mountainbike.be
21/02/2014
Fietsen

Commencal Meta AM1 2014

De eerste 650B-fiets die Mountainbike.be heeft mogen testen is er eentje uit de stal van het Franse Commencal. De Meta, die al verschillende jaren meegaat, is voor dit jaar opgefrist met 650B-wielen. Geen pure marketing volgens de heren uit Andorra, maar een logische evolutie voor hun all-mountainmachine die getest en goedgekeurd is door niemand minder dan Remy Absalon.
Commencal Meta AM1 2014
© Kristof Janssen
Commencal Meta AM1 2014
© Kristof Janssen
Commencal Meta AM1 2014
© Kristof Janssen
Commencal Meta AM1 2014
© Kristof Janssen
Commencal Meta AM1 2014
© Kristof Janssen
Commencal Meta AM1 2014
© Kristof Janssen

We merken op je de Meta in een 26” versie kan krijgen (Meta SX met 160 mm veerweg) , de meta AM met 150 mm veerweg en grote wielen versie met 130 mm veerweg. Redelijk uniek om hetzelfde frameconcept in de verschillende wielmaten te kunnen testen.

Frame
De bike die we vandaag aan de tand gevoeld hebben is de Meta AM1 650B. Het frame beschikt over 150 mm veerweg, een moderne geometrie en is verder voorzien van alle toeters en bellen zoals een tapered balhoofd, 142x12mm steekas, directmountvoorderaileur en interne kabelgeleiding (inclusief de dropperpost). Met zijn opvallende neonkleur kan je er niet langs kijken. Je houdt hier van of niet maar het is een feit dat de opvallende kleur zich lastig laat fotograferen.

Het frame is opgetrokken uit aluminium, Commencal claimt een gewichtswinst van 150 gram vergeleken met het vorige model. Het frame blijft met zijn 3.4 kg (3,75 inclusief demper) echter een flinke jongen. Daar staat dan wel tegenover dat alles stevig is uitgevoerd. Aan de achterkant is het frame in feite een singlepivot met het scharnierpunt op de seatstay en een wentelaar op de zitbuis die de demper aanstuurt. De demper zit laag ingewerkt in het frame en de achterkant is erg laag en compact waardoor de ingenieurs er geslaagd zijn om het zwaartepunt van de fiets laag te houden. Dit compacte design zorgt ook dat de fiets er rank en slank uitziet, mede doordat de bovenbuis in de seatstay lijkt over te lopen in een vloeiende lijn.

De achterbrug is gemonteerd met grote stevige montagehardware en draait op echte lagers. We hebben de fiets niet lang genoeg kunnen testen om iets te zeggen over de kwaliteit van de draaipunten (speling, kraakjes en zo die kunnen optreden na lang gebruik en slechte weersomstandigheden). Alles is vastgezet met grote moeren waardoor je alles stevig vast kan draaien en er goed bij kan. Om het draaipunt van de hoofdscharnier te bereiken aan de driveside moet je wel de crank verwijderen. Tijdens het rijden had ik op een gegeven moment last van wat speling. Dit bleek te komen door een loszittende moer van het hoofdscharnierpunt. Even vastdraaien, en het was opgelost.

Vlakbij de trapas zit er een grote opening die erg handig is voor het monteren van de interne kabelgeleiding en er zit ook gat bij de trapas waardoor eventuele opgehoopte modder en water weg kan. De demper die kort bij het achterwiel zit wordt met een rubbertje beschermd tegen opspattende modder. Het frame maakt gebruik een pressfit BB92-trapas en heeft ISCG05-tabs. Achteraan laat de bevestiging toe om rechtstreeks 180 mm schijven te monteren en de interne kabelgeleiding wordt afgeschermd door rubbertjes waardoor het niet gaat te tikken. Het is mooi om te zien dat er ook hier aandacht is besteed aan de details.

De geometrie van deze bike is wat je verwacht van een moderne endurobike. De bovenbuis is iets langer geworden, de balhoofdhoek is met 66.5 graden redelijk vlak en de relatief lange wielbasis zorgt voor stabiliteit. Zoals eerder opgemerkt zit het scharnier redelijk kort bij de trapas en zijn demper en wentelaar laag ingewerkt in het hoofdframe om het frame compact en zwaartepunt laag te houden.

Afmontage
De afmontage van de bike (Meta AM2) is best mooi als je huidige verkoopsprijs van 3000 Euro in acht neemt. Zo staat er een KS LEV integra dropperpost, Sram X9 versnellingen, Fox veringen, Formula remmen, Race Face crank en eigen Commencal wielen op het frame. Er is ook nog een duurdere versie, de AM1 voor 3200 Euro, een factoryversie voor 4400 Euro en een goedkopere versie voor 2400 Euro.

Waar ik met men 26” AM fiets meestal op het groot blad vooraan en de kleine achteraan (34) bovenkwam, was de combo 36-34 net iets te klein om alles rond te krijgen, dat lag dus duidelijk aan de net grotere wielen. De indruk van de Commencalwielen is dat ze wel wat aan de zware kant zijn. Een lichtere wielset betekent echt een meerwaarde voor deze fiets, zeker om het iets hogere gewicht van het frame te compenseren. Zelf had ik een kortere stuurpen gemonteerd om dat ik dacht dat een M net te lang ging zijn, echter eenmaal op de fiets en met een 45 mm stuurpen was de houding prima.

Voor de vering is Commencal gaan shoppen bij Fox. Vooraan is er een Fox 34 CTD gemonteerd met 150 mm veerweg. Aan de achterkant staat er een Fox Float CTD demper die in totaal 150 mm veerweg produceert. De achterkant werkt zeer soepel en fijngevoelig en je voelt de vering ook nooit echt doorslaan. De voorkant vond ik stugger aanvoelen en was daardoor niet echt in balans met de achterkant. Dit lag misschien aan de instellingen maar het gevoel zegt dat een Pike de bike wellicht meer eer zou aandoen.

Rijervaring
Meteen toen ik op de fiets sprong en de eerste meters reed voelde ik al dat het goed zat. De net iets grotere 650B-wielen voel je eigenlijk niet. Het is in de verste verte niet te vergelijken met het gevoel dat je hebt wanneer je op een 29-er stapt.

Eerste obstakel op de testrit vormden een paar stevige klimmetjes. Terwijl ik met de 26'er echt goed moet opletten en mijn gewicht goed moet positioneren kwam ik met de Commencal vlot naar boven. Hoe raar het ook mag klinken, bergop geven de 650B-wielen echt een stuk meer grip, een mooie zaak dus. De eerste afdaling gaf me ook een goed gevoel, de fiets voelt gewoon heel stabiel en betrouwbaar aan. De eerste indrukken van goed klimmen en goed dalen werden later enkel maar bevestigd.

Tijden de testrit kwam een beetje van alles aan bod: korte steile klimmetjes, afdalingen, singletracks en hier en daar een sprong en dropje. In de lucht voelt de fiets ook erg stabiel aan en ondanks de iets grotere wielen liet het voorwiel zich heel vlotjes omhoog trekken, om zo met meer gewicht op het achterwiel over de obstakels of door grote plassen te rijden. De iets langere geometrie (bovenbuis en wielbasis) geeft echt wel een stabiel en vertrouwd gevoel. Je zou denken dat dit de fiets minder wendbaar maakt op korte, technische stukken, maar hier heb ik en elk geval niets van gemerkt. Op de hele tocht die we gedaan hadden had ik niet het gevoel dat ik trager was dan met mijn vertrouwde 26'er.

Conclusie
Commencal heeft best een strakke bike afgeleverd met deze Meta AM1 650B. Het frame is opvallend gekleurd, de geometrie is spot on en voor de prijs van 3000 Euro krijg je best een mooi afgemonteerd geheel. Enige upgrade die we zouden kunnen aanraden is een lichtere wielset. Kortom, ben je op zoek naar een leuke endurobike die er een beetje uitspringt (vooral qua kleur dan), dan moet je zeker overwegen om de Meta 650B eens te proberen. Het frame is misschien niet van de lichtste, maar tijdens het rijden merk je hier eigenlijk niet veel van.

Positief
+ Stevig frame
+ Uitgekiende geometrie
+ Mooie trailripper

Negatief
– Frame blijft een zware jongen
– Lichtere wielset zou een mooie upgrade zijn
– presfit BB

Met dank aan Fonce, sinds kort de verdeler van Commencal voor België, voor het ter beschikking stellen van de fiets.

Auteur: Kristof Janssen
tags Enduro Commencal Meta2 2014
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy