mountainbike.be
03/10/2018
e-Bike

Trail E-Bike getest: BH Atom-X Lynx 6 27,5" Plus Pro

De levensduur van de batterij is de beperkende factor van veel e-bikes. BH gaat met deze Atom-X Lynx 6 Pro tot het uiterste wat de autonomie betreft. Met de batterij van 700wh geraak je in theorie een pak verder dan met de gangbare 500Wh batterijen. Wij bestormden enkele Alpenreuzen om dit te verifiëren en vervolgens te genieten van wilde afdalingen met deze trailbike.
Met de BH e-bike geraak je een pak verder en hoger dan met zijn voornaamste concurrenten
© Mountainbike.be
De gigantische batterij zit volledig weggewerkt in het frame
© Mountainbike.be
Deze e-bike is bovenal een zeer goede trailbike
© Mountainbike.be
We reden meer dan duizend hoogtemeters tot aan de sneeuwgrens in een veertigtal minuten
© Mountainbike.be
De standaard gemonteerde FSA ketting brak heel snel en moesten we bijgevolg vervangen
© Mountainbike.be
Met je rechter hand bedien je de achterrem, de dropper en de versnellingen
© Mountainbike.be
Het frame is kloek en de achtervering bedien je op de demper
© Mountainbike.be
27,5" Plus

De gebruikte wielmaat is 27,5", maar door het gebruik van Schwalbe Nobby Nic 27,5x2.8 Plus banden, is de diameter van wiel plus band bijna net zo groot als die van een 29er met normale breedte. Met een veerweg van 160mm vooraan en 140mm achteraan behoort deze fiets tot het enduro segment.

2019 model

Je zal ons trouwens een paar keer zien verwijzen naar het 2019 model. Dit model is reeds voorgesteld en komt heel erg overeen met het 2018 model. Kleine tekortkomingen qua afmontage van het 2018 model werden gecorrigeerd voor 2019. Ik denk hierbij aan meer trail gerichte banden en een sterkere ketting.

Veer concept

De achtervering heeft 140mm veerweg, pompt nauwelijks en is dus erg efficiënt. Echter voelden we weinig verschil tussen de open en de trail positie van de Fox demper. Zelfs in de open stand was het pompen erg beperkt. Ook de Fox 36 Float Performance vork met 160mm veerweg deed haar werk prima. De bediening van verschillende standen van de vork gebeurt op de kroon van de vork.

Afmontage

Het schakelen gebeurt mechanisch en dat gaat prima. Ook wanneer de motor uitgeschakeld is, kan je schakelen. De Shimano 1x11 transmissie voldoet aan onze verwachtingen in tegenstelling tot de FSA ketting. Wanneer rijder en motor de krachten bundelden, werd zo een groot vermogen ontwikkeld dat de ketting in twee brak. Het was onze eerste ervaring met FSA kettingen, maar een e-bike specifieke ketting lijkt ons aan de orde bij zo een krachtige motor. Op het 2019 model zal een KMC X11 ketting zitten waarvan we mogen hopen dat ze sterker is.

Dropperpost

De KS dropper zadelpen heeft te weinig drop voor een fiets van dit kaliber. De drop had gerust 15 centimeter mogen zijn in plaats van de 10 centimeter die voorzien is. In de steilste afdalingen en bij scherpe bochten bergaf is de wendbaarheid naar enduro normen niet optimaal.

Plaatsing batterij

De krachtige, maar dus ook grote batterij zit over heel de schuine buis in het frame. Hierdoor komt het zwaartepunt iets hoger en iets meer naar voor te liggen in vergelijking met andere e-bikes. Dit merk je bij het sturen. Hoe dichter het zwaartepunt bij de grond en bij de trapas zit, hoe beter het stuurgedrag. Je krijgt dus meer autonomie, maar boet wat in op gewicht en stuurgedrag van de fiets.

Wielset

Op de wielen kunnen we niets aanmerken. De velgen zijn mooi breed en de lagers lopen goed. We hebben ze niet lang genoeg getest om de duurzaamheid te beoordelen. De Schwalbe Nobby Nic 27,5”x2.8” banden voldeden qua grip. Achteraan viel er al snel vrij veel slijtage op te tekenen. Wanneer de achterband aan vervanging toe is, zou het beter zijn deze te vervangen door een trail band met iets slijtvaster rubber. Het 2019 model van de fiets wordt geleverd met iets meer enduro gerichte Magic Mary banden. Dit is geen onverstandige upgrade.

Remmen

De Shimano SLX remmen met 200mm remschijven deden het erg goed. We hadden nooit het gevoel dat we te weinig remkracht hadden.

Krachtige motor

De vernieuwde Brose Drive S motor is zo krachtig dat we de FSA ketting al in onze eerste testrit doormidden getrapt hebben. Na het monteren van een sterkere ketting hebben we geen probleem meer gehad. De motor levert zijn maximale power tussen de 60 en 90 omwentelingen. Onderaan het frame is een bescherming aangebracht zodat de motor beschermd is tegen impacten.

De motor heeft vier standen die je kan bedienen vanaf het stuur: Eco, Eco+, Sport en Turbo. Bovendien kan je de vier modi naar wens finetunen. Hier hebben we niet mee geëxperimenteerd.

Uitstekende batterij

We deden een duurtest van de batterij in het hooggebergte. Hiervoor schakelden we tussen de Eco+ modus en de Sport modus. Van de Turbo modus bleven we af. Op die manier konden we 1800 hoogtemeters overwinnen met 90% vd batterij. Dat is verbluffend. De laatste 10% van de batterij plaatsten ons voor een onaangename verrassing. De fiets blokkeert dan in Eco modus. Hiermee kan je over vlakke wegen naar huis rijden, maar dit is onvoldoende om comfortabel te klimmen.

De batterij is trouwens op een zeer elegante manier in het frame weggewerkt. Je kan ze verwijderen om ze te laden. Wanneer je een tweede batterij aankoopt, wissel je de lege in geen tijd voor een volle. Dit systeem is door BH gepatenteerd. Het resulteert in een fiets meer zeer eigenzinnige looks.

Conclusie

Globaal kunnen we besluiten dat de fiets gemiddeld tot goed afgemonteerd is, maar niet meer dan dat. Vooral de ketting bleek niet sterk genoeg, maar dat heeft BH zelf opgelost voor 2019. Deze fiets koop je voor zijn krachtige motor en uitzonderlijke batterij. Bovendien heeft het computersysteem van deze e-bike enorm veel mogelijkheden om het naar wens in te stellen, maar we hebben niet de tijd gehad om hiermee te experimenteren.

Maten, kleuren en prijs

Het 2018 model van onze testfiets kostte 5.499 euro. Het nieuwe 2019 model zal 5.699 euro kosten. De fiets is beschikbaar in drie maten: medium, large en XL. Neem zeker eens een kijkje op de website van BH. Er zijn namelijk meerdere varianten in 27,5" en 29" met verschillende afmontages.

Klik hier om naar de website van BH te gaan.
Klik hier voor alle specificaties van onze testfiets.
Auteur: Michiel Van Aelbroeck
tags Trailbike e-bike E-bikes BH
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy