mountainbike.be
29/11/2017
Fietsen

Getest: de Ultimate 29 van BH

Een naam die op Nederlandstalige bodem goed in het geheugen blijft kleven, die heeft de Spaans-Baskische fietsenproducent BH al. Een stevige reputatie op Spaanse en Franse bodem ook. Wij testten de Ultimate 29 van BH op typisch Vlaams terrein.
Getest: de Ultimate 29 van BH
© Photopress.be
De 'racy' geometrie en het stijve frame kwamen van pas in de Mountainbike van Vlaanderen
© Photopress.be
Het frame en zijn wielen voelen bergaf betrouwbaar
© Photopress.be
Kabels worden weggewerkt in het frame
© Photopress.be
Het design van de fiets oogt druk
© Photopress.be
De remote lock van de Reba voelt niet solide aan
© Photopress.be
De afmontage van onze Ultimate 29 was niet van hetzelfde niveau als het frame
© Photopress.be
Cranks van Rotor Rex kom je niet op iedere fiets tegen
© Photopress.be
Net zomin als de Michelin Wild Race’rs
© Photopress.be
Laat ons eerst eventjes uitklaren waar de opvallende naam van de producent van onze testfiets vandaan komt: BH is voluit Beistegui Hermanos. Wie in de avondles Spaans heeft opgelet, weet nog dat hermanos staat voor broers. De drie broers Beistegui in dit geval, die net na Wereldoorlog I van de wapenindustrie overstapten naar fietsproductie. Honderd jaar later wordt het Baskische bedrijf nog steeds gerund door de familie Beistegui, en maakt het fietsen voor iedere wielerdiscipline.

Wie het competitiegebeuren volgt, of geïnteresseerd is in fietstechniek, die kent BH echter al langer dan vandaag. De producent is sinds jaar en dag de hoofdsponsor van één van de sterkste ploegen in de crosscountry en heeft zo onder meer de Franse subtoppers Jordan Sarrou en Victor Koretzky in dienst. Op de weg waren de Basken het afgelopen jaar de fietsenleverancier van het Franse Direct Energie van onder meer Thomas Voeckler en Sylvain Chavanel. Het zou ons dan ook niet verbazen dat er op Franse bodem net als in Spanje heel veel fietsen met BH-stickers rondrijden, maar in Vlaanderen zien we ze tot dusver niet vaak in actie in het bos.

Ultieme racer?

In de eerste editie van de driedaagse Mountainbike van Vlaanderen reed er wel zeker eentje rond: onze gelegenheidstester Kevin piloteerde de Ultimate (het ‘race proof’ hardtailmodel van BH) achter de Kevin Van Hoovelsen en Hans Beckings van deze wereld tot onze verbazing naar een dertiende plek in de eindstand. Dat deed hij op een ‘twentyniner’. Logisch ook, want BH maakte voor zichzelf de keuze om voor honderd procent in te zetten op 29”. Het merk heeft dus niet langer MTB’s met wielmaat 27.5” in zijn crosscountrygamma.

De eerste indruk van onze tester, die was positief. Het Ultimate-frame is dankzij de enkelwandige HCIM-carbontechnologie slechts 980 gram zwaar. Bovendien reageert het frame dankzij zijn design zoals dat voor een wedstrijdfiets ook moet: agressief. De testfiets voelt stijf aan bij het aanzetten na de bochten en is bergaf betrouwbaar. Toch voelt hij niet keihard aan: het frame biedt voldoende comfort voor een zware klus als de Mountainbike van Vlaanderen. De goedkopere versie van het Ultimate-frame dat de suffix ‘RC’ kreeg, biedt volgens de mensen van BH nog extra comfort.

Obligate innovaties als in het frame geïntegreerde kabels en Di2-batterij, plus een Boost 148 x 12mm rear axle voor een stijver achterwiel (nog niet voor onze testfiets van modeljaar 2017, wel geïmplementeerd voor modeljaar 2018) werden geïntroduceerd. Ook een persoonlijke plus: zowel tester Kevin als wijzelf tijdens onze korte tests voelden ons van bij de eerste pedaaltrap als gegoten op de racegerichte geometrie van het frame.

Opvallende afmontage

Ook het oog wil wat. Het matzwarte frame oogt druk door zijn vele rode en lichtblauwe decals, maar kan ons op zijn eigen manier toch bekoren. De kleurstelling werd doorgetrokken op de Reba-voorvork van RockShox en de Evo TLR-wielen van eigen BH-makelij. Ook die wielen doorstonden op de Oost-Vlaamse modder en kasseien hun test: ze voelen stevig aan. Zelf hadden we wel een probleempje met het velglint dat maar niet op zijn plaats bleef liggen. De remote lock van de Reba op zijn beurt voelt niet erg solide aan en deed in de blubber niet altijd even goed zijn werk. Veel van de Ultimate-modellen zijn echter voorzien van een 32 van Fox, en ook voor de 2018-versie van ons Ultimate-model wordt voortaan gekozen voor een Fox 32.

Ons testmodel was afgemonteerd met een mix van Shimano XT- en SLX-onderdelen en Rex-cranks van – het eveneens Spaanse – Rotor. Een afmontage die de prijs tempert (2999 euro), maar daardoor niet tot op hetzelfde niveau geraakt als de kwaliteit van het frame. Als band koos BH op ons testmodel voor de Michelin Wild Race’r. Niet het rubber dat we het vaakst in Vlaamse toertochten zien, ook niet bepaald gemaakt om er in diepe modder mee rond te rijden, maar tijdens de natte etappe van de Mountainbike van Vlaanderen beten zijn ruitvormige noppen zich volgens onze tester toch voldoende vast op de gladde bodem. De Michelins bleken wel niet altijd even lekbestendig. Het stuur van eigen BH-makelij, de handvatten van Herrmans en het zadel van Prologo boden onze tester dan weer voldoende comfort om de natte rit van bijna zes uur doorheen de bonkige Vlaamse Ardennen te doorstaan.

Eindoordeel? Mocht de Baskische fabrikant verder inzetten op zijn marketing in de Benelux, dan lijkt het ons niet ondenkbaar dat er binnenkort meer Belgische bikers met tevredenheid op een BH zouden rondtoeren. De producent maakt met het Ultimate-frame zijn goeie reputatie waar.
Auteur: Simon Lamon
tags BH
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy