mountainbike.be
02/04/2021
Algemeen

Ministers antwoorden op MTB-problematiek: “Meer routes op komst”

Freerideparcoursen die onder de bulldozer verdwijnen, wandelaars en bikers die elkaar stigmatiseren, en trails die overstromen van het volk: er zijn tegenwoordig redenen genoeg voor flink wat Vlaamse mountainbikers om zich zorgen te maken. De kwestie lag intussen al op tafel bij de bevoegde Vlaamse ministers. Hun oplossing? “Meer officiële routes.”
© Envato
Dat de natuurgebieden in Vlaanderen door de coronapandemie een flinke evolutie hebben ondergaan, dat is geen enkele biker ontgaan. Exact een jaar terug zorgde de eerste lockdown ervoor dat gans Vlaanderen ging wandelen en fietsen. Ook offroad: er waren MTB-routes waar in een jaar tijd viermaal (4x!) meer fietsers werden geteld. Al dat volk bij elkaar, in een bij momenten beperkte hoeveelheid natuur, dat zorgde beetje bij beetje ook voor frustraties, conflictjes en soms zelfs een ongeval. En de paden in veel moddergevoelige gebieden, die kwamen uit de strijd alsof er net een derde wereldoorlog had plaatsgevonden.

Het had ook zo zijn gevolgen bij de handhavende instanties. Al snel gingen de Waalse bosbeheerders hun bestaande regels strenger toepassen om de ‘verkeerssituatie’ in de bossen niet te laten ontsporen. Nu zijn klaarblijkelijk ook hun Vlaamse collega’s van het Agentschap Natuur en Bos gevolgd. Getuige daarvan onder meer het verdwijnen van verschillende freerideparcoursen op privédomeinen, zoals dat in Sterrebeek (waar intussen ook de passage van een officiële MTB-route zou zijn geschrapt). Maar we krijgen ook steeds meer meldingen van gebarricadeerde bospaden, daar waar vroeger vaak een oogje dicht werd geknepen tegenover bikers die op papier de wet overschreden.

Al dat verdwijnen van trails maakt sommige bikers zo bezorgd dat er op dit moment werk wordt gemaakt van een Vlaamse tak van het MBF-Belgium, een verbond van mountainbikers dat in het Franstalige landsgedeelte intussen de dingen in de goeie richting laat bewegen. Denken we maar aan Bouillon, waar op dit moment volop aan de eerste officiële enduroroutes wordt gewerkt, maar ook aan verschillende andere Waalse plaatsen. Vlaamse bikers willen de handen nu in elkaar slaan om de problematiek ook op de agenda van de bevoegde Vlaamse beleidsmakers te gaan krijgen.

“Inzetten op technische routes en marathonroutes”

Maar de kwestie blijkt dus ook al op die politieke agenda te staan. Woensdag bijvoorbeeld kwam het onderwerp aan bod in een commissievergadering door een vraag van Vlaams parlementslid Joke Schauvliege (CD&V) aan Vlaams Minister van Sport Ben Weyts (N-VA): “Ik krijg steeds meer verontrustende berichten van mensen die graag mountainbiken. Het wordt steeds moeilijker om trajecten af te leggen en parcours te vinden, omdat er heel veel problemen zijn met enerzijds het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) en anderzijds terreinbeherende verenigingen”, aldus een bekommerde Schauvliege, die Weyts vroeg hoe hij dat wil gaan oplossen.

Uit het antwoord van Weyts bleek dat hij wel degelijk goed op de hoogte is van het probleem, en dat de oplossing volgens hem vooral ligt in het routenetwerk van Sport Vlaanderen. Hij verwees naar het kindvriendelijke label dat 105 MTB-lussen vorige week nog kregen, en belooft dat er momenteel wordt ingezet op de ontwikkeling van marathonroutes en technische routes voor ‘de MTB’er die meer uitdaging zoekt’. Zo is in 2021 de creatie van twaalf nieuwe zwarte routes gepland, met meer singletracks, hoogtemeters, langere afstanden of technische passages. Daarnaast worden dit jaar ook ‘de eerste vijf marathonroutes’ ontwikkeld.

“Maximaal streven naar gescheiden paden”

Eind vorig jaar maakte ook Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA), bevoegd voor de Vlaamse bossen, duidelijk dat er vooral aan vaste routes wordt gedacht als oplossing van het probleem. Dat zei ze toen ze een vraag kreeg van Vlaams parlementslid Katja Verheyen (N-VA) over de toenemende incidenten tussen wandelaars en bikers. “Vanuit het Vlaamse niveau leggen we vooral de focus op de uitbouw van een bovenlokaal beleidskader voor de ontwikkeling van kwalitatieve routes. Sport Vlaanderen zet zich in die zin actief in om nieuwe of vernieuwde routes te realiseren”, zei Demir toen.

Daarbij beloofde Demir dat er bij de creatie van nieuwe routes maximaal wordt gestreefd naar gescheiden paden voor wandelaars, bikers en ruiters. “Indien dit ruimtelijk niet mogelijk is, houden we een pleidooi voor brede paden die medegebruik mogelijk maken en conflicten bijgevolg verminderen.” Tegelijkertijd gaf ze toen al aan dat Natuur & Bos extra aandacht zou geven aan ‘de interactie tussen de verschillende categorieën recreanten bij de opmaak van de toegankelijkheidsregelingen voor de natuurdomeinen’, maar dat een deel van de recreanten zich niet aan deze regels houdt en er daarom nagedacht werd over een ‘doorgedreven sensibilisatie’.

Deel van de oplossing

Onze visie? We kunnen alleen maar toejuichen dat er werk wordt gemaakt van een uitgebreider en meer uitdagend routenetwerk, met daarbij meer voorbehouden paden voor MTB’ers, maar het probleem helemaal oplossen zal dat nooit doen. Denken we maar aan de dagelijkse fietser die niet iedere keer hetzelfde bepijlde rondje wil afleggen, of aan ‘vergeten’ disciplines als enduro en freeride. We durven er nu al geld op in te zetten dat MBF-Vlaanderen ook die groepen straks op de Vlaamse agenda wil gaan zetten.
Auteur: Simon Lamon
tags Vaste routes Ben Weyts Sport Vlaanderen corona Zuhal Demir
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy