remmen zijn de revelatie van deze test. Ze zijn eenvoudigweg verbluffend. Qua remprestaties moeten ze niet onderdoen voor de duurdere XT M8000 en XTR M9000 remmen.
 
De Bontrager Duster Elite 23 Boost wielset voelt niet zeer licht aan maar blinkt op alle andere vlakken uit. De wielen lopen als een trein en zijn zeer stijf. Bovendien zijn de velgen asymmetrisch en met een binnenbreedte van 22,5 millimeter zijn ze klaar voor de tendens om met steeds bredere banden uit te pakken. De Bontrager XR2 Team Issue 29x2.20 banden zijn net als de velgen tubeless ready. Je verwijdert de binnenbanden, plaatst tubeless ventielen, voegt antilekvloeistof toe en kan in geen tijd tubeless het bos in.
 
Bontrager voorziet naast de wielen ook de accessoires. De zadelpen is gemaakt uit OCLV Carbon en heeft een diameter van 31,6 mm. Wil je eens gek doen, dan plaats je een dropper zadelpen in deze fiets en ga je voor bredere banden. Met een relatief beperkt budget maak je er zo een trailbike van. Het frame is voorzien voor een dropperpost met gedeeltelijk intern verlopende kabels. Ook stuur, stuurpen en handvatten komen uit eigen huis en volgen de laatste trends: stuurbreedte 72 cm en een korte stuurpen van 8 cm. Het Bontrager Montrose zadel verdient een aparte vermelding omdat het zeer comfortabel is.

Betrouwbaarheid troef
 
Kortom, bij de afmontage heeft men zeer goed nagedacht. Je krijgt enorm veel waar voor je geld en er zijn geen zwakke schakels. De fiets weegt 11,5 kilogram en is hiermee geen lichtgewicht. Omdat alle onderdelen zo robuust zijn, is dit gewicht echter perfect te verdedigen. Men had kunnen opteren voor een lichtere afmontage, maar dan was het resultaat niet zo betrouwbaar geweest als deze Procaliber 8.
 
We hadden het geluk de fiets te kunnen testen in allerhande omstandigheden. In de hobbelige Vlaamse velden doet de IsoSpeed zijn werk en kan je zittend in het zadel blijven trappen. Deze fiets rijdt als een speer op de geasfalteerde verbindingsstukken. Tijdens een technische clinic konden we zijn wendbaarheid tot op de limiet testen. Geloof ons maar, daar is niets mis mee. Met deze fiets kan je je grenzen verleggen. Ten slotte lieten we de fiets ook in de Ardennen zijn ding doen. De banden bleken niet optimaal voor extreem glibberige omstandigheden, maar de grip bij het zittend klimmen over worteltapijten was opmerkelijk. Wil je echt het onderste uit de kan halen of gaan voor veiligheid in lange steile afdalingen, kies dan voor een dropper zadelpen.
 
Er zijn twee kleuren: Matte Trek Black (zwart met rode letters) en Matte Metallic Gunmetal (metallic kleur met zwarte letters). De fiets komt in zes mogelijke maten: 15.5”, 17.5”, 18.5”, 19.5”, 21.5” en 23". Het verschil tussen de vier middelste maten is beperkt, zodat niemand tussen twee maten zal vallen, maar zelfs eerder de keuze zal hebben tussen twee maten. De vijf grootste maten hebben 29” wielen, de kleinste maat heeft 27.5” wielen.

Eindrapport
 
Deze fiets scoort op alle vlakken goed. Nadat je de banden tubeless gemaakt hebt, kan je hem zorgeloos overal mee naartoe nemen. En dit voor 1.799 euro. De Procaliber 6 beschikt trouwens over hetzelfde frame, maar is goedkoper afgemonteerd en kost 1.499 euro.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Trek Emily Batty IsoSpeed Bontrager Trek Procaliber Softtail
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy