mountainbike.be
15/06/2021
Fietsen

Fun is fast! Onze eerste impressie van de nieuwe Scott Spark in Leogang

Al jaren is bij Scott de Spark het stokpaardje van de mountainbikesectie. Deze bike staat bekend voor zijn brede inzetbaarheid. Of het nu is om World Cups te winnen of om trails te knallen, de Spark is overal inzetbaar. Zo wordt een rijk gevuld verleden verdergezet met de introductie van de nieuwe Scott Spark voor 2022. Wij mochten hem al eens testen in de prachtige Oostenrijkse bergen.
Scott Spark RC World Cup
© Mountainbike.be
Onze redacteur Jochen mocht het Wereldbekerparcours in Leogang al eens testen
© Daniel Geiger
Duidelijk beeld van de geïntegreerde demper
© Mountainbike.be
Worteltapijten bergaf vormen geen probleem
© Daniel Geiger
De holte onderaan waardoor de demper kan bereikt worden
© Mountainbike.be
Controle in de bochten
© Daniel Geiger
Ook bergop klimt de Spark als een trein
© Daniel Geiger
Design
Een eerste nieuwigheid bij de nieuwe Scott Spark is de weggewerkte achterdemper. Niet alleen ziet dit er zeer fraai uit, ook heeft dit heel wat voordelen. In onderhoud zal dit je heel wat werk besparen. Het poetsen van je fiets zal niet enkel stukken gemakkelijker verlopen, je achterdemper zal minder gevoelig zijn aan slijtage. Simpelweg omdat er geen vuil meer aankan. Toch is de demper zeer makkelijk toegankelijk door een holte onderaan het frame. De ingenieur bij Scott, Charles Moreau, is in het verleden meermaals met de mekaniekers bij het Scott-Sram Team in discussie gegaan omdat integratie meestal niet hun favoriete item is. Elke integratie die zij bij deze nieuwe Spark hebben doorgevoerd is met een weldoordachte reden gebeurd.
 
Rijgedrag
Doordat de demper nog steeds zoals bij zijn voorganger zijn verticale positie bewaart, blijft het zwaartepunt van de fiets zeer laag in het frame en dit geeft je meer stabiliteit op de trails. Daarbij komt ook nog de extra 20mm veerweg ten opzichte van de inmiddels standaard gemonteerde 100mm. U leest het goed, 120mm veerweg op een crosscountry fiets. Deze toevoeging was een duidelijke vraag van de huidige Olympische kampioen bij de mannen, Nino Schurter. De parcoursen op wereldbekerniveau worden alsmaar ruiger en hierdoor moeten de fietsen volgen. Op het wereldbekercircuit en in de hoge bergen begrijp ik Schurter zijn keuze voor extra veerweg volledig. Al weet ik niet of die extra millimeters op wedstrijden in de Benelux zullen renderen aangezien je dicht bij huis zulke ruige parcours, op enkele uitzonderingen na, niet snel zal terugvinden. Uiteraard maakt deze extra veerweg wel dat je een pak meer comfort zal hebben op een ritje in de Ardennen.
 
De fiets die alles kan
Niet iedereen die een mountainbike koopt heeft uiteraard de ambitie om aan de start te verschijnen van een wereldbeker. Daarom zal deze bike ongetwijfeld ook in de smaak vallen bij het bredere publiek. Hoe je het ook draait of keert, deze nieuwe Spark is gewoon een ideale allround mountainbike. Uiteraard presteert deze fiets bergaf uitmuntend maar nog iets verrassender is de prestatie die het bergop levert. Door de Twinlock die op elke Spark gemonteerd staat blokkeer je super gemakkelijk alle veringen op je fiets. Wanneer het bergop iets ruiger verloopt zet je hem gewoon in trail-modus. Hierbij voel je meteen dat je op technische klimmen steeds goede grip blijft behouden. Persoonlijk ben ik tijdens het klimmen niet zo een fan van het doorzakken van de demper in trailstand bij elke pedaalslag. Voor de langere ritten in de hoge bergen of de Ardennen kan dit je wel wat energie besparen wanneer je achterdemper elke oneffenheid weet op te vangen. Een derde hendel aan de Twinlock kan tegelijkertijd ook nog een dropper-seatpost bedienen. Hier dus ook geen geklungel door verschillende hendels op je stuur te moeten plaatsen.
 
Er is NOG meer
Met NOG meer bedoelen we in dit geval, nog meer veerweg. De Scott Spark 900 Tuned kregen we tijdens onze testdag in Leogang ook onder onze kont geschoven. Tien millimeter extra veerweg en een ‘slackere’ balhoofdhoek van 65.8°, hoeveel kan dat nu verschillen met de Spark RC hoor ik u zeggen? Wel, enorm veel! Terwijl je op de RC duidelijk het gevoel hebt dat je op een echt racemachine zit, krijg je bij de Spark 900 al meer het gevoel dat je op een endurofiets zit. Hierbij ligt de nadruk dus nog meer op de ruigere trails en het steil bergaf rijden. Toch blijf je wel een aangenaam gevoel behouden bergop zodat je niet het gevoel hebt dat je een tientonner de berg terug moet opsleuren. Zwitserse mountainbike legende Thomas Frischknecht wist me te vertellen dat deze Spark 900 Tuned zijn favoriete bike zal worden in zijn thuisland. Hiermee kan hij alles in het hooggebergte aan.
 
Wij kijken er alvast naar uit om de nieuwe Spark voor een langere tijd te kunnen testen op onze lokale en Ardennen trails. Wie weet verandert mijn gedacht wel over het feit dat meer veerweg niet zou renderen in de Benelux. In de Oostenrijkse bergen is deze fiets me alleszins enorm goed bevallen. Een uitgebreid testverslag zal nog volgen.
Auteur: Jochen De Vocht
tags Leogang Scott Spark Scott Sports
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy