mountainbike.be
21/11/2019
Algemeen

Waarom ook u geen schrik hoeft te hebben van meerdaagses – part 2

Oké: u heeft na ons vorig artikel nog meer zin gekregen in uw eerste meerdaagse of marathon. Maar al dat klimmen en dalen op onbekend en veeleisend terrein in de Waalse of Vlaamse Ardennen, is uw betaalbare toertochtfiets daar wel voor geschikt? Wij deden probleemloos de test met de Merida Big.Nine XT-Edition. Aankoopprijs? 1.299 euro.
We reden enkele maanden rond met deze Merida Big.Nine XT-Edition
© Mountainbike.be
Slechts 1.299 euro, maar toch een (gedeeltelijke) Shimano XT-afmontage
© Mountainbike.be
2X voorin, 11 speed achterin: voldoende versnellingkeuze op uitdagend, onbekend terrein
© Mountainbike.be
De Merida-componenten doen hun werk
© Mountainbike.be
Geen lichtgewicht, maar al bij al vonden we toch nog een 'racy' geometrie
© Mountainbike.be
De remote van de Manitou voorvork hoopt vuil op en begaf het snel
© Mountainbike.be
Vervang de Maxxis Ikon 2.2 op rotsachtig terrein best door banden met snakeskin-protectie
© Mountainbike.be
De littekens van onze stuurbordnummers zeggen voldoende: deze fiets is 'marathonproof'
© Mountainbike.be
Disclaimer: onderstaande beschikt niet over de enorme technische bagage van onze testrijder Michiel. Techneuten die op zoek zijn naar het laatste nieuwe onderdeeltje, klikken best door. Ruime ervaring in het afwerken van meerdaagses en marathons met verschillende fietsen heb ik wel. Wat vooral opvalt als we met stuurbordnummer middenin een mountainbikepeloton rondrijden? Het hoge aantal deelnemers met dure fiets die we met materiaalpech zien uitvallen omdat ze bergaf te gek doen, fout schakelen of hun materiaal vooraf schijnbaar geen check-up kreeg. Het doet pijn aan onze ogen en hart. Laten we meteen dit misverstand de wereld uithelpen: die blikvanger uit het hogere prijssegment van de fietsenmarkt is uiteraard een flinke meerwaarde, maar geen must om aan het einde te geraken van het betere mountainbikewerk. Een betrouwbare tweewieler in goeie staat, met een bestuurder die weet wat hij doet, wel.

Kan een betaalbare alufiets van 1.299 euro betrouwbaar zijn? U leerde het eigenlijk al door de inleiding. Al is de Merida Big.Nine XT-Edition een beetje een instinker. Dit hardtail model kostte aanvankelijk een stukje duurder: 1.499 euro, maar intussen werd hij tweehonderd euro afgeprijsd. Het verkoopspunt van de fiets zit meteen ook al in de naam: de (gedeeltelijke) Shimano XT-afmontage. Die biedt direct een flinke brok van de betrouwbaarheid waarnaar we zochten. De 2X Shimano XT-voorversnelling en crankstel (geleverd met 34-24T) zijn deugdzame vrienden van iedere biker en geven meer dan een 1X u als recreant voldoende versnellingkeuze op lastig en onbekend terrein. De Shimano XT Shadow+ achterderailleur (standaard met 11-42T 11 speed cassette) is even deugdelijk en zorgt ervoor dat uw ketting niet als de tering gaat kletteren op ruige afdalingen. Batterijtjes opladen hoeft uiteraard niet met dit mechanisch model. En de hydraulische Shimano MT-500 schijfremmen (voorin met 180 mm rotor, achterin 160 mm), die doen hun werk, zonder meer.

Compromitterend?

Een XT-afmontage op een fiets van 1.299 euro, dat zorgt er uiteraard voor dat er elders flinke compromissen worden gemaakt. Het gewicht, in eerste instantie. Met zijn geclaimde 12,30 kilogram is de Big.Nine vooral door zijn 29”-wielen uit eigen Merida-huis en het Racelite 61 aluminium frame bepaald niet van de lichtste, en dat voelt u uiteraard vooral bergop. Maar heeft u ooit al iemand uit een toertocht of wedstrijd weten verdwijnen omdat zijn fiets een kilootje of twee-drie zwaarder weegt dan die van de concurrentie? Neen, dat dachten we al! Bovendien slaagden we er ondanks dat gewicht en de vrij hoge plaatsing van het balhoofd er toch nog net in de fiets een behoorlijk ‘racy’ gevoel te geven: na het verwijderen van alle spacers onder de stuurpen en met een flink omhoog getrokken zadelpen stuurde de Big.Nine naar ons gevoel vlotjes doorheen de honderden bochten van de aangelegde singletracks rond de Amerongse Berg (aanrader!) waarin we hem meteen gingen testen.

Alu in plaats van carbon, dat zorgt ondanks de Double Butted-wanden van het frame wel voor een minder stijve fiets die, ook door zijn hogere gewicht, bij het optrekken na een bocht uiteraard wel een stuk minder snel op gang komt dan een lichtgewicht uit carbon. Maar zo’n carbon racemachine is naar ons aanvoelen dan weer vaak een tikje minder comfortabel dan ons alu testmodel. Ondanks opeenvolgende ritten van vijf uur en meer stapten we steeds zonder noemenswaardige rugpijn van deze fiets. Het Taiwanees-Duitse Merida biedt trouwens levenslange garantie op al zijn frames: het redt u na verloop van tijd misschien wel van een klein financieel drama.

Een ander compromis aan deze fiets is de voorvork: de Manitou Machete Comp Air met 100 millimeter veerweg hoort volgens de samenstellers van de fiets bij de lichtste en beste van zijn prijscategorie, maar overtuigen kon hij ons aanvankelijk niet helemaal. Tot we terug aan het prijskaartje denken: meer dan voldoende ‘value for money’. Fan van het plaatsen van de steekas in het behoorlijk onhandige Manitou-mechanisme gaan we echter nooit worden. Daarnaast ging de remote lock-out al na enkele testritjes stuk. Tegelijkertijd werd ook de lock-out op de vork zelf onbruikbaar. Sindsdien hebben we ook bergop geen andere keuze dan pompen op standje ‘open’. Pech, of het enige onbetrouwbare onderdeel dat we konden vinden aan de fiets?

De rest van de Shimano- en Merida-afmontage doet perfect zijn ding. Ook de Maxxis Ikon 2.2-banden: niet eens bedoeld voor modder, maar mits de juiste bandendruk doken we er zelfs in de voorbije blubbereditie van de BeMC met behoorlijk veel vertrouwen de afdalingen mee naar beneden, en op droge bodem horen ze bij mijn favorieten. Voor uw fietstocht op rotsachtig terrein zouden we wel een verstevigde snakeskin-band (die uw zijkanten extra beschermt tegen insnijdende stenen) aanraden. Iets zwaarder en stugger, maar betrouwbaar, weet je wel. Los van de ondergrond is een tubeless uitvoering sowieso een verstandige keuze. De standaard gemonteerde lichtgewicht binnenbandjes waarmee we onze eerste paar honderd testkilometers afwerkten, was trouwens geen lang leven beschoren.

Informeer uzelf!

Ons besluit? Ja, je kan met een toertochtfiets als de Big.Nine perfect van je eerste meerdaagses of marathons gaan proeven zonder schrik te hebben dat je tweewieler het gaat begeven. Maar schat wel de fitheid van je lichaam, je daaltechniek en het voorgeschotelde terrein goed in. Zelf ben ik halfweg de dertig, eigenaar van een behoorlijke daaltechniek, en testte ik de fiets op de (bergaf al bij al ‘brave’) parcoursen van de BeMC en Mountainbike van Vlaanderen. Wie meer comfort zoekt voor lijf en leden, of meer zekerheid bergaf, kan zeker de overweging maken voor de aankoop van een fully (dus met achtervering, maar inclusief hoger prijskaartje en meer onderhoudsnoden) of als tussenversie een softail (met een absorberend effect in de achterkant van de fiets).

Daarnaast zijn verschillende buitenlandse meerdaagses en enkele van de extremere Ardennenmarathons minder geschikt voor hardtail, zeker voor beginners. Informeer u vooraf via de organisatie, de verslagen van onze medewerkers, andere bikers of ons forum over de techniciteit van het parcours. Mogelijk zijn bepaalde parcoursen trouwens niet alleen te veeleisend voor uw fiets, maar ook te extreem voor u als beginner om u er veel plezier aan te beleven. En vooral nog eens deze tip: zorg er steeds voor dat uw fiets telkens perfect in orde staat voor de start en dat u uw eigen daalcapaciteiten en de weerbaarheid van uw fiets in de technische passages niet overschat. Zo hoeft u uzelf achteraf niets te verwijten, en moet u enkel nog denken aan trappen.

Wie beschikt over een fiets in het genre van deze Big.Nine, en de mountainbikesmaak later helemaal te pakken krijgt, kan na verloop trouwens nog steeds voor een upgrade gaan van wielset (of voorvork). Wie later nog meer snelheid of comfort wil en zich een fiets uit een hoger prijssegment aanschaft, kan deze Merida Big.Nine perfect gebruiken als reserve- en wintermodel, om hem verder af te raggen in de Vlaamse blubber. Net zoals wij de komende maanden gaan doen!
Auteur: Simon Lamon
tags Merida
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy