mountainbike.be
28/11/2014
Algemeen

De toekomst van het mountainbiken volgens Trek

Hoe ziet de toekomst voor de mountainbikefabrikanten eruit? Wij vroegen het aan wereldleider Trek. “De markt blijft groeien: in de hoogte en in de breedte.”
De toekomst van het mountainbiken volgens Trek
© Trek
De toekomst van het mountainbiken volgens Trek
© Trek
De toekomst van het mountainbiken volgens Trek
© Trek

Vorige week kropen we aan tafel met John Riley en Travis Ott, respectievelijk Global Product Manager en Brand Manager bij de MTB-afdeling van het Amerikaanse Trek (lees ook: http://www.mountainbike.be/nieuws/algemeen/20141124_trek-blijft-inzetten-op-slimme-wielmaat). De geknipte gesprekspartners voor een toekomstvisie op de sport, vonden wij. Naar aanleiding van de wielmaatdiscussie gaven zij in het vorige artikel al aan dat de fietsindustrie het naar hun mening soms iets te ingewikkeld maakt voor de klant. Maar hoe zien ze de toekomst verder?

Bij Trek, ook in de mountainbikeverkoop één van de absolute wereldleiders, surfen ze de laatste jaren maar al te graag mee op alle nieuwe golven in mountainbikeland. Bewijs daarvan: de opgang van de trailfietsen in hun gamma, de groeiende aandacht voor e-bikes en vrouwenfietsen, en de introductie van de eerste fatbikes in hun gamma. Diversifiëring, is dat de toekomst voor de MTB-producenten?

Dat denken we, ja”, aldus Riley en Ott. “Je merkt dat de markt blijft diversifiëren. Eén consument heeft tegenwoordig vaak drie of vier fietsen onder het dak. Die diversifiëring zorgt voor nieuwe uitdagingen voor de fietsindustrie, als je mee wil zijn. Je merkt wel dat de grote spelers tegenwoordig zelfs sneller kunnen antwoorden dan de kleinere gespecialiseerde firma’s. We denken trouwens dat het zal blijven ‘plussizen’. In de toekomst gaan we bijvoorbeeld meer en meer naar fietsen die specifiek zijn aangepast aan de grootte en het gewicht van de gebruiker, denken we.”

Een markt die groeit, dat is altijd leuk nieuws voor een bedrijf dat zoveel mogelijk fietsen aan de man poogt te brengen. “Enerzijds groeit die markt in de hoogte, door consumenten die meerdere fietsen gaan kopen. Anderzijds is er ook de groei in de breedte: door de fatbikes en de e-bikes in ons gamma snijden we ook een nieuw publiek aan”, rekenden ze uit bij Trek.

Die e-bikes zijn vooral in Europa een “onverwacht snel groeiende markt”. Vorig jaar introduceerde Trek de hardtail Powerfly+, dit jaar kwam daar een volgeveerd exemplaar bij. En het moet gezegd: de Powerfly blijft – in tegenstelling tot sommige andere e-concurrenten – een échte MTB, op zijn minst qua looks. De hulp komt trouwens van een Bosch-motor. Op fatbikegebied verhoogt Trek de productie van de Farley. Al is het daarvoor vooral wachten op zusterbedrijf Bontrager, dat zich moet reppen om de vraag naar fatbikebanden bij te houden.

Ook een groeiende markt is die van de fietsende vrouwen. “We waren bij Trek het eerste bedrijf om een specifieke vrouwen-MTB te lanceren. In de VS tellen we evenveel vrouwen onder onze klanten als mannen, maar Europa zit nog niet aan dat percentage. Daarom leren we onze verdelers om vrouwvriendelijker te zijn. Door kleedkamers voor vrouwen, bijvoorbeeld.” Trek wilde ook al kwijt dat men er voor modeljaar 2016 twee nieuwe performancefietsen voor vrouwen zal lanceren.

“Fabrieksteam zit in ons DNA”
Een andere trend in mountainbikeland: het verdwijnen van de factory teams. Zowel Giant als Colnago doeken eind dit jaar hun fabrieksteam op, waardoor enkele topbikers op zoek moesten naar nieuw onderdak. Wat met de toekomst van de Trek-ploeg (met uithangborden als Dan McConnell en Emily Batty)? Die blijft de komende jaren gewoon bestaan, verzekeren Riley en Ott ons.

We kunnen ons de tijd niet herinneren wanneer Trek géén eigen team had”, klinkt het. “Het factory team zit geïntegreerd in ons DNA. We zijn altijd betrokken geweest in het profwielrennen, in verschillende disciplines, en dat blijft zo. Ons mountainbiketeam is onze beste R&D-tool (onderzoek- en ontwikkelingsinstrument, red.). Niemand kan je zo goed polsen naar de kwaliteiten en tekortkomingen van een fiets als profrenners.”

Auteur: Simon Lamon
tags Trek
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy