07/01/2013
Onderdelen
0

Formula ThirtyThree XC-vork

Formula heeft zich reeds bewezen in de markt van de high-end schijfremmen, maar in de wereld van de voorveringen is dit merk nog een nobele onbekende. Het is op zich echter geen onlogische keuze dat deze fabrikant haar bestaande gamma uitbreidt met vorken, gezien hun niet te onderschatten kennis van hydraulica. Wij hebben onze testbike, de Cotic Soul, uitgerust met de 'ThirtyThree' XC-vork. Deze hebben we laten staan op 120 mm veerweg om zo de geometrie van het frame perfect te laten uitkomen.
Formula ThirtyThree XC-vork© Dirk Coenen

Het gewicht van de 33 XC vork wordt geclaimed op 1440 gram. Hiermee trekt hij menig XC-racer aan. De vork is opgebouwd uit vorkbuizen van 33 mm met magnesium onderbenen. Je stelt boven de druk in, de tabel staat geprint op het vorkbeen. Daarnaast heb je de stelknop om de compressie te regelen. Dit is tevens ook de lock-out functie. Onder het vorkbeen kan je de rebound instellen.

De internals zijn ontworpen door Fiorenza, een man met jaren ervaring in de motorcrossveringen. Dit verklaart meteen ook waarom hun eerste vork direct zo indrukwekkend en betrouwbaar is. Iedere '33' vork kan je instellen op 80, 100 of 120 mm door intern spacers toe te voegen. Standaard staan de vorken ingesteld op 120 mm. Een item waar ze mee uitpakken zijn hun low friction bushings die effectief een pak minder wrijving hebben, iets wat bij menig concurrent wel het geval is. Wij hadden niet verwacht dat je hierop zoveel verschil zou kunnen voelen!

Ook een typisch kenmerk voor de Formula vorken is hun veercurve, de eerste 40 % van de travel spreekt heel lineair aan. De overige 60 % is progressiever toe naar het einde, ten dele om de cartridge en de interne delen niet te beschadigen.

Wanneer ik deze vork vergelijk met de eerder geteste Magura TS8 en de Suntour Axon, dan is deze stijver en meer actief. Het is een 120 mm vork, maar het voelt aan alsof het een 140 mm vork is, volledig te danken aan de veercurve en de bushings. De vork 'zweet' wel vrij veel in het begin, maar dit was na een paar weken fel verminderd. Voor mij is dit alvast de vork van het jaar! De compressie-instelling werkt zo subliem, volledig open in de afdaling, half open op de technische beklimmingen, volledig gelocked op de stijle asfalt beklimmingen. Super gewoon!

Eigenschappen:

  • Lucht geveerd

  • Gesloten cartridge

  • Compressie, rebound en lock-out instelbaar

  • 33mm vorkbenen gemaakt van 7000 serie aluminium

  • Magnesium benen

  • Intern ombouwbaar naar 100 mm of 80 mm, standaard 120 mm

  • QR of QR15mm drop-outs

  • 1 1/8’ of tapered stuurbuis

  • Ongeveer 1440 gram

Positief:

  • Sublieme werking

  • Één vork, drie veerwegen

  • Gewicht

Negatief:

  • Tot op heden niks op aan te merken

Auteur: 
Dirk C.
Login of registreer om te kunnen reageren