mountainbike.be
02/02/2009
Algemeen

Reakties na strandrace Blankenberge

Reakties na de strandrace van Blankenberge

Kevin Van Hoovels: "Dit weekend was het de 5de wedstrijd van het mountainbike kustcriterium in Blankenberge. Ik stond 2de in de tussenstand, op amper 5 punten van leider Nico Berckmans. Ondanks de examens van de voorbije weken had ik toch goed kunnen trainen en stond ik supergemotiveerd aan de start om de trui terug te pakken. Vrijdagavond al was ik vertrokken richting Blankenberge zodat ik zaterdag voldoende tijd had om de omloop te verkennen. Dit was ook nodig omdat er vele stukken op het strand slecht bolden en je constant moet zoeken naar het juiste spoor. Ook was er nog een zwaar stuk los zand in Zeebrugge dat door de vorst wel beter bolde dan vorig jaar. Voor de rest een mooie en zware omloop met veel afwisseling. Zondag om 11 uur stonden we dan klaar voor 3,5 ronden, goed voor 48 km. Door de strakke noordoosten wind zou het heel zwaar worden. Van in de start werd er goed doorgereden en ik bepaalde mee het tempo. Omdat ik verkend had koos ik ook meestal voor het betere traject, wat niet voor iedereen gelde. Aan het keerpunt in Zeebrugge werd er fors doorgetrokken met de wind in de rug. Ook hier zat ik attent mee voorin en kon ik als eerste de beruchte trap nemen richting duinen. Op het grindpad ik de duinen kon ik samen met Nicolas Vermeulen een kleine kloof slaan op de rest. Op de pier kwam Nico Berckmans bij ons en met 3 reden we richting de jachthaven. Na een kort stuk over de dijk en naast de haven draaiden we terug richting Zeebrugge, met de wind pal op kop. Dit was het zwaarste stuk van de omloop en er kwam nog een groep van 7 man aansluiten. Met 9 reden we tot in Zeebrugge. Tot aan de trap bleef alles samen. Ik nam deze trap weer als eerste en net als in de vorige ronden kon ik samen met Nicolas wegrijden. We hadden een grotere kloof dan de eerste ronde en de samenwerking verliep vlot. Toch konden naar het keerpunt van de jachthaven nog 2 renners terugkeren. Nico Berckmans en Joris Massaer kwamen aansluiten. Met 4 konden we vlot ronddraaien en de kloof op de rest vergroten. Voor het keerpunt van Zeebrugge was het zoeken naar het juiste spoor. Nicolas ging sneller naar rechts, terwijl de rest verder op het harde strand bleef rijden. Blijkbaar was de keuze van Nicolas de beste, hij had een kloof van 100 meter aan het keerpunt. Ik probeerde het gat te dichtten, maar dit lukte niet. Wel had Joris moeten lossen en was het dus 2 tegen 1. Maar blijkbaar had Nico zijn beste pijlen verschoten en kon hij niet veel meer overnemen in de achtervolging. Bij het laatste keerpunt van de jachthaven had Nicolas 25 seconden voor op ons. Met de wind op de kop zouden we in principe in het voordeel zijn, maar Nico kon niet veel meer bijdragen aan het achtervolgingswerk. Het was eigenlijk man tegen man. We kwamen soms iets dichter, en dan reed Nicolas weer weg. Ik voelde mij echter heel sterk en hoe dichter we bij Zeebrugge kwamen, hoe kleiner de kloof werd. In de strook waar Nicolas was weggereden de vorige ronde zette ik alles op alles op de kloof te dichten. Ik kon tot bij Nicolas rijden, terwijl Nico zich vast reed in het zand en moest lossen. Met 2 draaiden we in Zeebrugge en met de wind in de rug gingen we richting de aankomst in Blankenberge. Ik nam weer als eerste de trap, maar Nicolas kon vlot volgen. Net voor het einde van het duinenpad stak Nicolas mij voorbij en kwam ik als 2de op de dijk richting aankomst. In de sprint op de dijk werd ik bijna ingesloten, maar uiteindelijk kon in Nicolas nog remonteren om als eerste over de meet te komen. Mijn eerste overwinning in een strandrace en meteen op een van de zwaarste die ik heb gereden. Door mijn eerste plaats ben ik ook terug leider in het criterium, met nog 1 wedstrijd voor de boeg is nog alles mogelijk."

Kris Henderieckx: "Op onze gloednieuwe Granville topbikes en in TeamNomaDesk.com tenue stonden Kris en Kris (Hertsens) supergemotiveerd aan de start van de voorlaatste manche van het kustcriterium. Om te zorgen dat we onze bikes tijdig zouden hebben voor deze wedstrijd, heeft de ploeg hemel een aarde bewogen en heeft onze nieuwe mechanicien, Bart Verberckmoes van Resi Bikes, donderdag tot één uur ’s nachts aan onze fietsen gewerkt. Na een korte nacht waren we ze al om 7 uur ’s morgens aan ’t testen… Dat de fietsen erg licht en stijf zijn, bewezen we al in de eerste meters. Daar waar zowat iedereen liep, fietsen wij vol door het mulle zand. Tot aan het keerpunt stond er een erg strakke tegenwind, zodat iedereen samen bleef. Vanaf dan was het volle bak vlammen onder aanvoering van Nicolas Vermeulen. Zo ontstond er een kopgroep van 9, waar ik bij zat en die Kris net miste door een valpartij. Die kopgroep versplinterde regelmatig in kleinere groepjes aan de technische zones op het parcours, en dat waren er heel wat op deze prachtige omloop (waren alle strandraces maar zo mooi)! Na twee ronden reed ik in een groepje achter drie leiders en ik voelde me nog erg goed. In een wanhoopspoging om nog vooraan aan te sluiten, viel ik zo hard mogelijk aan vanaf het keerpunt in Zeebrugge. Na een halve ronde beuken, bij het ingaan van de laatste ronde reed het leiderstrio nog zo’n 150 m voor mij. Maar ik had mijn grootste pijl al verspeeld en kwam nauwelijks dichter aan het andere keerpunt. Samen met Joris Massaer begon ik aan het lange stuk wind tegen en ik voelde mijn kaarsje stilaan doven. Jurgen Willocx en de andere begeleiders van TeamNomaDesk zeiden achteraf dat mijn lichaamstaal boekdelen sprak. Zo konden Geert Vermoote en Wouter Cleppe terug aansluiten en ik moest ze zelf even laten rijden. Vanaf het technische stuk aan de trappen ging het terug ietsje beter, maar ik kon net niet meer aansluiten. Zo finishte ik mooi als zevende. Zonder mijn alles of niets aanval en met iets meer energiedrank had ik nog enkele plaatsjes beter kunnen doen, maar ik ben vooral blij dat ik de hele wedstrijd van voor heb kunnen strijden. 'K ben erg content over mijn nieuwe fietsje, maar 'k moet mijn zadel nog wat verder afstellen. Nu konden mijn quadriceps onvoldoende herstellen, wat me pijnlijke spieren bezorgde op ’t eind van de wedstrijd. Dank aan Jurgen, Dirk en Veerle om zo goed voor hun TeamNomaDesk-strandjeanetten te zorgen en dank aan Bart om onze fietsjes zo goed te hebben afgesteld, ondanks het nachtelijke werk. De laatste manche van dit criterium vindt plaats in Knokke over exact 4 weken. Weten we weeral wat doen op training…"

Lingier-Versluys Team: "Voor de 2de maal op rij moest Nicolas Vermeulen genoegen nemen met de 2de plaats. In een sprint met Kevin Van Hoovels werd Nicolas op de meet geklopt. Nico Berckmans werd op 30 seconden 3de. Kevin Van Hoovels neemt met deze zege opnieuw de leiding in het Kustcriterium over van Nico Berckmans. Na enkele manches in relatief mooie weersomstandigheden te hebben afgewerkt stond vandaag een ijzig koude wind en een moeilijk te berijden strand centraal. Meteen na de start werd er de wind op alles gegeven zodat er aan het keerpunt de wedstrijd al in een definitieve plooi viel waarbij Vermeulen, Vanhoovels en Berckmans al een voorsprong namen op de rest van het pak. Nog even konden enkele renners terug komen aansluiten, met daarbij Bjorn Rondelez. Maar met een 2de tempo versnelling in de kopgroep werd dit al snel herleid tot de 3 vroege vluchters. Aan ket keerpunt in de 2de ronde nam Nicolas een ander traject waardoor hij ongewild enkele 100den meters voorsprong had op zijn 2 mede vluchters. Met nog meer dan een ronde te gaan koos hij om alleen zijn kans te wagen. Zo moest hij de strook Blankenberge-Zeebrugge met een felle tegen wind alleen afwerken, de 2 achtervolgers die goed samenwerkten konden zo wat van hun achterstand afknabellen. Het was enkel Kevin van Hoovels die met een ultime jump in de laatste kilometers de bres met Nicolas kon dichten. In de top 10 eindigde Bjorn rondelez als 2de Lingier-Versluys renner op een 8ste plaats. Nog 3 renners die de kleuren van het Lingier-Versluys team verdedigen deden het bijzonder knap: we noteren een knappe 13de plaats voor Bart Van Hecke, een 18de plaats voor Peter Coddens en een 20ste plaats voor nieuwkomer Kevin T'Jaeckx. Winst was er wel voor het team bij de junioren waar Ruben Scheire in zijn eerste wedstrijd voor het Lingier-Versluys team meteen op het hoogste schavotje mocht plaats nemen. Bij de dames werd Nel Vandamme toch nog mooi 3de. Jammer dat de winares het spel niet eerlijk speelt en zich constant laten piloteren door een mannelijk teamlid. Van koersvervalsing gesproken! Het wordt tijd dat de organisatoren van het Kustcriterium hier eens in optreden in het belang van de dames categorie!Op de korte afstand tenslotte was er winst voor Lingier-Versluys Beachbiker Rado Declerck."

Kris Hertsens: "Vandaag had ik mijn oude strijdmakker (dat zwart versleten veloken) thuis gelaten om met mijn nieuw racemachien (Granville Fuse Beachbike) de strijd aan te vatten. Na 2 dagen testwerk voelde mijn zitpositie OK aan maar net voor de start heb ik toch nog wat gesleuteld. We, Kris en Kris, besloten de loopstart op de fiets te proberen en dat lukte ardig. Toch werd het door de tegenwind (5 beaufort) moeilijk om afscheiding te verkrijgen. Bij het eerste keerpunt in Zeebrugge gingen we voluit en was ik goed mee met de toppers. Toen we de dijk moesten oprijden, ik reed in 5de stelling, viel Maarten Himpens net voor me waardoor ik ook ten val kwam. Ik verloor net de aansluiting met de kopgroep maar gaf me niet gewonnen. Enkele kms later kon ik aansluiten net voor de trappen. Maar ze bleven 100% rijden en ik moest terug lossen. Zo bleef ik tot het volgende keerpunt op minder dan 20sec. van de kopgroep maar ik twijfelde om bij tegenwind die laatste jump te wagen. Er kwamen 3 sterke renners opzetten en samen zou ik krachten kunnen sparen. Dom, dom, dom! Toen ze bij me kwamen waren ze al blij genoeg en lieten ze hun kopkes hangen. Tot overmaat van ramp bracht Jan Verstraeten(veldrijder) samen met Jan Soetens (veldrijder) een groep van 20 man terug. Allemaal zuigers!!! Dit scenario herhaalde zich 3 ronden. Ik kon telkens 200m pakken maar kreeg nooit sterke renners mee. In de laatste ronde werd ik teruggepakt door het peloton net voor de pier. De volgende kms reden we hetzelfde tempo als de gedubbelde renners. Er word blijkbaar enkel gekoerst bij de koplopers. Het leuke was dat ik bij alle keerpunten kon supporteren voor Nicolas, Wouter en Kris. Het laatste keerpunt nam ik voluit en plots waren daar de 'zuigers'. En sterk dat ze waren! Zwaar ontgoocheld eindigde ik op een 15de plaats. Ik kon nog net een aangereden commissaris ontwijken. Bart was er vol op gereden terwijl die man in het midden van de weg stond nummerkes op te schrijven. Frans toch!

Les 1: nog iets meer interval trainen
Les 2: niet vallen
Les 3: niet twijfelen
Les 4: Granville en Teamnomadesk liggen in mijn bovenste schuif!!"

Auteur: Kenneth Droeshoudt
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy