mountainbike.be
03/09/2014
Algemeen

Dit is nieuw bij Trek in 2015

Begin deze week was Mountainbike.be door de Amerikaanse fietsenbouwer Trek uitgenodigd in Harderwijk om hun nieuwe mountainbikes voor 2015 te ontdekken. Een voorproefje!
© Mountainbike.be
© Mountainbike.be
© Mountainbike.be
© Mountainbike.be
© Mountainbike.be
© Mountainbike.be
© Mountainbike.be

Tijdens een algemene introductie over de nieuwe technologieën bij Trek kwamen twee namen naar voor. Ten eerste: RE:activ, de dempers die samen met het Amerikaanse Penske Racing en Fox zijn ontwikkeld. Penske Racing is vooral actief in de high-end automotive sector en in de Formule 1. We schreven al eerder een artikel over deze samenwerking, lees ook 'Trek Fuel EX 275: Formule 1 kruist mountainbike'.

Verder kwam Boost 148 aan bod, de technologie waarmee Trek ervoor wil zorgen dat de 29"-velgen wat stijver worden. Deze wielen hebben immers een langere spaaklengte dan de kleinere 26" en 27,5"-broertjes waardoor de wielen slapper kunnen aanvoelen en minder direct sturen. Door de naaf breder te maken kunnen de flenzen iets verder uit elkaar staan. Hierdoor wordt de spaakhoek groter en zouden de 29"-wielen even stijf zijn als 27,5", claimt Trek. Dit zal ongetwijfeld voor betere rijeigenschappen zorgen maar jammer genoeg ook weer voor een extra naafmaat. De Remedy 29 wordt in 2015 voor het eerst uitgerust met deze wielen.

Trek heeft verder de wielmaatkeuze beperkt in zijn gamma. Zo moet het voor de consument makkelijker zijn om de juiste fiets te kiezen. Op XC-vlak wordt je wielmaat bepaald door de grootte van je frame. Als je een frame groter dan 15" hebt, kom je bij de XC-fietsen al direct uit bij een 29". Op gebied van Trail-fietsen ligt het anders, zo is de Fuel EX nu beschikbaar in zowel 29" als 27.5"-uitvoering. Om hier te kiezen tussen de wielmaten moet je zelf beslissen. Als je eerder een speelse fiets wil, kies dan de 27.5". Als je wat meer vertrouwen wil en liever over obstakels heen rolt dan erover te springen, neem dan de 29".

Trek heeft zoals de meeste fietsenbouwers amper nog 26”-fietsen in zijn gamma, tenzij voor kleine maten of goedkopere modellen. Maar bij de grotere maten van de XC-fietsen wordt dus ook 27.5” niet beschikbaar gesteld. “Dit is een bewuste keuze van Trek. We willen met het 'Smart Wheel Size'-systeem proberen wat duidelijkheid te scheppen binnen de wielmaten”, vertelt Martin Sneeuw, marketing media specialist bij Trek Benelux. “Zo moet het voor de dealer en de consument makkelijker worden om de juiste fiets te kiezen. De discussie zal bij de aankoop niet meer gaan over de wielmaat, maar over het juiste type van frame.”

Ook nieuw qua wielen: sommige topmodellen hebben de aanduiding RapidDrive gekregen bij de wielset. Het gaat hier over een exclusieve samenwerking tussen Bontrager en DT-Swiss. De normale DT-Swiss-naven werken met een 'Star Ratchet' en hier zitten 36 aangrijppunten op. Bij de Rapiddrive is dit verhoogd naar 54 punten waardoor er om de 6,67 graden een aangrijppunt is.

Tot slot: de Trek Farley-fatbike komt nu ook naar Europa. Vanaf 2015 is hij ook te koop in de Benelux, vorig jaar was hij enkel te krijgen in de VS. Het topmodel is voorzien van een RS Bluto-vork en van een Sram 1x11 groep. Bontrager heeft zowel de wielen als de banden ontwikkeld. Met de Europese lancering van de Farley surft ook Trek mee op de golf die ook tijdens de Eurobike-beurs in Friedrichshafen al duidelijk merkbaar was: de enorme opkomst van de fatbike, waar dus ook Trek een toekomst in ziet. “Zeker. We merken dat er interesse is”, aldus Martin.

Auteur: Maarten Verheyen
tags Trek Trek World Re:Aktiv Martin Sneeuw RapidDrive Boost 148
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy