mountainbike.be
28/02/2017
Onderdelen

Getest: Shimano XT kettingbladen en cassette

Wie veel op zijn of haar bike zit, merkt dat niets voor de eeuwigheid is. Vooral de aandrijflijn krijgt het te verduren bij intensief gebruik. Zij het door de eigen brute kracht die wordt uitgeoefend op ketting, kettingbladen en tandwielen of door terreininvloeden als zand, modder en nattigheid die als een schuurmachine inwerken op het metaal. Alles van waarde is weerloos, om Lucebert te citeren. Toch is het ene onderdeel minder weerloos dan het ander. De XT-serie van Shimano, daar kun je gerust een paar jaar blind op varen.
Links: een afgebroken en meerdere 'botte' tanden op het oude blad, rechts het nieuwe 38 XT-voorblad.
© Roel van Schalen
Rechts de ingevreten tanden van het oude 24 binnenblad.
© Roel van Schalen
Midden: de tweede spider met ontbrekende popnagels.
© Roel van Schalen
Een nieuwe CS-M771 cassette ziet er zo uit.
© Roel van Schalen
Oud en nieuw binnenblad op elkaar: duidelijke verschillen.
© Roel van Schalen
Veel vergelijkende tests van kettingen, cassettes of kettingbladen vind je niet in bladen of op internet. Dat komt natuurlijk in de eerste plaats omdat het geen sexy items zijn om te testen (het duurt zo lang voor je een ketting hebt versleten, haha), en in de tweede plaats omdat de fabrikanten zelf het testwerk al gedaan hebben: ze zullen het niet in hun hoofd halen om te beknibbelen op de kwaliteit van een ketting, wetende wat de gevolgen kunnen zijn als die breekt.
Bij een cassette is het gevaar van breken minder evident, maar niettemin behoort zelfs dat tot de mogelijkheden. Een tand kan afbreken, maar ook de spider van een tandwiel kan het begeven.
Wat kettingbladen betreft, daar heb je normaal gesproken enkele jaren geen omkijken naar, maar op den duur vallen ook die puntige raderen ten prooi aan inslijting.

Duur betekent niet per se duurzaam
Natuurlijk verschilt de ene ketting of cassette of kettingblad van een andere, en je zou verwachten dat de prijs van een duurdere ketting of cassette betekent dat hij langer meegaat. In de onderste regionen van de prijsladder klopt deze aanname nog wel, maar vanaf een bepaald punt betekent duurder bij fietsonderdelen vooral lichter, en niet zonder meer ook ‘duurzamer’. De schreeuwend dure high-end kettingen en -cassettes van tegenwoordig zijn natuurlijk net zo sterk als de meer betaalbare varianten, maar ze zijn vooral aanzienlijk lichter. Ook het aantal versnellingen heeft invloed op de prijs.

Mooi compromis: Deore XT
In de hiërarchie van Shimano’s aandrijflijnen bereiken de onderdelen van de zogenaamde Deore XT-groep een mooi compromis tussen betaalbaarheid en duurzaamheid. Dat hebben we sinds eind 2013 kunnen vaststellen met behulp van onze eigen full-suspension bike, met XT-M765-crankstel en CS-M771–cassette erop. Door goed onderhoud in combinatie met ‘helemaal op rijden’ konden we de levensduur van een XT-10-speedcassette bij intensief gebruik vastleggen op een goede drie jaar. Ook de originele ketting ging even lang mee. We lieten cassette, ketting en tandbladen net zo lang op elkaar inslijten tot chain-suck het fietsplezier steeds eerder in de rit en almaar vasthoudender ging vergallen. Bij chain-suck laat de ketting niet los van de schakels onderaan het kettingblad en kruipt hij op tussen de voorderailleur, waardoor je traparmen vast slaan. Het is een teken van een versleten ketting op versleten tandbladen.
Vervanging van de cassette werd niet veel later onontkoombaar toen enkele klinknagels van de tweede spider van 3 het leven lieten (de cassette bestaat niet geheel uit losse kransjes maar de tandwielen 19-21-24 vormen een onlosmakelijke eenheid, net als die van 28-32-36). Ook kwam er een nieuwe ketting aan boord (het goede voorbeeld in dit geval was geweest: tegelijkertijd ook de tandbladen vervangen). De chain-suck werd vanwege de nieuwe ketting vooral bij bergop rijden langzaamaan onhoudbaar, ten teken dat de tandbladen echt helemaal stuk zaten. Ze konden niet meer.
Na ongeveer drie jaar trappen met XT, eerst onbezorgd, later moedwillig de grens van de duurzaamheid opzoekend, gaf de XT-machinerie van ketting-cassette-tandbladen in een tijdsbestek van plus minus vier maanden te kennen dat zijn levensduur erop zat.
 
Een prima score natuurlijk: drie jaar lang intensief biken, onder alle omstandigheden en op veeleisend terrein, met nogal wat hoogteverschillen, zonder een centje pijn. Voorwaarde is wel dat je ketting en tandwielen telkens goed schoonmaakt en smeert.
Mooie bijkomstigheid is dat de XT-onderdelen uit 2013 waar we het hier over hebben anno 2017 inmiddels zijn ingehaald door die van de 11-speed XT-M8000 serie en dat de vergelijkbare cassette tegenwoordig van Deore-niveau is, de groep die geldt als eerste serieus prestatieve mtb-groep van Shimano. High-end technologie druppelt bij Shimano jaar na jaar stapsgewijs naar beneden naar de lager geprijsde onderdelengroepen, in deze volgorde: XTR - Deore XT – SLX – Deore. XTR staat daarbij voor high-end/duur/ultralicht en Deore voor prestatief/duurzaam/betaalbaar.

Op internet vind je de geteste cassette al voor minder dan 50 euro, terwijl de adviesprijs voor de nieuwste Deore XT-cassette net geen 120 euro is, en die voor de nieuwste SLX 1x11 cassette 95 euro.  
 
 
Auteur: Roel van Schalen
tags Shimano Cassette Tandbladen Shimano XT
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy