mountainbike.be
27/04/2015
Fietsen

Getest: de Canyon Nerve AL 8.0W

Fietsenbouwer Canyon is al enkele jaren een gevestigde waarde op de (online) markt. Mountainbike.be stuurde de damesversie van hun Nerve AL 8.0 het bos in voor een test.
De bestelling kwam in een stevige doos
© Lies VDB
Canyon heet u welkom in hun community
© Lies VDB
Alle handleidingen en tools worden meegeleverd
© Lies VDB
Het Nerve AL 8.0W-frame is voorzien 'tapered steerer'
© Lies VDB
Onze fiets is in een 'Sunrise'-uitvoering
© Lies VDB
De Nerve AL 8.0W is afgemonteerd met een Selle Italia X1 Lady Flow-zadel
© Lies VDB
Nerve AL 8.0W
© Lies VDB
Nerve AL 8.0W
© Lies VDB
Nerve AL 8.0W
© Lies VDB
Nerve AL 8.0W
© Lies VDB
Nerve AL 8.0W
© Lies VDB
Nerve AL 8.0W
© Lies VDB
Nerve AL 8.0W"
© Lies VDB

Dankzij zijn rechtstreekse verkoopsysteem slaagt Canyon erin fietsen aan te bieden met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De meest succesvolle serie van de Canyon-mountainbikes is de Nerve AL, die bekend staat als een veelzijdige allrounder. In 2014 werd het model opnieuw ontworpen voor 650b wielen (wielmaat 27 inch dus), dit jaar kreeg Mountainbike.be de kans om de damesversie van de Nerve AL 8.0 te testen.

Levering en assemblage

Enkele dagen voor de levering van je bike krijg je een mailtje van Canyon met het shippingnummer van transporteur FedEx en vanaf dan kun je vol ongeduld wachten tot je favoriete pakjesman (of -vrouw) voor de deur staat en je een grote doos overhandigt. In die doos zit niet enkel je bike maar ook alles wat je nodig hebt om zelf de assemblage tot een goed eind te brengen.

Erg moeilijk is die assemblage niet: alles wordt goed uitgelegd in de handleiding en na een klein uurtje knutselen ben je normaal gezien klaar voor vertrek. Als er toch iets mis gaat, komt Canyon trouwens je fiets halen en zoeken ze uit wat het probleem is.

Het frame

Het aluminium frame ziet er erg mooi en zeker niet geforceerd uit. De Nerve AL beschikt over een compacte geometrie, wat de ene persoon al leuker zal vinden dan de andere. Ons kon het alvast bekoren.

Het frame beschikt over wat Canyon een ‘tapered steerer’ noemt. In mensentaal: de inbouwruimte voor de stuurbuis en het balhoofd wordt vergroot, en dat resulteert in een stijver frame. Daarnaast monteer je het achterwiel via een 12mm steekas met een inbussleutel, wat bijdraagt tot de stijfheid en wendbaarheid van de bike. Canyon koos voor een staande demper in het achterframe, die in een vierpuntveersysteem is geplaatst om zo het wippen veroorzaakt door het trappen te compenseren. In de praktijk zorgt het inderdaad voor een soepele krachtoverbrenging tijdens het biken. Al deze elementen samen zorgen ervoor dat hoe sneller het gaat en hoe bochtiger het wordt, deze Nerve steeds beter lijkt te sturen.

Niet alleen comfort en wendbaarheid zijn belangrijk. Canyon schonk ook aandacht aan kleine details tijdens het ontwerpen van deze Nerve, zo werden de versnellingskabels netjes weggewerkt in het frame, waardoor alleen de achterste remslang zichtbaar is.

Afmontage

De afmontage van de Nerve AL 8.0W is meer dan degelijk voor zijn prijs. Voor net geen 2.000 euro krijg je een bike uitgerust met een bijna volledige Shimano XT-groep, op een SLX-cassette na. Daarnaast beschikt de bike over een setje DT Swiss M 1700-wielen, die redelijk licht en stijf zijn, en Shimano SLX-remmen, degelijk maar nu niet onmiddellijk onze favoriet...

De demper en voorvork zijn van Fox, meer bepaald de Fox Float CTD Performance Boost Valve en Fox 32 Float CTD Fit Performance, die zorgen voor 120mm veerweg. Niet de toppers van Fox, maar nog steeds uberdegelijk materiaal. Beiden kan je in drie standen instellen: climb, trail en descend. Tijdens het biken merkten we dat er weinig nood was om te wisselen tussen de standen, we reden meestal in trail, tenzij er zich een zware afdaling of erg lange klim aanbood.

Damesversie

Zoals we in het begin van dit verslag al vermeldden, kregen we van Canyon de damesversie van de Nerve AL 8.0W toegestuurd. Erg veel verschilt deze echter niet van de gewone Nerve AL 8.0.  De damesversie is verkrijgbaar in twee kleuren: Sunrise (wit met oranje accenten) en Deep Black Anno (zwart met witte accenten). Wij testten de Sunrise, die erg mooi en elegant oogt. Frame en afmontage zijn exact dezelfde als voor de herenversie, dus enkel de lak en het behoorlijk comfortabele Selle Italia X1 Lady Flow-zadel zorgen voor een vrouwelijke toets. Eerlijk gezegd: veel meer is er ook niet nodig om deze bike 'vrouwvriendelijk' te maken.

Rijervaring

De Nerve is een echte allrounder, hij voelt zich bijna overal thuis. Wil je echter louter XC’s racen of zware enduro’s rijden, dan ga je niet tevreden zijn met deze bike.

De compacte en steile geometrie van de Nerve zorgde ervoor dat we ons onmiddellijk goed voelden op de bike. Niet te relaxed en ook niet te gedwongen, maar eigenlijk net goed. De steile stuurbuishoek in combinatie met de 650b wielen zorgen ervoor dat hij vlot naar boven rijdt, en van pedaalinvloed op de demper hebben we zelfs in descend-stand nauwelijks iets ondervonden.  

Daarnaast stuurt de fiets soepel en speels, waardoor je afdalingen vol vertrouwen kunt nemen. De 650b wielen in combinatie met de Fox Float CTD demper en de stijfheid van het frame zorgen voor een goede controle en erg betrouwbaar rijgedrag. Hoe sneller hij gaat, des te nerveuzer hij lijkt te worden, waardoor de Nerve veel fijner stuurt. Dat zorgt voor een heerlijk gevoel als je lekker aan het ‘sjeezen’ bent.

Conclusie

De Nerve AL 8.0W is een heerlijke allrounder met 120mm veerweg, die best knap afgemonteerd is voor zijn prijs. De W-versie van deze bike zorgt voor het nodige comfort voor dames en ziet er bovendien elegant uit. Zijn compacte geometrie in combinatie met de 650b wielen garanderen een speels stuurgedrag, dat ons en vermoedelijk heel wat vrouwen gelukkig zal maken.

+ Afmontage
+ Speels stuurgedrag
+ Compacte geometrie
- Remmen
 

Auteur: Lies VdB
tags Canyon Fox Nerve AL 8.0W Selle Italia X1 Lady Flow-zadel
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy