mountainbike.be
22/02/2016
Events

De e-mtb’s komen eraan

Het is in vele kringen niet politiek correct om het te hebben over e-mtb’s, elektrische mountainbikes. Maar toen onze man 3 jaar geleden voor het eerst op een gemotoriseerde mtb stapte, voelde hij al direct de nieuwe mogelijkheden van zo’n apparaat. Op de nieuwe happening E-bike Xperience in Utrecht nam hij verder poolshoogte.
E-mtb's testen op de E-bike Xperience in Utrecht.
© Roel van Schalen
Het indoor offroad testparcours was fraai aangelegd.
© Roel van Schalen
Haibike heeft e-mtb's in talloze varianten.
© Roel van Schalen
Het e-bike testparcours werd druk bereden.
© Roel van Schalen
Zoals desktopcomputers langzaam maar zeker verdreven zijn door achtereenvolgens laptops en tablets en smartphones, omdat die handzamer, mobieler en performanter zijn, zo zou het wel eens kunnen dat fietsen binnen afzienbare tijd helemaal ingehaald zullen worden door e-bikes. Niet alleen is dat zichtbaar in de groeicijfers van de fietsenbranche, maar ook vanwege de niet aflatende verkeersproblematiek in stedelijke gebieden hebben e-bikes de wind in de zeilen. Je bent er sneller mee dan met een auto.
 
De beleving rond e-bikes is inmiddels zodanig gekanteld (van ‘ouden van dagen-fiets’ naar ‘hip vervoermiddel’) dat er ook in het sportieve segment van het fietsgebeuren dingen beginnen te veranderen. Op de nieuwe beurs E-bike Xperience, die het voorbije weekend werd georganiseerd in combinatie met de al bestaande Fiets- en Wandelbeurs, waren er al verschillende merken present met een elektrische mountainbike. Bij Merida en bij Trek stonden gemotoriseerde offroad monsters klaar, en ook de onbetwiste marktleider in e-mtb’s Haibike was (voor het eerst) present.
 
Op een fraai aangelegd indoor zandparcours met kuipbochtjes, pumptrack-elementen en een kleine helling kon je naar hartenlust met een e-mtb aan de slag. Which we did, natuurlijk. En wat een big fun bleek het wederom te zijn, met de gratis ondersteuning van zo’n bike. Versnellen is kinderspel en de hoge snelheid die je in een oogwenk haalt, maakt je gewoon blij. Als een kind zo blij is dat, zo van: wow, this is vet man! Hier moet ik mee de trails op, scheuren met die handel. En niet moe worden…
 
Dat laatste moet je maar niet al te ernstig nemen, want moe ga je zeker wél worden op een e-mtb. Om te beginnen moet er nog altijd getrapt worden, en daarnaast legt een e-mtb nogal wat gewicht in de schaal, en daar ga je niet zomaar mee aan de haal. Een bunny-hop bijvoorbeeld is geen vanzelfsprekendheid meer, en ook ‘even’ corrigeren in een scherpe bocht gaat anders. Ja, e-mountainbiken is een heel nieuwe tak van sport, en beleven is geloven.
 
Dat beaamt Bert Hiemstra van Haibike. De oud-wielerprof testte zelf al verschillende sportieve e-bikes, waaronder de e-racefiets (!) van Haibike, en ook hij was verkocht voor de vette snelheid van dergelijke machines. Het verwondert hem dan ook niet dat de markt voor e-mtb’s sterk aantrekt, zelfs in de Benelux. Haibike zette 3 jaar geleden al 20.000 e-mtb’s weg in de Duitstalige landen, en wrijft zich in de handen bij het veelvoud daarvan dat dit jaar zijn weg naar de kopers zal vinden. Hiemstra: “Zo’n e-mtb, dat is pure fun. Zet een gewone mtb’er erop en hij zal het zelf ervaren. Zo hebben we veel klanten die op vakantie in de bergen eens zo’n e-bike hebben gehuurd en dat zo leuk vinden dat ze er zelf een willen hebben. De gedachte dat een e-mtb vooral voor geblesseerde of fysiek beperkte fietsers weer een deur zou openen, is eigenlijk achterhaald. Ook goed getrainde bikers zien de fun ervan in.”
 
Bij Trek valt een vergelijkbaar verhaal op te tekenen. Bob de Wit: “Wij zien voorlopig vooral een grotere verkoop in Wallonië, wat logisch is vanwege het geaccidenteerde terrein natuurlijk. Wat ook opvalt, is dat de consumenten meestal kiezen voor een full-suspension fiets. Het hogere gewicht, en de meerprijs, nemen ze er vlot bij omdat de motor dat toch wel compenseert, terwijl je natuurlijk veel meer comfort hebt.
Ik denk dat e-mtb’s ook in onze streken veel toekomst hebben, bijvoorbeeld voor een koppel dat samen wil fietsen, maar waarvan de man vaak een stuk sterker is. Zet mevrouw op een e-mtb en laat meneer op zijn gewone bike rijden, en dan zullen we nog wel eens zien wie wie eraf rijdt. E-biken haalt het fenomeen fietsen niet onderuit, maar geeft er een nieuwe betekenis aan. Eentje die stimuleert om de fiets vaker te gebruiken.”
 

Goed gesproken, Bob! 
Auteur: Roel van Schalen

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy