mountainbike.be
10/05/2016
Algemeen

Eerste e-mtb wedstrijd in Nederland gereden

E-mountainbikes, nieuwe hype of nieuwe trend? Wij denken het laatste. Op het terrein van mountainbikevereniging Oldebroek, tussen Nunspeet en Zwolle, werd afgelopen weekend door Maxibikes het eerste testevent speciaal voor e-mountainbikes georganiseerd. Je kon aan een clinic meedoen, en er werd ook een wedstrijdje gereden, het eerste voor e-mtb’s in Nederland.
Bunny-hoppen met een e-mtb kan gewoon!
© Maxibikes
Ook voor jong is een e-mtb een groot feest!
© Maxibikes
E-mtbs zijn er voor een breed publiek aan bikers.
© Maxibikes
Aan de start voor de eerste e-mtb wedstrijd van Nederland.
© Maxibikes
Pittig stukje rockgarden klimmen.
© Maxibikes
Wennen aan de e-mtb tijdens de clinic.
© Maxibikes
E-fatbikes of E-plusbikes zijn ook een genot om mee te rijden.
© Maxibikes
Slalommen tijdens de clinic.
© Maxibikes
In de Duitstalige landen (Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland) zijn e-mtb’s al niet meer weg te denken uit het straat bergbeeld. Stilaan dringt ook bij ons het besef door dat je met zo’n e-mtb dingen kunt die zonder elektrische ondersteuning een stuk lastiger zijn. We denken dan vooral aan steil bergop rijden, maar ook aan langer door kunnen gaan op vlakke tochten.
 
Mountainbike.be ging daarom eens poolshoogte nemen op het testevent van Maxibikes, in het midden van Nederland. Daar kon je naar hartenlust rondjes draaien op testbikes van Haibike, Rotwild en Lapierre. Omdat het een prachtige zomerdag was en omdat ook de Giro d’Italia in de buurt was (Apeldoorn) was de opkomst aan de lage kant, maar dat vonden we niet erg, want des te meer ruimte was er op het bochtige parcours van Oldebroek, en des te langer kon je één van de testbikes uitproberen.
 
Heel nuttig, dat na elkaar testen van verschillende fietsen, want ook bij e-mtb’s geldt dat de ene bike de andere niet is. De Sduro hardtail van Haibike waar ik op reed bijvoorbeeld, bleek zich veel minder te lenen voor bunny-hops dan de fully die ik daarvoor had opgezweept. En de Yamaha-motor in die laatste maakte veel minder geluid dan de veelgeprezen (maar ook enigszins gehypte) Bosch-motor in de andere Haibike. Bij Rotwild troffen we een Brose-motor aan en het Duitse merk weet zijn batterij prachtig in het frame te integreren, wat van de bike bijna een gewone mtb maakt, waaraan het e-bikekarakter nauwelijks af te lezen valt. Ook Specialized kan er wat van, zo zagen we later op de middag toen er een wedstrijdrijder opdook met een nagelnieuwe Turbo Levo. Het nadeel van een geïntegreerde batterij zou zijn dat je onderweg niet kunt wisselen met een reserve-accu, voor als je hele lange trips wilt maken. Maar daar heb ik nog geen ervaring mee, dus ook nog geen last van.
 
E-mountainbiken vraagt veel meer van je dan plaatsnemen en jezelf laten vervoeren, zoals de gedachtegang is bij degenen die nog geen kennis hebben gemaakt met het nieuwe biken. Dat het gewicht van een e-bike ook tijdens het rijden lastiger te hanteren is, blijkt een vermoeden dat ook niet juist is: de wegligging en het sturen door bochten gaat juist veel beslister dan bij een gewone mtb, omdat het hogere gewicht minder snel van zijn lijn afwijkt. De ondersteuning is dan weer afhankelijk van het vermogen dat je zelf ontwikkelt. De motor geeft een bepaald percentage extra, maar je moet wel zelf eerst vermogen inbrengen. Wat je ook onder de knie dient te krijgen, meer dan bij een gewone bike, is dat je bergop de juiste versnelling kiest. Je moet sneller terugschakelen om de motor goed te kunnen benutten. Sta je te zwaar, dan is de omwentelingssnelheid te laag en krijgt de motor niet door dat er bijgegeven moet worden.
 
Ja, het is dus nuttig om wat tips & tricks te krijgen als je voor het eerst op een e-bike stapt. En om eerst wat te gaan slalommen op een eenvoudig stukje ondergrond, om voeling te krijgen met het fietsgewicht en het stuurgedrag van de e-mtb, zoals op de clinic werd voorgedaan. Later werd dat uitgebreid met het op de juiste manier schakelen voordat je een klim aanvat, maar toen was Mountainbike.be al volop de schaarse rockgardens en drops in het bikeparkje aan het exploreren.  
 
In de blakende mei-zon was het heerlijk genieten van een relaxte sfeer en de bereidwillige organisatoren van Maxibikes, maar toen na een half uur koersen in de eerste e-mtb-wedstrijd van Nederland de finishvlag viel, was er van dat genieten eventjes niets over, zo ver boven de verzuringsdrempel had ik de laatste ronde moeten gaan om de tweede plek te behouden. Je wordt ouder papa! Zo’n e-bike met 28 km/u gemiddeld over een technisch rondje jagen (topsnelheid was 40 km/u), dat moet je helemaal zelf doen. Bij 25 km/u stopt ie met ondersteunen, enkel vanuit de bochten krijg je wat meewind. Maar de rest van de tijd tors je zelf die 22 kg de wereld rond! 
Auteur: Roel van Schalen
tags E-MTB Lapierre Rotwild Haibike
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy