mountainbike.be
09/02/2021
Algemeen

Zo rijd je in de sneeuw: 5 tips van Roel Paulissen

Koning Winter heeft België in zijn greep. Bent u aan het twijfelen of u de komende dagen de sneeuw zal trotseren op de mountainbike? Meervoudig wereldkampioen en bergliefhebber Roel Paulissen heeft alvast vijf tips voor u.
© Envato
Hij baat in Italiaans Tirol Sankt Walburg uit, een complex met vier huurappartementen, fietsenwinkel en café/patisserie, en dus ziet Roel Paulissen op een jaar veel meer sneeuw dan u en ik. Maar, zo geeft hij toe, fietsen doet de tweevoudige wereldkampioen zelf ook niet vaak in de sneeuw: “Hooguit een paar keer per jaar, meestal met de fatbike. Deze regio heeft in de winter de traditie om naar wintersport om te schakelen.” Maar toch heeft ‘Fast Roel’ meer ervaring op sneeuw dan u en ik. Bij deze, zijn vijf tips:

1. De juiste kleding

“Als topsporter wil je eigenlijk enkel maar met je lichte carbonschoenen rijden, ook in de winter, maar nu merk ik hoeveel verschil een goeie Gore-Tex winterschoen maakt. Zeker als het echt koud is. Je kan daar zeker een paar uur mee rijden. In België kan je die schoenen ook goed gebruiken in de winter.”

“Bij smeltende sneeuw doe ik liefst een Gore-Tex broek en vest aan, maar als het een mooie droge dag is, heb je die waterdichte kledij niet perse nodig. Ik kleed me ook in de winter in laagjes. Eerst mijn gewone kledij, en daarover een dikkere vest, die je open kan trekken bij een langere klim. Zo krijg je niet te warm en blaas je jezelf niet op.”

“In principe kan je tegenwoordig in elk soort weer gaan fietsen: de kledij is tijdens de periode dat ik fiets enorm geëvolueerd. Met weinig kledij kan je echt warm hebben.”

2. De juiste band

“Er zijn verschillende ondergronden als het wintert. Verse sneeuw, aangestampte sneeuw, ijs, … Op een gladde ijsbodem zijn specifieke banden met spikes ideaal. Die geven een groot verschil, al glijden ze net wel sneller weg op asfalt.”

“Op sneeuw kom je met een gewone allroundband al ver. Veel hangt af van het soort sneeuw, maar met het zwaarste profiel heb je soms te veel noppen. Al kunnen wat langere noppen wel van pas komen als er moet geklommen worden of bij een dunne laag sneeuw. Ook een goeie tip: rijd met wat lagere druk in de banden.”

“De gemiddelde banden zijn nu 2.25” breed, en zo’n wat bredere band is ideaal, vind ik. De fatbike is nooit echt helemaal doorgebroken, maar in sneeuwomstandigheden is hij de ideale fiets. Niet echt voor een dikke laag verse sneeuw, maar vooral op wat hardere sneeuw. Hij laat niet eens een indruk achter in de sneeuw.”

3. Vergeet niet te drinken

“Mensen vergeten in de winter vaak om te drinken, terwijl je wel zweet, en ook veel energie verbruikt. Meer dan in de zomer. Vergeet dus zeker niet om voldoende vocht in te nemen tijdens je rit. Er bestaan isolerende drinkbussen, en je gebruikt best warme thee of een soort warme sportdrank.”

4. Onderhoud je fiets extra goed

“Bij sneeuwval wordt er veel zout gestrooid op de wegen. Daar heeft je fiets veel onder te lijden. Het is dus belangrijk om je fiets goed te poetsen. Zout zorgt voor corrosie en gaat overal in kruipen. In de zadelpen, in de kabels. Zorg dus dat die goed ingevet zijn.”

“In de winter, wanneer de paden niet stoffig liggen, kan ik een wet lube aanraden voor op de ketting. Dat is een dikkere olie. Voor frames bestaat een siliconenspray. Een laagje bescherming tegen modder en sneeuw.”

“Een goedkopere winterfiets of het terugstappen naar een oudere fiets in de winter vind ik een goed idee bij modder- en winterweer. Hier in de streek is het jammer genoeg nog niet ingeburgerd. Je ziet mensen met hele dure fietsen over bestrooide wegen rijden.”

5. Let op

“Op een gladde bodem kan je sneller wegschuiven. Het is zoeken naar balans, maar voor wie van technisch rijden houdt, is sneeuw een bijkomende factor. (Lacht) Sommigen zullen het heel plezant vinden, anderen niet. Sommige mensen zullen er moeite mee hebben.”

“Verse sneeuw op zich is niet zo’n probleem, ijs wel. Soms zit het ijs onder de sneeuw. Dat is gevaarlijk. Dan moet je echt wel opletten en je snelheid aanpassen. (Lacht) Ik ben in mijn profcarrière meer dan eens op mijn gezicht gegaan toen ik terugkeerde van een stage in het zuiden en hier te snel aan mijn trainingen begon.”
Auteur: Simon Lamon
tags Roel Paulissen sneeuw
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy