mountainbike.be
07/09/2017
Fietsen

Eurobike: BH zet in op e-mtb’s

Naast een nieuwe XC/marathon fully is er bij BH veel aandacht voor e-mtb’s, een segment waarin de Spanjaarden al negen (!) jaar ontwikkelingen ontwikkelen.
De nieuwe Lynx Race van BH.
© Roel van Schalen
Het Split Pivot design van dichtbij ...
© Roel van Schalen
De geometrie is toegesneden op moderne parcoursen.
© Roel van Schalen
Studiofoto, zo komt het prachtige blauw beter tot zijn recht.
© BH Bikes
De Atom X lijn heeft zeven modellen.
© Roel van Schalen
Een geheel eigen styling, die we best wel sierlijk vinden.
© Roel van Schalen
BH past een speciale bidon toe ...
© Roel van Schalen
... die netjes onder de bovenbuis past.
© Roel van Schalen
Het Head Up display is 2.2 inch groot en in kleur.
© Roel van Schalen
Met een armbandje met sensor ...
© Roel van Schalen
... opent het slot van de accu, die uitneembaar is.
© Roel van Schalen
Ziezo, die afkorting is ook weer ontrafeld.
© Roel van Schalen
Het is misschien niet heel bekend hier, maar het Spaanse merk BH (Beistegui Hermanos, de gebroeders Beistegui) is een zeer competitiegerichte fabrikant met een worldcup-team onder hun hoede (BH-Suntour-KMC). Voor 2018 is er een pittige nieuwe XC/marathon fully, de Lynx Race.
 
Het frame komt er in twee modellen met verschillende soorten carbon. Met de Performance lay-up van carbon kom je op een framegewicht van 2150 gram, met de Ultimate lay-up bespaart men 300 gram om op 1850 gram uit te komen. De Lynx bikes hebben 100 mm veerweg voor en achter en vertrouwen op een Split Pivot vering, die naar eigen zeggen van BH zeer efficiënt werkt. De geometrie voldoet met een balhoofdhoek van 68.5 graden en een korte stuurpen van 80 mm aan de eisen die moderne parcoursen stellen. Wedstrijden worden almaar technischer, dus moet je ‘onderuit zakken’ met je geometrie.
 
De BH-stand was ook goed voorzien van e-mtb’s, want de nieuwe Atom X-lijn moest getoond worden. Er komen meteen zeven modellen, allemaal met een uitneembare accu, die in de onderbuis plaats vindt. De geometrie van de Atom X bikes is gebaseerd op die van BH’s trail- en enduromodellen, met een relaxte balhoofdhoek en een lange reach. De achtervork kon door de speciale motorplaatsing niettemin 460 mm kort blijven, voor een reactieve handling.
 
Motor van dienst is de nieuwe Drive S van Brose. 15% meer koppel en een maximaal vermogen bij hoge trapfrequenties (60-90 tpm) moet nog meer het gevoel benaderen dat je op een gewone mountainbike aan het fietsen bent. De Brose heeft vier modi van ondersteuning en die kun je aflezen op het ‘Head up’ display dat centraal op het stuur zit. Het is 2.2 inch groot en het scherm is in full colour. De grote troef van de nieuwe e-bikes is evenwel de uitneembare batterij, die een capaciteit heeft van 720 Wh, en daarmee de krachtigste accu op de markt is. Het levert volgens BH een autonomie op van 150 km, en daar kan geen enkele andere fabrikant op dit moment aan tippen.
Auteur: Roel van Schalen
tags BH-SR Suntour-KMC E-MTB BH Atom X
Linkpartner

Deze site maakt gebruik van cookies om de site optimaal te laten werken.

Cookies zijn kleine bestanden die gebruikt worden om de instellingen van deze site te bewaren.

Cookies vertellen ons niet wie je bent.

Wil je meer weten over cookies, lees dan onze cookie policy