mountainbike.be
18/02/2021
Algemeen

Schurter rijdt voortaan op Syncros-wielen (uit één stuk)

Onderdelenproducent Syncros, een dochterfirma van Scott, levert voortaan ook zijn carbon one-piece Silverton SL-wielen aan Nino Schurter. De Europese kampioen toonde vanop stage in Toscane ook voor het eerst zijn nieuwe fiets aan de wereld.
Nino Schurter rijdt voortaan met Silverton SL-wielen
© Syncros/Scott
De carbon wielset is gemaakt in één stuk
© Syncros/Scott
Voor een snellere acceleratie werd bijkomend gewicht bespaard aan de velg
© Syncros/Scott
De spaken lopen door van velg tot velg
© Syncros/Scott
Syncros wil met zijn wielen de snelste en de lichtste zijn
© Syncros/Scott
Dit is de nieuwe Scott Spark RC van Europees kampioen Schurter
© Syncros/Scott
We kennen Syncros vooral van de sturen, zadels en hun pennen waarmee bijna iedere Scott-fiets is afgemonteerd, maar de producent heeft dus ook wielen in zijn gamma. En daarvan zijn de bouwers intussen zo overtuigd dat ze ook als wielsets voor de toppers van Scott-Sram moeten gaan dienen.

Het gaat om de Silverton SL-wielen van Syncros, die zowel in 26 mm en 30 mm binnenbreedte beschikbaar zijn. Een model dat specifiek werd ontworpen voor de absolute top van de crosscountrywereld, en dus gaat het om carbon exemplaren gegoten in één stuk: van velg over spaak tot naaf. Het doel van de ontwerpers van de Silverton SL’s? “De snelst en lichtst mogelijke wielset bouwen”. De wielset weegt 1280 gram. “De wielen zijn niet alleen superlicht, maar zo gebouwd dat er gewicht wordt bespaard in de velg. Daardoor versnellen ze supersnel”, boft Schurter zelf. “En ze zijn stijf en zorgen zo voor prima krachtoverbrenging, tractie en controle in de bochten. Perfect voor de wedstrijden op het hoogste niveau.”

Volgens de bouwers zijn de carbon spaken 35 procent sterker dan stalen spaken, ook al zijn ze bijna de helft lichter. Die spaken lopen door van velg tot velg en zijn volgens de makers meer op spanning gezet dan de carbon concurrentie. De one-piece constructie zorgt volgens de bouwers ook dat de wielen beter tegen een impact kunnen en er daarnaast minder kans is op stootlekken. Bovendien is er geen onderhoud nodig zoals spaken aandraaien of velglint plaatsen, en zijn de wielen uiteraard ook tubeless ready.

Schurter kan de wielen momenteel testen tijdens een trainingskamp met zijn ploegmaats in het Italiaanse Toscane. Van daaruit kwamen ook de eerste beelden van zijn EK-fiets tevoorschijn.

Auteur: Simon Lamon
tags Nino Schurter Scott Syncros Scott-Sram
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy